Audi R8 LMX - pierwsze z laserowymi światłami drogowymi

Sobota, 10 maja 2014 (16:00)

Audi ubiegło BMW - jako pierwsze wprowadza do oferty seryjne auto z laserowym oświetleniem. To R8 w limitowanej do 99 egzemplarzy wersji LMX. Oferta konkurencyjnego BMW i8 wzbogaci się o laserowe światła jesienią br.

Audi R8 LMX ze światłami laserowymi wyjedzie na drogi latem br., a więc kilka tygodni przed BMW i8 z takim samym wyposażeniem. Każdy z 99 egzemplarzy modelu został wyceniony na 210 tys. euro (cena w Niemczech). Wszystkie wyróżniają się niebieskim lakierem Ara z kolekcji Audi exclusive, ospojlerowaniem z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym oraz akcentami ozdobnymi polakierowanymi na kolor tytanowy. Sportowy wydech otrzymał czarne końcówki, a w kabinie pojawiła się czarna skóra nappa ze stebnowaniem w kształcie rombów i przeszyciami w kolorze niebieskim Sepang oraz podsufitka obszyta alcantarą.

Do napędu R-ósemki LMX służy 5,2-litrowy, wolnossący silnik V10 o mocy 570 KM i 540 Nm maksymalnego momentu obrotowego, połączony z 7-biegową, dwusprzęgłową przekładnią zautomatyzowaną S tronic. Efekt? 3,4 s od zera do "setki", prędkość maksymalna 250 km/h i średnie zużycie paliwa 12,9 l/100 km. Napęd płynie do kół obu osi i wykorzystuje sprzęgło wiskotyczne.

O skuteczne wytracanie prędkości dba układ hamulcowy z ceramiczno-karbonowymi tarczami o średnicy 380 mm, ukrytymi za 19-calowymi obręczami z ogumieniem w rozmiarze 235/35 R 19 (przód) oraz 305/30 R 19 (tył). Kontrastowy efekt zapewniają polakierowane na czerwono obudowy zacisków.

Nie nadwozie, nie wnętrze, nie silnik ani hamulce są jednak w R8 LMX najciekawsze. Najciekawsze są laserowe światła drogowe, po raz pierwszy dostępne w seryjnym aucie. W 2008 roku R8 było pierwszym na świecie samochodem z reflektorami diodowymi LED, a przy okazji liftingu w 2012 roku otrzymało dynamicznie zapalane kierunkowskazy. Wariant LMX otrzyma kolejną innowację - reflektory diodowe ze światłami drogowymi generowanymi przez wiązkę laserową. Jej zasięg jest dwa razy większy niż świateł diodowych.

W każdym reflektorze zastosowano po cztery diody laserowe. Przy średnicy zaledwie 300 mikrometrów generują one niebieskie światło laserowe o długości fali 450 nanometrów. Fosforowy konwerter przemienia je w białe światło drogowe o temperaturze barwy 5500 K, odpowiednie dla ludzkiego oka, pozwalające kierowcy lepiej rozpoznawać kontrasty i mniej meczące wzrok.

Światła laserowe w R8 LMX aktywują się powyżej prędkości 60 km/h i uzupełniają diodowe światła drogowe, poszerzając i wydłużając pole widzenia kierowcy. Zespół kamer reaguje na innych uczestników ruchu, dostosowując intensywność wiązki światła.

msob

Audi R8 5.2 FSI V10 Quattro - TEST

magazynauto.pl

Podziel się