Lider branży, czyli jak wspiąć się na szczyt?

CCC, Optimal Poland, CD Projekt, Kross - to przykład kilku firm z różnych branż, które łączy jedno: stały się liderami rynku polskiego, a teraz z powodzeniem podbijają rynki zagraniczne, skutecznie konkurując z największymi markami.

Na polskim rynku funkcjonuje około 1,77 mln firm niefinansowych, z których 99,8 proc. należy do sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Wiele z nich bardzo dobrze radzi sobie w działalności biznesowej od wielu lat, a niektóre z nich stały się liderami w swoich branżach. Niejedna znana dziś marka zaczynała działanie na rynku od zera, by szybko wspiąć się na szczyt i zacząć podbijać również światowe rynki. Przykład CD Projekt i "Wiedźmina" jest znany chyba wszystkim. Co jednak cechuje liderów? Co sprawia, że niektóre firmy wspinają się na szczyt, a inne tkwią w stagnacji?

Reklama

Lider polskiego biznesu - portret

Z raportu firmy audytorsko-doradczej Grant Thornton wynika, że lider polskiego biznesu i właściciel firmy odnoszącej sukcesy to najczęściej osoba, której średnia wieku wynosi około 58 lat. Co ciekawe, okazuje się, że często biznesowe wykształcenie nie jest niezbędne, żeby odnieść sukces w prowadzeniu firmy - 60 proc. polskich liderów biznesu ukończyło studia na kierunkach ścisłych, a tylko 27 proc. posiada wykształcenie ekonomiczne. 13 proc. natomiast to humaniści. Warto dodać, że w grupie umysłów ścisłych aż 68 proc. liderów odnosi sukces w branży związanej ze zdobytym wykształceniem.

Z tego samego raportu można dowiedzieć się również, że średnia długość kariery polskiego przedsiębiorcy to 26 lat. Większość liderów polskiego biznesu rozpoczynała swoją działalność biznesową, mając około 32 lata, a najlepszym okresem do rozpoczęcia działalności gospodarczej był przełom lat 80. i 90., czyli czas transformacji z gospodarki ściśle planowanej przez państwo do wolnego rynku. W tamtych czasach łatwiej było osiągnąć sukces - w wielu branżach konkurencja była niewielka, a światowe koncerny tak naprawdę dopiero zaczynały się interesować polskim rynkiem. Tylko 10 proc. tych, którzy dziś znani są niemal wszystkim z biznesowego sukcesu, rozpoczynało swoją działalność po 1996 roku. Przy okazji należy podkreślić, że większość, bo 77 proc. biznesowych liderów, stała się przedsiębiorcami rezygnując z pracy na etacie, natomiast pozostałych 13 proc. założyło firmy bez wcześniejszej pracy najemnej.

Raport Grant Thornton pokazuje jeszcze jedno ciekawe zagadnienie - 94 proc. liderów polskiego biznesu prowadzi również ekspansję zagraniczną, a jedynie 6 proc. ogranicza się tylko do polskiego rynku. Oznacza to, że polscy przedsiębiorcy wierzą w swoje możliwości i nie boją się walczyć nawet na najbardziej konkurencyjnych rynkach. Warto jednak sprawdzić, w czym tkwi tajemnica sukcesu tych, którzy stali się liderami swoich branż.

Jak odnieść sukces w biznesie?

Przez lata wiele polskich firm bazowało na niskich kosztach pracowników, organizacji pracy czy technologii i to był ich sposób na biznes. Jednak tak podchodząc do działalności na rynku, trudno w rzeczywistości stać się jego liderem, nie mówiąc już o ekspansji na rynki zagraniczne. Dziś coraz częściej kluczem do sukcesu jest postawienie na innowacje.

- Wdrożenie nowych technologii jest ważnym impulsem, który pozwala skutecznie stworzyć przewagę konkurencyjną na rynku - mówi Sławomir Więsyk z firmy Optimal Poland, lidera rynku ścian przesuwanych. - Innowacja jest przyszłością biznesu i bez wątpienia pozwala rozwinąć skrzydła każdemu przedsiębiorstwu. Celem polskich firm nie powinno być już tylko dogonienie zachodnich konkurentów, ale przede wszystkim ich prześcignięcie - dodaje Sławomir Więsyk .

Wdrażanie innowacji to ważne działania liderów polskiego biznesu, ale nie jedyne. Każdy z nich miał wizję i plan tego, co chciał osiągnąć. Sentencja rzymskiego filozofa Seneki Młodszego o tym, że jeśli nie wiadomo, do jakiego portu płynąć, żaden wiatr nie będzie dobry, doskonale sprawdza się w biznesie. Nie można osiągnąć sukcesu i stać się ważnym graczem na rynku, czekając jedynie na to, co przyniesie kolejny dzień. Ważne jest określenie punktu, do jakiego się zmierza, który umotywuje wszelkie działania.

Oczywiście w biznesie, podobnie jak w życiu, nie zaszkodzi mieć szczęście; należy też nieustannie poznawać rynek, konkurencję, a przede wszystkim potrzeby klientów - nawet te, o których oni sami jeszcze nie wiedzą. Lider biznesu wyprzedza rynek i buduje nowe trendy. To inni za nim podążają, a nie na odwrót. Coraz więcej polskich firm potwierdza swoim działaniem, że doskonale wie, jak znaleźć się na biznesowym szczycie.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »