Zakaz handlu w niedziele przyniósł nieoczekiwane skutki

Sieci sklepów stały się liderami wydatków reklamowych w marcu. To efekt wprowadzenia ograniczeń w handlu w niedziele.

Ograniczenie handlu w niedziele znacząco przełożyło się na rynek reklamowy. To właśnie branża handlowa wygenerowała w marcu - pierwszym miesiącu obowiązywania nowych przepisów - największe wydatki na promocję w mediach. Wzrosły one w ciągu miesiąca o 100 mln zł - wynika z danych Instytutu Monitorowania Mediów.

Niemal 30 proc. zmonitorowanych reklam dotyczyło sklepów dyskontowych. Środki przeznaczano nie tylko na reklamę produktów, lecz także na informacje o dłuższym otwarciu sklepów oraz specjalnych promocjach na sobotę.

Reklama

- W marcu sklepy po raz pierwszy zostały zamknięte w niedzielę w związku z wprowadzeniem w życie ustawy dotyczącej zakazu handlu. Nie trzeba było długo czekać na odpowiedź ze strony reklamodawców, szczególnie w branży handlowej. Potwierdzają to dane IMM z monitoringu reklam - podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Magdalena Pawłowska z Instytutu Monitorowania Mediów.

Z danych IMM wynika, że wydatki reklamowe firm z branży handlowej wzrosły w ciągu miesiąca o 100 mln zł - na promocję w prasie, radio i telewizji trafiło 362 mln zł.

- Tym sposobem branża handlowa wyprzedziła branżę farmaceutyczną, która zazwyczaj zajmowała pierwsze miejsce w tym zestawieniu - wskazuje Pawłowska.

Handel odpowiadał za 35 proc. wydatków reklamowych, przy 32 proc. farmacji. Po 11 proc. generowały motoryzacja, finanse i telekomunikacja. Wszystkie badane branże przeznaczyły na reklamę telewizyjną ponad połowę swoich budżetów na promocję w mediach tradycyjnych (w przypadku telekomunikacji stanowiły one nawet 90 proc. budżetów, a w przypadku finansów - 80 proc.). Branża handlowa także większość wydatków na reklamę przeznaczyła na telewizję, ale ok. 40 proc. trafiło na reklamy radiowe.

- Na pierwszym miejscu pod względem wydatków na reklamę znalazł się Lidl z wynikiem 58 mln zł. Ten budżet został przeznaczony na reklamy związane ze świętami wielkanocnymi, spoty informujące o wcześniejszym otwarciu sklepów oraz promocję akcji tanie soboty w Lidlu. Kolejne miejsca w tym rankingu zajęły sklepy Media Expert, Biedronka, Euro RTV AGD oraz Kaufland - wymienia ekspertka IMM.

Pod względem wydatków na reklamy Lidl był w marcu niekwestionowanym liderem. Drugi Media Expert wydał na ten cel nieco ponad 30 mln zł, a Biedronka - ok. 25 mln zł. Euro RTV i AGD oraz Kaufland - po ok. 20 mln zł. Tym samym sieć Kaufland po raz pierwszy w takim zestawieniu znalazła się w czołówce.

W handlu blisko co trzecia zmonitorowana reklama (29 proc.) dotyczyła sklepów dyskontowych, przy 22 proc. sklepów z elektroniką. Hipermarkety i sieci budowlane stanowiły odpowiednio 8 i 7 proc. reklam branży handlowej.

- Te budżety zostały przeznaczone m.in. na informacje o dłuższym otwarciu sklepów oraz o dodatkowych, specjalnych promocjach na soboty - ocenia Magdalena Pawłowska.

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2017

Źródło informacji

Newseria Biznes
Dowiedz się więcej na temat: reklama | zakaz handlu w niedziele | handel
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »