Polonez 1500 kontra Polski Fiat 125p 1500

Niedziela, 22 grudnia 2013 (22:00)

W "Motorze" nr 2 z 14 stycznia 1979 roku - porównanie Poloneza i Polskiego Fiata 125p.

Polonez 1500 zaczyna być coraz popularniejszym samochodem. Jego parametry nie są jednak powszechnie znane, co powoduje wiele nieporozumień i błędnych komentarzy. Porównujemy go więc z dobrze poznanym Polskim Fiatem 125p 1500, naturalnie tylko w tych wielkościach, które różnią te dwa samochody.


Polonez jest dłuższy i szerszy od Polskiego Fiata 125p, ale od niego niższy! Wnętrze samochodu ma podobne rozmiary, chociaż odległość między głowami kierowcy i pasażerów a dachem jest nieco mniejsza. Większy jest zakres regulacji przednich foteli, tak, że po cofnięciu foteli do tyłu istnieje możliwość swobodnego wyprostowania nóg przez pasażera siedzącego obok kierowcy. Polonez jest cięższy od PF 125p o 120 kg, jest natomiast zdecydowanie lepiej opracowany pod względem aerodynamicznym. Bagażnik jest pojemniejszy.

Parametry silników są więc podobne, chociaż wprowadzone zmiany przyczyniły się do zapewnienia silnikowi Poloneza większej elastyczności. Przypominamy w skrócie zasadnicze różnice pomiędzy silnikami Poloneza oraz PF 125p: zmieniona została głowica, inny jest kształt komory spalania wraz z gniazdami zaworowymi, zmienione są tłoki i pierścienie tłokowe. W układzie zasilania zastosowano zmodernizowany gaźnik z mechanicznym sterowaniem drugiej przepustnicy. W układzie rozrządu zastosowano napęd paskiem zębatym. W układzie olejenia znalazł się filtr pełnego przepływu, a pompa oleju ma dwukrotnie zwiększony wydatek, inny jest też układ przewietrzania skrzyni korbowej. Nowy jest układ wydechowy silnika, w układzie chłodzenia znalazł się inny termostat. W instalacji elektrycznej aparat zapłonowy nie ma regulacji podciśnieniowej, natomiast jego charakterystyka jest zgodna z wymogami dotyczącymi czystości spalin.

W układzie przeniesienia napędu zastosowano nowe sprzęgło z centralną sprężyną, sterowane cięgłem giętkim - to rozwiązanie znalazło zresztą zastosowanie w najnowszych odmianach PF 125p. Zmienione przełożenia II i III biegu przyczyniły się do poprawy przyspieszeń i prędkości maksymalny na tych biegach.

W podwoziu, oprócz zmiany rozmiarów kół, wprowadzono amortyzatory o zmienionej charakterystyce, zastosowano tłumik w układzie drążków kierowniczych oraz złącza kuliste typu Lemforder w układzie zawieszenia kół i drążków mechanizmu kierowniczego; łożyska igłowe zamiast kulkowych powodują, że wysiłek przy obracaniu kołem kierownicy jest mniejszy.

Powyższe wielkości są danymi fabrycznymi. Wynika z nich podobna prędkość maksymalna obu pojazdów na IV biegu, zaś na pozostałych góruje Polonez. Ze względu na większą masę zdolność pokonywania wzniesień (wg wielkości teoretycznych) przez Poloneza jest gorsza niż przez Polskiego Fiata 125p 1500.

Niewymierne są warunki bezpieczeństwa biernego i czynnego, które zapewnia nowy żerański samochód. Sztywniejsza jest konstrukcja nadwozia z wyraźnie wyodrębnionymi strefami kontrolowanego zgniotu, wszystkie materiały we wnętrzu pojazdu są niepalne, a zderzaki wytrzymują bez odkształceń uderzenia przy prędkości 5 km/h. Zawiasy pokrywy silnika przeniesiono na tylną krawędź, dzięki czemu dostęp do umieszczonych tam zespołów jest łatwiejszy, a kierowca nie musi stać na jezdni, gdy pracuje przy silniku. Jako wyposażenie seryjne znalazły się w Polonezie pasy bezpieczeństwa typy bezwładnościowego, a pochylenie koła kierownicy jest regulowane w zależności od upodobań.

W sumie Polonez 1500 jest zdecydowanie nowocześniejszym, a w wielu parametrach lepszym samochodem od swego starszego brata - Polskiego Fiata 125p.

St. Szelichowski, "Motor" 2/1979

Fiat 125p - to już 45 lat - HISTORIA

Badanie drogowe "Motoru" - Polonez 1.6 LE

Motor

Podziel się