Jak nie dać się oskubać?

Nic tak nie cieszy handlowców, jak wysokie obroty w ich sklepach. Dlatego skrzętnie pilnują każdej nadarzającej się okazji, by na nas zrobić. Okres Bożego Narodzenia to prawdziwe żniwa dla handlowców, niestety czasami naszym kosztem.

UOKiK nawołuje i ostrzega!

Dokonując zakupów świątecznych trzeba zachować rozwagę i nie robić ich pośpiesznie. Warto także wcześniej przygotować sobie listę zakupów, aby nie kupować rzeczy niepotrzebnych - przestrzegają przedstawiciele Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Handlowe tricki

Uniknąć sideł zastawionych przez handlowców nie jest jednak łatwo. Sprzedawcy mają w zanadrzu cały arsenał rozmaitych sztuczek i chwytów psychologicznych, które mają nas skłonić do niefrasobliwego sięgania po portfel. Gra toczy się o wielką stawkę. Według Instytutu Analiz, Diagnoz i Prognoz Gospodarczych w Szczecinie Polacy wydadzą w tym roku aż 5 mld zł na świąteczne potrawy i prezenty. To o 20 proc. więcej niż rok temu!

Reklama

Nie daj się złapać, czyli 10 przykazań - kupującego!

Przed wyjściem na zakupy:

1/ Dowiedz się czy sklep, w którym robisz zakupy, przyjmuje zwroty niewadliwych towarów. Jeżeli świąteczny prezent okaże się nietrafiony, sprzedawca nie ma obowiązku go przyjąć z powrotem.

2/ Jeśli kupujesz na raty, pamiętaj sprawdź całkowity koszt kredytu konsumenckiego - przeanalizuj umowę w domu.

3/ Sprawdzaj terminy przydatności do spożycia artykułów spożywczych, w promocjach mają one bardzo krótkie okresy do spożycia.

4/ Robiąc zakupy przez internet albo katalogu wysyłkowego, pamiętaj, że możesz bez podania przyczyny zrezygnować z zakupów wciągu 10 dni. Sprzedawca powinien zwrócić pieniądze w ciągu 14 dni.

5/ Kupując zabawki sprawdz czy są opatrzone znakiem bezpieczeństwa CE.

6/ Wszelkie instrukcje obsługi potrzebne do korzystania z towaru powinieneś otrzymać w języku polskim.

7/ Jeżeli zakupiony towar jest wadliwy, złóż pisemna reklamacje u sprzedawcy lub gwaranta (punkt serwisowy). Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do naszych żądań zgłoszonych w reklamacji.

8/ Pamiętaj, że składając reklamację w pierwszej kolejności masz prawo do nieodpłatnej naprawy towaru lub wymiany go na nowy. Dopiero jeśli jest to niemożliwe lub utrudnione, możesz żądać zwrotu pieniędzy.

9/ Fakt, że kupujesz na przecenie, nie oznacza, że nie możesz złożyć reklamacji, jeśli towar jest niepełnowartościowy.

10/ Nie wyrzucaj paragonów - są one konieczne, aby potwierdzić zakup towaru (dla potrzeb składanej reklamacji)

W sporach z handlowcami warto też skorzystać z porady rzeczników konsumentów (zarówno powiatowych, jak i miejskich) - namiary na nich można znaleźć na stronie internetowej www.uokik.gov.pl.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: deta | UOKiK | danie | Dana | sprzedawca | zakupy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »