Nieruchomości pod budowę CPK godziwie wyceniane

Ponad 66 km kwadratowych ma teren przeznaczony pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformował wczoraj pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Nieruchomości potrzebne pod budowę CPK nie będą wyceniane według wartości gruntów rolnych; zostanie wypłacona "godziwa cena".

"Teren inwestycji wyznaczony przez doradcę technicznego obejmuje łącznie 66,2 km kwadratowych" - powiedział Wild podczas spotkania z mieszkańcami Baranowa w siedzibie Ochotniczej Straży Pożarnej.

Wild mówił, że cały proces inwestycyjny będzie miał trzy etapy.

Etap I - 2018 - to przygotowanie obszaru inwestycji - wskazanie maksymalnego obszaru, jaki będzie mógł zająć CPK. Tutaj mają nastąpić konsultacje społeczne, publikacja raportu. Inwestor rozpoczyna półtoraroczne negocjacje z mieszkańcami obszaru inwestycji.

Etap II - 2019 - to rezerwacja obszaru inwestycji - oficjalne wyznaczenie docelowego obszaru i rezerwacja terenu dla dwóch wariantów lokalizacji CPK. W tym etapie zakończone zostaną negocjacje z mieszkańcami do końca 2019 roku.

Reklama

Etap III - 2020 r. - to decyzja lokalizacyjna, czyli wskazanie ostatecznej lokalizacji CPK, grunty stają się własnością Skarbu Państwa.

"W tym etapie, z tych dwóch lokalizacji, które wybierzemy, które zostaną ustalone przez wojewodę po konsultacjach społecznych, w 2020 roku po uzyskaniu decyzji środowiskowej, zostanie wydana decyzja lokalizacyjna, na mocy której wszystkie te grunty, które nie zostały nabyte, czyli jeśli spółka celowa nie nabędzie gruntu, a grunt będzie na lokalizacji, to grunty staną się własnością Skarbu Państwa" - mówił.

Oznacza to, że jeśli do 2020 r. nie nastąpi nabycie nieruchomości, ponieważ strony się nie dogadają, grunty staną się własnością Skarbu Państwa. Wówczas posiadacz takiego gruntu będzie miał 120 dni na opuszczenie nieruchomości i dostanie za nie odszkodowanie.

Wypowiedzi wiceministra przerywane były wypowiedziami i okrzykami mieszkańców Baranowa, którzy licznie przybyli na spotkanie. Mieli ze sobą transparenty z hasłami: "Stracimy źródło utrzymania", "Nie oddamy naszych ojcowizn", "Nie chcemy lotniska", "Rujnujecie nam życie".

"Jestem tutaj dlatego, że chciałbym wyrazić, że cokolwiek słyszycie, cokolwiek państwu jest sugerowane, jestem tutaj dlatego, że chcemy was wysłuchać" - mówił Wild do zgromadzonych.

Nieruchomości potrzebne pod budowę CPK nie będą wyceniane według wartości gruntów rolnych; zostanie wypłacona "godziwa cena" bądź będzie możliwość kontynuowania działalności rolniczej w nowej lokalizacji - zapowiedział w środę podczas spotkania z mieszkańcami Baranowa wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.

Licznie przybyli mieszkańcy, często w emocjonalnych słowach, pytali wiceministra Wilda o swoją przyszłość, w związku z planowaną przez rząd budową CPK. Dopytywali m.in. o wykup ziemi, ceny gruntu, odszkodowanie, gwarancję pieniędzy na koncie, prowadzenie działalności rolniczej. Mówili, że będą zmuszeni do sprzedaży swoich nieruchomości.

"Cena gruntu, wiem, że jest dla państwa bardzo istotna. Wiem, że funkcjonuje obawa, że nieruchomości będą wyceniane według wartości gruntów rolnych. Tak nie będzie. Tutaj punktem wyjścia dla nas - mamy to również przewidziane w ustawie - punktem minimalnym są odszkodowania płacone przy budowie autostrad.

Oznacza to, że możecie państwo uzyskać tylko więcej, niż ma to miejsce przy odszkodowaniach z tytułu budowy autostrad" - powiedział.

Jak dodał, odszkodowania z tytułu budowy autostrad w ostatnich czasach sięgały 35-40 zł za metr. "To jest pułap minimalny" - dodał. Wild wyjaśnił, że 66 km kwadratowych potrzebnych do inwestycji CPK, to obszar maksymalny.

"To obszar stanowiący dwukrotność lokalizacji, na której będą prowadzone inwestycje. Mówimy o maksymalnym obszarze, w którym mogą być przeprowadzane badania środowiskowe, w którym to mogą znaleźć się dwie lokalizacje wyodrębnione przez wojewodę" - powiedział.

Jak zaznaczył, osobom, które zostaną objęte tą lokalizacją, zostanie wypłacona "godziwa cena", bądź zostanie zaproponowana możliwość kontynuowania działalności rolniczej w nowej lokalizacji.

"Mówiliśmy to wcześniej i podtrzymujemy to stanowisko, że jeżeli będzie taka państwa wola i dostateczna liczba mieszkańców zainteresowanych takim rozwiązaniem, jesteśmy w stanie przenieść całe grupy osadnicze w nowe miejsce" - powiedział.

PAP

............................

Wild dodał, że nigdzie w Europie nie ma tak korzystnych rozwiązań dla wywłaszczanych mieszkańców. Mikołaj Wild przekonywał też mieszkańców, że okolica zyska na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podkreślał, że zyskają na tym także mieszkańcy gminy. Zaznaczył, że budowa CPK, to 37 tysięcy miejsc pracy. Dodał, że okolica przyciągnie także inwestorów.

Rzecznik prasowy LOT-u Adrian Kubicki zapowiedział w Polskim Radiu 24, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego w okolicach Baranowa to ogromna szansa na rozwój rynku pracy w tamtym regionie. "Każda taka inwestycja to tysiące miejsc pracy w lotnictwie, w hotelarstwie, czy w centrach kongresowych" - dodał rzecznik LOT-u.

Gość Polskiego Radia 24 mówił również, że projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego jest istotny z punktu widzenia Warszawy. "Warto mieszkańcom, a przede wszystkim Warszawie zwrócić ten teren. Będą mogły tam powstać wspaniałe inwestycje, które będą mogły służyć miastu, czy rozwojowi technologii" - zaznaczył Adrian Kubicki.

Wczoraj odbyło się pierwsze spotkanie pełnomocnika rządu ds. CPK Mikołaja Wilda z mieszkańcami Baranowa w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zgodnie z zapowiedziami pełnomocnika, planami zostanie objętych 66 kilometrów kwadratowych na terenie gminy, jednak ostatecznie nie wszystkie te tereny zostaną wykorzystane na inwestycje. Pełnomocnik zapowiedział też, że za wywłaszczone pod budowę lotniska będą wypłacane wyższe, niż normalne odszkodowania.

4 czerwca na terenie gminy zostanie uruchomiony punkt konsultacyjny, którego pracownicy będą odpowiadać na wszystkie pytania mieszkańców.

Centralny Port Komunikacyjny ma być jednym z największych lotnisk w Europie. Rocznie ma obsługiwać do 100 milionów pasażerów. Jego budowa ma się zakończyć w 2027 roku.

IAR

PAP/IAR
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »