Słabe korzyści z cyfryzacji biznesu

Poniedziałek, 18 kwietnia 2016 (15:00)

Wykorzystanie technologii IT i ich konwergencji z technologiami operacyjnymi - to jedyne możliwości, jakie mają firmy, aby skorzystać w pełni na cyfryzacji - stwierdza raport Cisco Digital Value at Stake.

Raport Cisco Digital Value at Stake objął firmy z 16 sektorów gospodarki. Według jego ustaleń, przedsiębiorstwa te osiągnęły jedynie 20 całkowitych korzyści z cyfryzacji biznesu, jakie były możliwe do uzyskania w 2015 roku. Pomiar został wykonany w oparciu o dwa wskaźniki. Pierwszym z nich było stworzenie zupełnie nowych źródeł przychodów lub oszczędności osiągniętych dzięki inwestycjom i innowacjom cyfrowym. Drugim -przesuwanie korzyści między firmami w ramach poszczególnych branż (pomiędzy "przegranymi" a "zwycięzcami" cyfrowej transformacji), spowodowane różnicami w poziomie ucyfrowienia ich biznesu.

W raporcie dokonano analizy ponad 350 przypadków wykorzystania technologii cyfrowych przez firmy z szesnastu branż. Sześć z tych branż (produkcja przemysłowa, usługi finansowe, handel detaliczny, usługi ICT, służba zdrowia i branża wydobywcza) w nadchodzącej dekadzie obejmie łącznie niemal 75 proc. całkowitej wartości sektora prywatnego.

Według raportu, liderzy cyfryzacji, jakimi są Apple, Uber czy Tesla, mogli skuteczniej osiągać z niej korzyści, ponieważ chętnie tworzą nowe modele biznesowe, wykraczające poza  swój core business .

I tak, jak wynika z analizy, sklepy detaliczne mogą w istotny sposób zwiększać zaangażowanie klientów i wydajność pracowników dzięki inwestycjom w cyfryzację. To z kolei pozwoli im konkurować ze sklepami internetowymi. Samo tylko usprawnienie analityki w handlu może przełożyć się na korzyści rzędu 285 mld USD w ciągu najbliższej dekady. Szacunki analityków Cisco wskazują iż branża handlu detalicznego zrealizowała zaledwie 15 proc. swojego potencjału korzyści z cyfryzacji za rok 2015

 "Nasze badanie pokazuje, że maksymalizacja korzyści z cyfryzacji w sektorze prywatnym wymaga podważenia założeń, które do tej pory decydowały o sukcesie wielu firm, i ponownego spojrzenia na sposób organizacji. Oznacza to, że firmy muszą być gotowe na wprowadzenie zmian obejmujących ich działalność operacyjną, kulturę, model przychodów, dojrzałość technologiczną i zestaw umiejętności - w sposób fundamentalny i permanentny" - stwierdził w opisie raportu  Kevin Bandy, Chief Digitization Officer w Cisco.

Według Cisco Digital Value at Stake branże, które w największym stopniu wykorzystują potencjał korzyści z cyfryzacji biznesu, mają dwie wspólne cechy:

- w dużym stopniu opierają się na technologiach IT, zarówno jeśli chodzi o dostarczane produkty i usługi, jak również sposób ich dostarczania;

- wykazują w sposobie prowadzenia biznesu znaczny stopień konwergencji między technologiami informacyjnymi (IT) a operacyjnymi (OT), określającymi sposób zarządzania biznesem.

Tak więc, firmy, które chcą uzyskać maksymalne korzyści z cyfryzacji biznesu muszą stworzyć strategię przejścia na te technologie. Konieczne jest w tym celu określenie miejsca, w którym firma znajduje się na drodze do cyfrowej transformacji, przy uwzględnieniu jej możliwości i celów biznesowych. Następnie trzeba wybrać takie modele zastosowania cyfrowych technologii, które mogą najszybciej dostarczyć korzyści dla biznesu. Będą one podstawą do sfinansowania długofalowych strategii cyfrowych dla przedsiębiorstwa. Umożliwi to powstanie sprawnie działającego biznesu, w którym będzie istniała świadomość, jak zmienia się jego otoczenie, a decyzje będą podejmowane i wykonywane szybko, na podstawie wieloczynnikowej analizy danych, pochodzących z wielu źródeł, a nie tylko z wnętrza firmy.

Raport stwierdza także iż coraz większą rolę odgrywać będą strategie cyberbezpieczeństwa. Potencjalnie bowiem, mogą one zasilić sektor prywatny kwotą rzędu 5,3 bln dolarów w ciągu najbliższych 10 lat. Niemal Niemal 70 proc. tej kwoty jest związane ze zdolnością firm do integracji rozwiązań cyberbezpieczeństwa z rozwiązaniami do cyfryzacji biznesu najnowszej generacji.

(MW)


INTERIA.PL

Podziel się