Dlaczego utratę dowodu trzeba szybko zgłosić?

Z możliwości zgłoszenia utraty dowodu osobistego przez internet, przy pomocy Profilu Zaufanego od początku stycznia skorzystało 4,3 tys. osób - podało Interii Ministerstwo Cyfryzacji.

Z możliwości zgłoszenia utraty dowodu osobistego przez internet, przy pomocy Profilu Zaufanego od początku stycznia skorzystało 4,3 tys. osób - podało Interii Ministerstwo Cyfryzacji.

W sytuacji zgubienia, kradzieży czy zniszczenia dowodu osobistego trzeba ten fakt zgłosić jak najszybciej w urzędzie gminy lub właśnie przez Internet. Ten drugi sposób jest wygodniejszy, a wprowadzono go we wrześniu ubiegłego roku.

Do tego, by zgłosić utratę dowodu osobistego wystarczy wejść na stronę obywatel.gov.pl, wypełnić prosty formularz i podpisać go Profilem Zaufanym, który pozwala na potwierdzenie tożsamości osoby zgłaszającej.

Utratę dowodu może zgłosić każdy, kto go zgubił, albo kogo dowód został skradziony lub uszkodzony.

Reklama

Na stronie obywatel.gov.pl trzeba wybrać w zakładce "dokumenty i dane osobowe" usługę "Zgłoś utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego (unieważnienie dowodu osobistego)", zalogować się profilem zaufanym, wybrać co konkretnie zgłaszamy (utratę lub uszkodzenie). Nie trzeba wybierać urzędu, który przyjmie wniosek, bo system sam wyświetli adresata (urząd, który wydał dowód).

Po wysłaniu wniosku wyświetli się komunikat i następnie urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP). Co roku swoje dokumenty traci około pół miliona Polaków.

Trzeba jednocześnie pamiętać, żeby w przypadku zaginięcia lub kradzieży dowodu koniecznie jak najszybciej zgłosić ten fakt również w banku (swoim lub w dowolnym przyjmującym zastrzeżenia także od osób niebędących jego klientami). Część banków przyjmuje zastrzeżenia również telefonicznie, pod numerem +48 828 828 828 (tylko od własnych klientów, po zdalnej weryfikacji tożsamości).

To ważne, bo bank w błyskawicznym tempie przekaże tę informację innym bankom oraz operatorom telefonii komórkowych oraz tysiącom innych firm korzystających z systemu. To zmniejsza ryzyko wyłudzeń. Na szczęścia ta wiedza jest coraz bardziej powszechna - z danych wynika, że Polacy coraz częściej zgłaszają utratę dokumentów w bankach. Dzięki temu skuteczność zapobiegania wyłudzeniom kredytów na cudze nazwisko jest coraz wyższa, a takie próby znacznie bardziej ryzykowne dla przestępców. W I kwartale 2018 roku baza Systemu Dokumentów Zastrzeżonych wzrosła o 28,7 tys. sztuk i zawierała łącznie ponad 1,8 mln sztuk.

Od 2008 roku System DZ zablokował 75,7 tys. prób wyłudzeń kredytów o łącznej kwocie 4,2 miliarda złotych. W pierwszym kwartale 2018 roku podjęto jedynie 1,3 tys. prób wyłudzeń kredytów na łączną kwotę 99,1 mln zł.

Monika Krześniak-Sajewicz

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: dowód osobisty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »