Były prezes PKP zarobił 400 tys. złotych w PKP Cargo

Poniedziałek, 20 marca (15:02)

Spółka PKP SA nie chciała w styczniu ujawnić zarobków ówczesnego prezesa Mirosława Pawłowskiego w PKP Cargo. Z analizy raportu rocznego giełdowej spółki wynika, że było to 400 tysięcy złotych.

Na płace członków zarządu PKP Cargo poszło w zeszłym roku 3 357 416 zł /©123RF/PICSEL

W styczniu dziennikarze "Super Expressu" poinformowali, że Mirosław Pawłowski (odwołany w marcu tego roku) pobiera z czterech spółek z grupy PKP łącznie 105 tys. złotych miesięcznie, w tym 55 tys. zł w PKP SA, 5 tys. zł w Związku Pracodawców Kolejowych, 10 tys. złotych w radzie nadzorczej PKP Cargo oraz 35 tys. zł w spółce z grupy AWT, należącej do PKP Cargo.

PKP SA zaprzeczało tym informacjom, zapewniając, że zarobki są niższe - 40 tys. zł brutto w PKP SA, ok. 10-15 tys. zł w ZPK, ale na rok.

Nie podano jednak zarobków pobieranych przez ówczesnego prezesa w grupie PKP Cargo, informując, że wynagrodzenie w radzie nadzorczej głównej spółki jest podobne, jak pozostałych członków RN, a jako członek Komitetu ds. finansów, inwestycji i zarządzania ryzykiem w firmie AWT BV Pawłowski "nie otrzymał za ubiegły rok żadnego wynagrodzenia".

Jak się okazuje, według skonsolidowanego raportu rocznego PKP Cargo, Mirosław Pawłowski otrzymał więcej pieniędzy niż jakikolwiek inny członek rady nadzorczej - 147 417 tys. złotych (o 26 tys. zł więcej niż pozostali członkowie). Do tego w raporcie zapisano aż 243 448 złotych wynagrodzenia dla Pawłowskiego "za pełnienie funkcji w zespole ekspertów w spółkach zależnych".

To wprawdzie mniejsza kwota, niż podał "Super Express", ale wcześniej zaprzeczano, że te pieniądze w ogóle są wypłacane. Ogółem informację o zarobkach byłego prezesa trzeba zatem skorygować o ok. 12,3 tys. zł miesięcznie w RN PKP Cargo i 20,3 tys. zł w spółkach zależnych, co łącznie daje niecałe 75 tys. zł miesięcznie.

Strata w 2016 r.

Zysk netto PKP Cargo w IV kw. wyniósł 66,5 mln zł, oczekiwano 0,5 mln zł straty. Zysk netto PKP Cargo w IV kwartale 2016 r. wyniósł 66,5 mln zł - poinformowała spółka w piątkowym raporcie. Konsensus PAP zakładał stratę netto na poziomie 0,5 mln zł. Oczekiwania sześciu biur maklerskich, co do wyniku netto za IV kwartał wahały się od 18 mln zł straty netto do 26,4 mln zł zysku netto.

W całym 2016 roku strata netto PKP Cargo wynosiła 133,8 mln zł, podczas gdy w 2015 roku zysk wynosił 30,1 mln zł.

PEŁNY SKONSOLIDOWANY RAPORT ROCZNY PKP CARGO

Zysk na działalności operacyjnej w ostatnim kwartale wyniósł 54,2 mln zł, podczas gdy oczekiwano zysku w wysokości 9 mln zł. Przychody w IV kwartale wyniosły 1.197,5 mln zł, czyli były o 4,6 proc. powyżej konsensusu na poziomie 1.145 mln zł. W 2016 r. grupa PKP Cargo przewiozła 111,5 mln ton ładunków (4 proc. mniej niż w 2015 r.) i wykonała pracę przewozową na poziomie 28,5 mld tkm (4 proc. spadek rdr).

Obecny prezes Maciej Libiszewski, zarobił przez cały obiegły rok 1 213 772 zł, ok połowa tej kwoty, 576 tys. zł, to jego właściwe wynagrodzenie,Pozostała kwota 632 156 zł to za pełnienie funkcji we władzach spółek zależnych.

W lutym udział rynkowy PKP Cargo wyniósł 44,63 proc. pod względem przewiezionej masy i 52,61 proc. pod względem pracy przewozowej - podała spółka, powołując się na dane GUS.

W lutym Grupa PKP CARGO przewiozła 7,61 mln ton towarów, o 4,7 proc. więcej niż w lutym 2016 roku. Wykonana praca przewozowa w lutym 2017 roku wyniosła 2,00 mld tkm, o 1,4 proc. więcej niż w lutym 2016 roku. Przewozy Grupy PKP CARGO w ujęciu masy po dwóch miesiącach 2017 roku były o 6,2 proc. większe, a praca przewozowa o 6,1 proc. większa niż po analogicznym okresie 2016 roku. "W porównaniu do wyników z lutego 2016 roku, w lutym bieżącego roku Grupa PKP CARGO zwiększyła przewozy m.in. węgla kamiennego, kontenerów, kamienia, towarów z grupy "pozostałe ładunki", ropy i nawozów" - napisano.

Jak wyjaśnia spółka większe przewozy węgla kamiennego to efekt pozyskania od jednego z konkurencyjnych przewoźników transportów do jednej z większych elektrowni na północy kraju oraz w eksporcie na Słowację, rozpoczęcie w grudniu 2016 roku realizacji przewozów węgla w eksporcie do Czech na całej drodze przewozu oraz realizacja transportów w eksporcie na Ukrainę.

Z kolei za wzrost przewozów kontenerów odpowiadają m.in. większe transporty do portów morskich i w odwrotnym kierunku oraz w tranzycie w kierunku wschód-zachód (rozwój przewozów z/do Chin), a także zwiększone przewozy zbóż w kontenerach oraz samochodów. Na większe przewozy kamienia wpłynęło zwiększone zapotrzebowanie odbiorców na kruszywa do betoniarni i wytwórni mas bitumicznych oraz realizacja dostaw na potrzeby budowy kilku odcinków dróg.

Zwiększone przewozy w grupie "pozostałe ładunki" to efekt realizacji przewozów dla armii amerykańskiej w ramach przemieszczania do Europy wojsk NATO oraz realizacja pozyskanych transportów samochodów na południe Europy.

PAP

KOMENTARZ BDM:

Wyniki są wyraźnie powyżej naszych oczekiwań i konsensusu. EBITDA w 4Q'16 wyniosła 205 mln PLN. W wynikach uwzględnione jest rozwiązanie rezerw na świadczenia pracownicze na poziomie 30 mln PLN (w 4Q'15 było zawiązanie rezerw na 45 mln PLN - zwracamy uwagę na zmianę danych w modelu do wyceny aktuarialnej rezerw). Same koszty wynagrodzeń bezpośrednich + ZUS są nieco niższe r/r (351 mln PLN vs 354 mln PLN). Saldo pozostałej działalności operacyjnej w 4Q'16: -15 mln PLN vs -6 mln PLN rok temu. Cash flow operacyjny w 4Q'16: +248 mln PLN vs +304 mln PLN rok temu (przy czym przyrost sprzedaży 4/3Q' jest wyższy niż rok temu).

Praca przewozowa w 4Q'16: -5,4% r/r (z danych UTK wynikało, że okres październik/listopad był jeszcze bardzo słaby r/r, w grudniu był niewielki spadek r/r, a mocny wzrost pojawił się dopiero w styczniu 2017). Spadek na węglu kamiennym, metalach/rudach. Wzrosty na intermodalu, kruszywach, chemii/paliwach, drewnie/płodach rolnych.

W liście do akcjonariuszy prezes zwrócił uwagę, że w 2016 roku ważnym posunięciem była też zapowiedź końca wyniszczającej przewoźników wojny cenowej a stawki przewozowe w ostatnich kontraktach są zdecydowanie wyższe wobec poprzednich analogicznych umów. Podkreślił także, że PKP Cargo jest "firmą o ogromnym potencjale wzrostu".

(PAP/raport emitent)

Rynek Kolejowy

Podziel się

~Komuch -

Szanowny Redaktorze / użyję dużej litery Sz - to nie jest rzad PIS to jest rz ad Polski wybrany w legalnych wyborach. jeżeli masz wątpliwosci, zwróć się o pomoc do swojego Szefa wydawnictwa Springer.

~analityk -

Maciej Libiszewski, który prezesem został w styczniu 2016 r., zarobił przez cały zeszły rok 1 213 772 zł. Tylko niecała połowa tej kwoty, czyli 576 tys. zł, to wynagrodzenie z tytułu prezesa. Prawdziwe konfitury to wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji we władzach spółek zależnych. Tam prezes Libiszewski zarobił już 632 156 zł. Pozostałe opodatkowane i oskładkowane przychody prezesa wykazane w raporcie to przy tym drobniaki: 5 616 zł. Łącznie wychodzi ponad 101 tys. zł miesięcznie.

~ekonom -

1 213 772 zł - tyle w ubiegłym roku zarobił prezes PKP Cargo Maciej Libiszewski, dobry znajomy Jarosława Kaczyńskiego ze spółki Srebrna. Ponad połowę tej kwoty Libiszewski otrzymał dzięki zasiadaniu w spółkach zależnych. To właśnie tam leżą prawdziwe konfitury dla władz kolejowych spółek, na przykład zdymisjonowany prezes PKP SA Mirosław Pawłowski za zasiadanie w zespole ekspertów zgarnął niemal ćwierć miliona złotych. A PKP niedawno twierdziło, że nie wziął za to ani grosza. dobra zmiana :)

Piszesz jako Gość