Oszczędności w firmie? Zacznij dobrze, aby osiągnąć długotrwały efekt

Piątek, 9 września 2016 (06:00)

W dzisiejszych czasach oszczędzanie jest koniecznością - prowadzenie każdej firmy wiąże się zwykle z poważnymi decyzjami finansowymi i każda zaoszczędzona złotówka zwiększa szansę na sukces. Sposoby oszczędzania bywają różne, ale można podzielić je na dwie najważniejsze grupy: oszczędzanie na zakupie i oszczędzanie na eksploatacji. Te dwie metody znacząco się różnią pod względem efektywności. Czy zawsze można nazwać tani zakup oszczędnością? Jak stworzyć politykę, która pomoże przedsiębiorstwu zyskać dodatkowe środki na rozwój?

Tanio nie zawsze znaczy dobrze!

Ten, kto potrafi kupić potrzebne wyposażenie czy materiały tanio, uważany jest zwykle za roztropnego i pragmatycznego przedsiębiorcę. Oczywiście nie ma niczego złego w chęci uzyskania najlepszej możliwej ceny, ale czy zawsze tanie zakupy można nazwać oszczędzaniem? Są takie dziedziny prowadzenia firmy, w których myślenie krótkoterminowe całkowicie się nie sprawdza. Doskonałym przykładem może być tutaj zakup pojazdów do firmowej floty.

Zakup starego samochodu z pewnością pozwoli poczynić pewne oszczędności, gdyż wartość rynkowa używanego i nowego pojazdu znacząco się różnią, ale czy można z czystym sumieniem powiedzieć, że decydując się na taki krok, mówimy o oszczędności?

Koszt eksploatacji używanego pojazdu może okazać się znacznie wyższy, gdyż nad każdym posiadaczem takiej maszyny wisi zwiększone ryzyko nagłej awarii lub konieczności wymiany zużytych elementów. To jednak nie wszystko - samochody zawsze generują koszty, chociażby w postaci paliwa.

Na branżowych forach wciąż trwa walka na opinie o wyższości pojazdów z instalacją LPG nad dieslem czy autami benzynowymi. Po macoszemu jednak traktowane są wciąż inne silniki - hybrydowe auta pomijane są często w takim porównaniu. To zaś ogromny błąd! Samochody o napędzie hybrydowym w chwili zakupu istotnie są nieco droższe od aut benzynowych, choć różnica w cenie między hybrydą a dieslem często jest niewielka lub żadna. Natomiast w długoterminowej perspektywie okazują się być jedną z lepszych metod generowania oszczędności. Zakup samochodu hybrydowego może być prawdziwym ekonomicznym strzałem w dziesiątkę!

Jakie oszczędności przynosi auto hybrydowe?

Co takiego ważnego - z punktu widzenia ekonomii jazdy - ma hybryda? Auto o takim napędzie jest przede wszystkim tanie w eksploatacji i niezawodne. Zużycie paliwa w ruchu miejskim jest znikome w porównaniu do podobnych silników pracujących bez wsparcia jednostki elektrycznej - Toyota Auris z napędem hybrydowym zadowala się średnio zaledwie 3,5 litra paliwa na 100 kilometrów.

Ważnym elementem odpowiedzialnym za oszczędności jest specyficzna konstrukcja układu hamowania. Układ rekuperacyjny odzyskuje energię z hamowania, jednocześnie przejmując cześć zadań klasycznych hamulców. To sprawia, że klocki i tarcze nie ulegają tak szybkiemu zużyciu, jak w tradycyjnych samochodach. A to już spory zysk w trakcie serwisowania.

Warto wspomnieć nie tylko o tym, co posiada, ale także czego nie ma hybryda. Samochód tego typu pozbawiony jest wielu awaryjnych części; nie znajdziemy pod maską alternatora, klasycznego sprzęgła czy rozrusznika, ani stosowanych zazwyczaj w napędach wysokoprężnych turbin, filtra cząstek stałych czy koła dwumasowego. Każdy z tych elementów w przypadku awarii generuje ogromne koszty naprawy, których nie doświadczymy w przypadku eksploatacji auta hybrydowego. Warto też wspomnieć o wartości samochodu - analizy rynkowe jasno pokazują, że hybrydy tracą ją znaczne wolniej niż klasyczne auta.

W przypadku odsprzedaży trzyletniej Toyoty Prius Hybrid z przebiegiem około 20 000 kilometrów, firma będzie mogła liczyć na odzyskanie ponad połowy jej pierwotnej wartości - to znacznie lepszy wynik niż w przypadku popularnych samochodów tej samej klasy.

Hybryda - samochód idealny w marketingu!

Jasno widać, że zakup nieco droższego auta z silnikiem hybrydowym może przynosić spore oszczędności - coraz więcej przedsiębiorców zauważa też jednak możliwość wykorzystania nowoczesnych aut w marketingowej walce o klienta.

W dzisiejszych czasach jakość produktów i usług różnych firm bywa podobna, z tego powodu coraz częściej klienci zaczynają przy wyborze konkretnego dostawcy czy sklepu kierować się jego wizerunkiem. W dobie mody na ekologię posiadanie floty złożonej z samochodów hybrydowych może być idealnym sposobem na marketing - możliwość pochwalenia się przyjaznym dla środowiska parkiem maszynowym może przyciągnąć klientów i bezpośrednio przełożyć się na zwiększenie obrotów.

 

Podziel się