Accenture widzi szanse dla Polski w sztucznej inteligencji

Piątek, 10 lutego (10:00)

Centra usług zatrudniające w Polsce ok. 200 tys. osób, zaczną zmieniać się pod wpływem technologii, co będzie miało pozytywny wpływ na rozwój polskiej gospodarki - takie są konkluzje raportu Accenture Technology Vision 2017.

Wdrożenie rozwiązań technologicznych wykorzystujących sztuczną inteligencję może mieć pozytywny wpływ na rozwój polskiej gospodarki. Technologia stopniowo będzie zmieniać sposób pracy w centrach usług, zatrudniających w naszym kraju ok. 200 tys. osób. To wnioski tegorocznego raportu Technology Vision 2017 przygotowanego przez firmę Accenture.

Według Jacka Borka, dyrektora zarządzającego Accenture Technology, centra usług osiągnęły w Polsce wielki sukces.

"Jest to obok motoryzacji, branża zatrudniająca najwięcej pracowników. W pewnym stopniu możliwość dalszego dynamicznego wzrostu została wyczerpana właśnie poprzez ograniczoną liczbę kandydatów do pracy. W tym kontekście automatyzacja części procesów, między innymi przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji, jest szansą na dalszy rozwój branży" - dodaje Borek.

Przygotowywany od 17 lat coroczny raport Accenture Technology Vision, poświęcony analizie środowiska biznesowego, która ma na celu identyfikację nowych trendów technologicznych, które mogą w przyszłości mieć największe znaczenie dla rozwoju firm i całej gospodarki, w tym roku, zawiera informacje bardzo istotne dla polskiego rynku. Według analityków bowiem postęp w rozwoju sztucznej inteligencji, Internetu Rzeczy i analityce big data sprawia, że automatyzacja i informatyzacja usług stają się przyszłością centrów, zaś wirtualny konsultant w call centre czy samouczące systemy kontrolne w instalacjach przemysłowych, za niedługo będą codziennością.

Raport identyfikuje 5 globalnych, najważniejszych trendów:

- nowy interfejs użytkownika na bazie sztucznej inteligencji. Postęp technologii sprawi, że użytkownicy zamiast translacji na rozwiązania M2M, coraz częściej będą się komunikować z maszynami w języku naturalnym. Maszyny te będą też należały do samouczących; 79 proc. respondentów raportu przyznaje że sztuczna inteligencja zmieni sposób pozyskiwania informacji i relacji z klientami,

- globalne platformy biznesowe, umożliwiające tworzenie wirtualnych usług w rodzaju Uber czy Airbnb, które zaczną wypierać tradycyjne modele biznesowe. W tym przypadku 25 proc. ankietowanych przyznało iż tego typu cyfrowe ekosystemy zaczną zmieniać sposób działania organizacji,

- kompetencje zamiast organizacji, mają napędzać elastyczne formy zatrudniania. Rynek kompetencyjny stanie się globalny dzięki technologii pracy zdalnej oraz platformom umożliwiającym znalezienie pracowników do projektów. Polska może być jednym z liderów tego trendu ze względu na popularność samozatrudnienia, bowiem aż 85 proc. ankietowanych stwierdziło iż będzie korzystać z usług niezależnych i wykwalifikowanych freelancerów,

- technologia podąża za człowiekiem, jako że urządzenia elektroniczne będą się w coraz większym stopniu dostosowywać do potrzeb użytkownika. Technologia, która wygra ten wyścig, stanie się standardem dla wszystkich rodzajów usług, oferowanych klientom. Około 80 proc. ankietowanych przez Accenture uważa, że organizacje muszą już teraz uwzględniać oczekiwania i ambicje klientów, tak aby technologia ułatwiła ich spełnianie,

- poszukiwanie nowych rynków. Zmiany w tym zakresie mają dokonywać się poprzez współpracę w ramach nowych ekosystemów czy innowacje oferowane przez start-upy. W cyfrowych realiach działają już firmy - 74 proc. ankietowanych.

Raport Accenture Technology Vision jest corocznie opracowany przez Accenture Technology Labs. Do przygotowania raportu z trendami na 2017 rok wykorzystano dane pochodzące z sektora publicznego i prywatnego, uczelni wyższych oraz firm typu venture capital.

Ponadto przeprowadzono wywiady z ekspertami branży technologicznej, a także z prawie 100 liderami zespołów biznesowych Accenture. Równolegle, Accenture przeprowadziło badanie 5400 menedżerów biznesowych IT z 31 krajów i 16 branż, aby poznać ich zdanie na temat przyszłości nowych technologii. Respondentami byli głównie członkowie kadr zarządzających oraz dyrektorzy firm operujących rocznymi przychodami powyżej 6 mld dolarów.

MM

INTERIA.PL

Podziel się