Księgowi zdjęli JPK z głowy przedsiębiorców

Z podsumowania Ministerstwa Finansów wiadomo, że prawie 95 proc. firm złożyło w terminie pierwsze w historii obowiązkowe sprawozdanie JPK_VAT za styczeń 2018. Urzędnicy już za to dziękowali przedsiębiorcom. Jednak według Tax Care nie byłoby to możliwe bez pracy i zaangażowania tysięcy polskich księgowych. - Im też należą się podziękowania - mówi Bożena Stemplewska, dyrektor obszaru księgowości Tax Care.

Z obserwacji Tax Care wynika, że zdecydowana większość obsługiwanych przedsiębiorców uznała, że to księgowi mają im zdjąć problem z głowy. Nie wykazali większego zainteresowania tematem JPK. - Przedsiębiorcy są przyzwyczajeni do tego, że księgowi załatwiają za nich wszelkie formalności księgowe. Niektórzy pytali jedynie, czy temat ich dotyczy, inni, czy muszą zrobić to samodzielnie. Kilku poprosiło o przesłanie pliku, bo chcieli zobaczyć, jak wygląda. Nieliczne pytania o to, czy sprawozdanie zostało wysłane, pojawiły się dopiero po ostatecznym terminie wysyłki - mówi Bożena Stemplewska.

Reklama

Inaczej obowiązek wysłania JPK wyglądał z perspektywy księgowych, ponieważ oprócz nowych narzędzi informatycznych pojawiły się dodatkowe obowiązki i zmiany organizacji pracy. Nie tylko ministerstwo edukowało przedsiębiorców. Również biura rachunkowe jak Tax Care informowały wszystkich klientów o konieczności terminowego dostarczenia kompletnej dokumentacji księgowej oraz o konsekwencjach niewysłania JPK. - W pracy księgowych jeszcze bardziej wzrosło znaczenie działania zgodnie z harmonogramem, systematyczności i kontroli. Do standardowych czynności księgowej: "dostaje dokumenty - księguje je - składa deklarację VAT " doszło "wysyła Jednolity Plik Kontrolny - kontroluje wysyłkę - pobiera UPO" - wyjaśnia Bożena Stemplewska.

Ważne było to, aby wysyłkę JPK rozpocząć od pierwszych dni miesiąca, niezwłocznie po zaksięgowaniu całej miesięcznej dokumentacji firmy i nie czekać do ostatecznego terminu. Przy dużej liczbie dokumentów generowanie pliku JPK_VAT trwało nawet kilka minut. Oprócz tego system Ministerstwa Finansów bardzo wolno tworzył UPO, czyli potwierdzenia odbioru sprawozdania JPK. Potwierdzenia złożenia deklaracji VAT w urzędzie skarbowym księgowi Tax Care zwykle dostają w ciągu dwóch godzin, a na UPO po złożeniu JPK musieli czekać nawet do 24 godzin. - To nie ułatwiało pracy, a trzeba przyznać, że, jak co miesiąc, księgowania trwały do ostatniej chwili - podkreśla Bożena Stemplewska.

Jej zdaniem, korzystne jest to, że księgowi wysyłają sprawozdanie JPK na podstawie klucza kwalifikowanego bez potrzeby posiadania pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji VAT składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej UPL-1. - Przy okazji wysyłek JPK za luty ministerstwo finansów koniecznie powinno skrócić czas oczekiwania na potwierdzenie odbioru. To na pewno byłby duży ukłon w stronę księgowych, rozliczających dziesiątki mikrofirm i wspierających ministerstwo w przyzwyczajeniu przedsiębiorców do JPK - podsumowuje dyrektor obszaru księgowości Tax Care.

Tax Care S.A.
Dowiedz się więcej na temat: Jednolity Plik Kontrolny | bez pracy | księgowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »