Za zakupy w internecie zapłacisz później

Klienci kupujący w sklepach internetowych będą mogli skorzystać z odroczonej płatności, co w praktyce oznacza, że za zakupy z e-sklepu zapłacą dopiero 2 tygodnie po ich dostawie.

Wiosną przyszłego roku taką opcję płatności wprowadzi czeski fintech Twisto, w który zainwestował ING Bank Śląski.

U naszych południowych sąsiadów działa ponad cztery lata. Za kilka miesięcy wystartuje także na polskim rynku.

- Planujemy, że w drugim kwartale przyszłego roku zaoferujemy płatności online w formule "kup teraz, zapłać później" - zapowiedział założyciel i prezes Twisto Michal Smida, podczas prezentacji systemu w Pradze. Twisto rozpoczął działalność w 2013 roku i oferuje płatności online z opcją zapłaty do dwóch tygodni od dostarczenia przesyłki. To jedna z form płatności, jakie może wybrać klient podczas zakupów w e-sklepach.

Reklama

Sama transakcja jest błyskawiczna, a wiarygodność klienta jest oceniana przez autorskie narzędzie do zbierania i analizowania danych - "inteligentny silnik" - nazwany Nikita. Taki scoring odbywa się na podstawie przetworzenia wielu różnych drobnych elementów, zachowań i zwyczajów danej osoby, tego jakich narzędzi w sieci używa, informacji z Google Maps, regionu w którym mieszka, historii koszyka zakupów. Klient przy zakładaniu konta podaje jedynie imię, nazwisko, email i numer telefonu. Nie podaje wrażliwych danych. Nikita potrafi wyłapać podejrzane sytuacje, np. jest w stanie zidentyfikować klienta, który chce założyć nowe konto podając inny adres email oraz nazwisko, m.in. wykorzystując w tym celu numer IP komputera. System "cały czas się uczy".

Jak podali przedstawiciele Twisto, na początku działalności na czeskim rynku udział klientów, którzy nie zapłacili w terminie wynosił około 10 proc., a obecnie spadł poniżej 3 proc.

Firma zarabia na prowizjach pobieranych od e-sklepów, które wynoszą od 0,5 do 3 proc. Z kolei płatności tego typu zwiększają sprzedaż e-sklepom, bo klient płacący Twisto kupuje o 30 proc. częściej.

Do obsługi polskiego rynku zostanie utworzona spółka córka, w której mniejszościowy udział kapitałowy będzie miał ING Bank Śląski. - Polski rynek zakupów internetowych rośnie, ale możliwy jest jeszcze szybszy skok, także dzięki nowym metodom płatności. Liczę, że Twisto przyciągnie nowe grupy klientów - ocenia Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego. Jak dodaje to jest także alternatywa dla osób nieufnie pochodzących do zakupów w sieci korzystających z płatności za pobraniem, czyli w momencie odbierania paczki od kuriera.

Twisto pozwala klientowi najpierw odebrać i obejrzeć czy przymierzyć zamówiony produkt, a dopiero po ostatecznej decyzji zakupowej za niego zapłacić. Spółka pozyskała dotychczas w Czechach 200 tys. na rozwój.

W Polsce chce nawiązywać współpracę zarówno z dużymi graczami jak Allegro, jak i małymi e-sklepami.

Płatności z odroczonym terminem do 30 dni właśnie zaoferował pilotażowo PayU, operator płatności internetowych. Usługa "PayU płacę później" na razie działa w kilkunastu popularnych sklepach internetowych. Tu jednak jest zasadnicza różnica, ponieważ w tym przypadku stosowany jest tzw. screen scraping. Partner pożyczkowy PayU, tj. Kreditech działający pod marką Monedo prosi klienta o zgodę na jednorazowe zalogowanie do banku w celu odczytu podstawowych informacji, które umożliwiają weryfikację tożsamości i zdolności kredytowej. Jak tłumaczą przedstawiciele PayU, jeśli jednak kupujący w sklepie nie chce skorzystać z takiego rozwiązania, to jest alternatywa - klient może samodzielnie zalogować się do banku, wygenerować wyciąg z rachunku i załączyć plik pdf w procesie weryfikacji. Jest to oczywiście dłuższa i mniej wygodna ścieżka, ale również pozwala skorzystać z odroczonej zapłaty.

Monika Krześniak-Sajewicz

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: płatności | zakupy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »