Reklamy stosowane przez T-Mobile mogły wprowadzać konsumentów w błąd

Poniedziałek, 16 kwietnia (12:12) Aktualizacja: Poniedziałek, 16 kwietnia (13:27)

Reklamy stosowane przez T-Mobile w kampanii "Pierwszy prawdziwy no limit" dotyczącej sieci Heyah mogły wprowadzać konsumentów w błąd - poinformował UOKiK. Dodał, że właściciel sieci - spółka T-Mobile - zobowiązała się do rekompensaty konsumentom, którzy skorzystali z promocyjnej oferty.

Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów /Informacja prasowa

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował w poniedziałkowym komunikacie, że spółka T-Mobile Polska od 21 lipca do 30 września 2015 r. prowadziła m.in. w telewizji, radiu i internecie kampanię reklamową pod hasłem +Pierwszy prawdziwy no limit+. Zachęcała klientów, by korzystali z nielimitowanych krajowych rozmów telefonicznych, sms-ów, mms-ów i internetu w pakiecie SMART XL przeznaczonym dla abonentów sieci Heyah.

"Reklamy kusiły ceną 49,98 zł. W wersji radiowej i internetowej zabrakło jednak informacji o tym, że po trzech miesiącach do abonamentu zostanie doliczone 19,99 zł tytułem opłaty za usługę nielimitowanego internetu, a w spocie telewizyjnym przekaz ten był nieczytelny (mała, biała czcionka na jasnym tle). Identycznie było z informacjami, że cena 49,98 zł zawiera rabaty za wyrażenie zgód marketingowych (4,99 zł) i na fakturę elektroniczną (4,99 zł)" - czytamy w komunikacie.

Zdaniem UOKiK, po zapoznaniu się z reklamą, klienci mogli nie mieć świadomości, że jeśli ich nie udzielą, będą płacić drożej - 59,96 zł przez pierwsze trzy miesiące i 79,95 zł po tym okresie.

"Te reklamy mogły wprowadzać w błąd co do rzeczywistej, łącznej opłaty za wszystkie usługi. Jeśli cena podlega jakimś ograniczeniom, np. czasowym, to konsument musi o tym wiedzieć. Inaczej może odnieść błędne wrażenie, że podana w reklamie kwota jest szczególnie atrakcyjna, a tymczasem otrzymał niepełną informację" - powiedział cytowany w komunikacie prezes UOKiK Marek Niechciał.

Urząd podkreślił, że T-Mobile w kwestionowanych reklamach podkreślał rzetelność swojej oferty w porównaniu do innych operatorów telekomunikacyjnych. "Przykładowo w radiowym spocie +Wszystko/Całus+ lektor wygłaszał taki tekst: - Inni obiecują Ci wszystko bez limitu. PROSTUJEMY! Jak wszystko? Skoro tylko rozmowy, a na Internet masz ograniczenia i limity. A w Heyah na abonament PIERWSZY PRAWDZIWY NO LIMIT na wszystko za 49,98! Kup na heyah.pl. Jednocześnie w przekazie nie ma ani słowa o tym, że cena obowiązuje tylko w ograniczonym czasie i po udzieleniu przez klienta określonych zgód" - tłumaczył Urząd.

UOKiK uznał, że działania spółki mogły naruszać zbiorowe interesy konsumentów. "T-Mobile uniknął kary finansowej, ponieważ zaprzestał emisji kwestionowanych przez prezesa UOKiK reklam i zobowiązał się do wyeliminowania skutków swoich praktyk" - przekazał Urząd.

W efekcie decyzji prezesa UOKiK, do końca obowiązywania umowy obecni klienci będą płacić obiecaną w reklamie cenę 49,98 zł. Jak przekazał UOKiK, ponadto wszyscy konsumenci, którzy skorzystali z promocyjnej oferty spółki, będą mogli w każdym czasie uzyskać zwrot uiszczonych dotąd kwot przewyższających wysokość ceny z reklamy.

T-Mobile musi również wysłać listy polecone do wszystkich zainteresowanych osób, także tych, które już zrezygnowały z jego usług. Klienci dowiedzą się z nich m.in. o decyzji prezesa UOKiK i sposobie zwrotu opłat. Spółka w ciągu 21 dni od wskazania przez konsumenta numeru konta bankowego odda mu pieniądze. Ponadto spółka zobowiązała się do opublikowania w środkach masowego przekazu (telewizja, radio, prasa, internet) oświadczenia, w którym poinformuje, że reklamy stosowane w kampanii "Pierwszy prawdziwy no limit" mogły wprowadzać konsumentów w błąd. Dodatkowo T-Mobile ma zamieścić treść decyzji prezesa UOKiK na stronach internetowych: www.t-mobile.pl oraz www.heyah.pl

- - - - -

Stanowisko T-Mobile Polska po dzisiejszej decyzji Prezesa UOKiK

Celem kampanii, której dotyczy decyzja UOKiK, było rzetelne poinformowanie klientów o wszystkich warunkach promocji, niestety, przy jej realizacji z pewnością zabrakło troski o jasność przekazu. Serdecznie przepraszamy za to wszystkich klientów, którzy poczuli się wprowadzeni w błąd i zapewniamy, że dołożymy wszelkich starań, by taka sytuacja już nigdy się nie powtórzyła. Od początku w pełni współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumenta w celu wyjaśnienia sprawy oraz ustalenia odpowiedniej rekompensaty i w pełni wywiążemy się z naszych zobowiązań. Należy pamiętać, że rzecz dotyczy archiwalnej promocji, której od ponad 2 lat nie ma już w naszej ofercie.

Pobierz darmowy: PIT 2017

PAP

Podziel się

~skorpion -

Patrzcie na reklamy a zostaniecie wkrótce bez gaci,kto daje coś za darmo chyba coś zepsutego.Reklama zatruwa nam życie przestałem oglądać telewizję,telefon mam na kartę.Naiwnych kasują aż miło mimo ostrzeżeń.

~Klient -

Podobnie jest z najszybszym internetem LTE z routerem domowym bez limitu. Brak limitu gdyż jakość sygnału jest tragiczna,często występuje zanik sygnału lub bardzo duże zakłócenia uniemożliwiające prace w internecie.Reklamacje nic nie dają gdyż w umowie brak jest informacji o dostarczanych minimalnych parametrach i brak sygnału jest zgodny z umową. Płacić trzeba i nie przeszkadzać pracownikom BOK. Jedyna rada to nie dać się ogłupić i nie podpisywać z nimi umowy.Ta firma schodzi na dno - a była kiedyś wzorcowa...

~Richard -

Chciwy i wredny niemiecki własciciel!! T- mobile idzie na samo dno i trxeba ich pchnąć do niebytu!Dzidostwo w wydaniu niemiecko-polskim! TO PISZE 20 LETNI KLIENT ERY-T-mobile.

~Abonent -

T-Mobile do wielkie draństwo !!! Mojej żonie do numeru głównego dodali niby w promocji 2 dodatkowe numery z których można dzwonić w ramach abonamentu numeru głównego ! Przy pierwszej fakturze fakturowali za 3 numery i całe szczęście że tych dwóch gratisów żona nie reaktywowała ! Teraz już pożegnaliśmy te 2 "darowizny" a w m-cu czerwcu pożegnamy nasze główne numery ! Zasięg tez mają tylko w większych miastach i po walce z nimi przyznali mi 2 razy bonifikaty ! N I G DY W I Ę C E J t-mobile !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Piszesz jako Gość