Polski Fiat 125p pick-up (1975-1991) - bagażówka z PRL-u

Środa, 5 marca 2014 (14:00)

Polski Fiat 125p, choć był zewnętrznie podobny do włoskiego Fiata 125, technicznie bazował na jego poprzedniku - modelu 1300. Jak na swoje czasy był jednak autem dość nowoczesnym. Zastępując w 1967 r. mocno przestarzałą "Warszawę", wniósł powiew świeżości do polskiej motoryzacji.

Pick-up był trzecią wersją nadwoziową Fiata 125p, po limuzynie i kombi, a jego produkcja ruszyła dopiero w 1975 r. Ciężko tu jednak mówić o wytwarzaniu seryjnym. Pick-upy montowano niemal ręcznie w wydzielonym fragmencie hali, a ich udział w ogólnej produkcji nie przekraczał kilku procent. Niestety, przez delikatną konstrukcję (w porównaniu z "Warszawą") ładowność pierwszych egzemplarzy (400 kg) była zbyt niska. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, podniesiono ją o 150 kg, a długość przestrzeni bagażowej zwiększono o 20 cm. Tak poprawiony pick-up sprzedawany był także na zachodnich rynkach, gdzie miał opinię taniego i stosunkowo dobrego auta.

W Polsce Fiaty w pierwszej kolejności trafiały do jednostek uspołecznionych. Tam pracowały przez wiele lat i dopiero potem przechodziły w ręce prywatnych przedsiębiorców. Jeszcze bardziej eksploatowane i przeciążane, najczęściej służyły im aż do mechanicznej śmierci.

Z prawie półtora miliona wyprodukowanych Polskich Fiatów egzemplarze w wersji pick-up stanowiły zaledwie kilkadziesiąt tysięcy. Aut było więc niewiele, a do tego bardzo intensywnie je użytkowano. W efekcie do dzisiaj tych samochodów przetrwało naprawdę mało.

SILNIK: benzynowy, R4, 8V, 1480 cm3,
69 KM/5400/min
NAPĘD: tylny, skrzynia manualna, 4-biegowa
OSIĄGI: 0-100 km/h - b.d.,
prędkość maksymalna - 125 km/h,
średnie zużycie paliwa - 10 l/100 km
CENA: 5-25 tys. zł

Z kart historii

  • 1967 r. - rozpoczęcie produkcji Polskiego Fiata 125p na Żeraniu
  • 1972 r. - prezentacja pierwszych dostawczych prototypów
  • 1975 r. - rozpoczęcie produkcji seryjnej pick-upa; jedyny znaczący face lifting Fiata 125p - model MR75
  • 1983 r. - wygaśnięcie licencji i zmiana nazwy na FSO 125p
  • 1991 r. - ostatni 125p z numerem 1 445 699 zjeżdża z taśmy FSO


Tekst i zdjęcia: Robert Brykała

Dlaczego Polski Fiat zwycięża? - HISTORIA

Polonez 1500 kontra Polski Fiat 125p 1500 - "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

Auto Moto

Podziel się