Studenci budują elektryczny bolid

Sobota, 13 sierpnia 2016 (10:23)

Elektryczny bolid na zawody międzynarodowe SAE Student Formula konstruują studenci Politechniki Krakowskiej. Jest to pierwsza tego typu konstrukcja do tych wyścigów.

Dotąd polscy studenci startowali w SAE Student Formula samochodami własnej konstrukcji, z napędem spalinowym. Studenci Politechniki Krakowskiej z zespołu PK Mech Power, złożonego głównie ze studentów Wydziału Mechanicznego PK, budują samochód elektryczny praktycznie od podstaw i bez doświadczenia w tego typu konstrukcjach Jak powiedziała Polskiej Agencji Prasowej, członkini PK Mech Power, Maria Wójcicka, bolid, podobnie jak inne budowane do tej pory samochody elektryczne, jest tworzony z myślą o konkretnych zawodach i dostosowany do ich wymagań (regulamin dotyczący konstrukcji do zawodów SAE liczy 182 strony). Stąd budowa samochodu zajęła dwa lata.

Obecnie po wytworzeniu stalowej ramy konstrukcji, trwając prace obliczeniowe dotyczące następnych podzespołów. Bolid ma bowiem zawierać innowacyjne rozwiązania techniczne, umożliwiające rozpędzenie się do szybkości 100 km/h w 2,5 sekundy i zasięg 22 km na jednym ładowaniu.

SAE Student Formula są cyklem międzynarodowych zawodów konstrukcyjnych i wyścigowych, gdzie studenci poszczególnych uczelni budują bolidy wyścigowe i prezentują je w trakcie zawodów na torach Wlk.Brytanii, Austrii, Niemiec, Włoch i Hiszpanii. Odbywają się one także i poza Europą - w Brazylii, USA, Japonii i Australii, przy czym część rywalizacji ma miejsce na znanych torach Formuły 1 (np. Silverstone, Hockenheim, Circuit De Catalunya).

W trakcie zawodów zespoły oceniane są w dwóch kategoriach - statycznej i dynamicznej, gdzie ocenie podlegają takie czynniki jak ekologiczność, bezpieczeństwo, nie zawodność, koszty produkcji, a nawet sposób promocji projektu oraz jego walory użytkowe czyli sportowe. W trakcie oceny statycznej bada się takie elementy, jak : inspekcja techniczna (bada zgodności projektu z regulaminem), cost and manufacturing (ocena kompromisu pomiędzy osiągami a kosztami wytworzenia), presentation (prezentacja biznesowa projektu), design (ocena umiejętności projektowych zespołu w oparciu o analizę zaprojektowanych elementów).

Dynamiczna ocena konstrukcji obejmuje z kolei: acceleration (czas przyśpieszania bolidem na dystansie 75 m), skid-pad (czas przejazdu toru w kształcie 8), autocross (czas przejazdu toru zawierającego odcinki proste oraz zakręty), efficiency (ocena wytrzymałości i zużycia paliwa), endurance (główny wyścig na torze na dystansie 22 km). Studenci Politechniki Krakowskiej poszukują obecnie sponsorów; konstrukcja jest bowiem dość droga.

MW

INTERIA.PL

Podziel się