Skandaliczna praktyka w Amazonie. Marnotrawstwo dla maksimum zysku

Ujawniona metoda wysyłki Amazon "destroy" polega na zwykłym niszczeniu produktów, by ciąć koszty magazynowania. Rząd RFN mówi o "gigantycznym skandalu".

Dosłownie całe tony nieużywanych lub już rozpieczętowanych, ale sprawnych produktów, w tym lodówki, telefony komórkowe, materace i meble, Amazon niszczy, aby nie musieć ich magazynować ani płacić podatków, jeżeli przeznaczyłby je na darowizny. Donosi o tym magazyn publicystyczny ZDF "Frontal 21" i tygodnik ekonomiczny "Wirtschaftswoche", powołując się o na wewnętrzne listy produktów, zdjęcia i wypowiedzi pracowników koncernu. Wynika z nich, że w niemieckich magazynach logistycznych amerykańskiego giganta handlu internetowego na wielką skalę niszczy się różnorakie produkty.

Reklama

Amazon "na zwałkę" przeznacza nie tylko produkty uszkodzone, ale także nowe czy sprawne - wyjawiają pracownicy firmy. Jedna z kobiet opowiadała, że każdego dnia niszczone są produkty wartości kilkudziesięciu tysięcy euro. Sam Amazon nie zaprzecza, że w ten sposób pozbywa się niechodliwego towaru, zastrzegając, że dysponuje kilkoma programami dla dalszej redukcji strat, np. przez ponowne włączenie towarów w obieg handlowy lub przeznaczenie ich na darowizny. Darowizny są jednak mało opłacalne, bo wtedy koncern musi je opodatkować.

Amazon zapewnia, że wciąż pracuje też nad poprawą prognoz popytu, aby zredukować ilość niesprzedawanych produktów.

Ministerstwo ochrony środowiska: "Gigantyczny skandal"

Niemiecki rząd ostro skrytykował ujawnioną praktykę. Sekretarz stanu w ministerstwie ochrony środowiska Jochen Flasbarth wezwał Amazon do wyjaśnienia stawianych zarzutów. Określi to mianem "gigantycznego skandalu" i skrytykował związane z nim marnotrawstwo zasobów.

Były federalny minister ochrony środowiska Klaus Toepfer postępowanie amerykańskiego koncernu określił jako "nieodpowiedzialne". Organizacja Greenpeace domaga się ustawowego zakazu marnotrawstwa i niszczenia sprawnych lub nowych przedmiotów.

Handlowy gigant ma w swojej ofercie usługę "wysyłki przez Amazon", oferowaną obcym firmom współpracującym z nim, które mogą też zlecić logistyczną usługę "destroy" (zniszczenie), jako opcję wysyłki.

afpd/ma, Redakcja Polska Deutsche Welle

Deutsche Welle
Dowiedz się więcej na temat: magazynowanie | Amazon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »