Wymieniaj z głową

Środa, 9 lipca 2014 (12:00)

Czasami na zalecenia producenta lub ASO trzeba spojrzeć krytycznie. Oto sytuacje, w których zmiana częstotliwości wymiany jest korzystna.

Czynnik klimatyzacji

CO ZALECAJĄ SERWISY?

Autoryzowane stacje obsługi i warsztaty niezależne często namawiają do corocznej wymiany czynnika w klimatyzacji, tłumacząc to spadkiem zawartości oleju i ryzykiem zatarcia kompresora. Naszym zdaniem wymiana czynnika absolutnie nie ma sensu i jest to marnowanie pieniędzy, szczególnie jeżeli nie spada wydajność chłodzenia.

CO ZALECA "MOTOR"

Raz do roku można ewentualnie skontrolować ciśnienie w układzie klimatyzacji. Uzupełnianie czynnika - w razie potrzeby.

Filtr paliwa w dieslach

CO ZALECAJĄ PRODUCENCI?

Bardzo często terminowa wymiana filtra paliwa w dieslu wypada co dwa lata. Praktyka zakładów zajmujących się naprawami układów wtryskowych wykazuje, że to zbyt rzadko. Wysoka zawartość biokomponentów oraz przypadki sprzedaży paliwa niespełniającego norm nakazują zwiększyć częstotliwość wymiany filtra, szczególnie w silnikach z wtryskiem common rail.

CO ZALECA "MOTOR"

Wymieniajmy filtr paliwa w nowoczesnych dieslach co roku. Róbmy to najlepiej jesienią, pozbywając się z filtra kondensatu wody, który bardzo szkodliwie wpływa na zimowy rozruch. Tę zasadę stosujmy również w dieslach z pompowtryskiwaczami.

Filtr przeciwpyłkowy

CO ZALECAJĄ PRODUCENCI?

Niejednokrotnie wymiana przewidywana jest np. co 30 czy 60 tys. km, co w wielu egzemplarzach samochodów wypada co kilka lat. To zdecydowanie zbyt rzadko. Na zdjęciu pokazujemy, jak wygląda filtr i jego otoczenie do zaledwie 10 miesiącach eksploatacji.

CO ZALECA "MOTOR"

Ponieważ powietrze, którym oddychamy w aucie przechodzi przez filtr, niewskazane jest to, aby były w nim gnijące liście, brud, wilgoć, pleśnie i grzyby. Raz do roku wymieńmy filtr i koniecznie oczyśćmy jego otoczenie.

Klocki i tarcze

CO ZALECAJĄ PRODUCENCI?

Dużo autoryzowanych stacji praktykuje jednoczesną wymianę tarcz i klocków. Tymczasem tarcze przeciętnie wytrzymują dwa komplety klocków, zanim ulegną zużyciu w takim stopniu, aby kwalifikować się do wymiany. Jaki jest powód takiego postępowania ASO? Po pierwsze na nowych tarczach klocki nie będą wymagały specjalnego docierania, a po drugie dwie tarcze to zarobek przynajmniej 400 zł.

CO ZALECA "MOTOR"

Wymieniamy tarcze wtedy, gdy osiągnęły minimalną grubość (podaną w danych technicznych), gdy są poważnie zwichrowane lub gdy mają głębokie rysy niemożliwe do przetoczenia.

Olej silnikowy

CO ZALECAJĄ PRODUCENCI?

W wielu modelach dopuszczone są wydłużone przebiegi pomiędzy wymianami oleju, 20, 25, 30 tys. km, a czasami nawet więcej. Do takich wydłużonych przebiegów dostosowywane są silniki oraz oleje (tzw. Long life). Teoretycznie takie warunki nie powinny wpływać na trwałość silnika. Praktyka jest jednak taka, że wydłużone okresy międzyprzeglądowe wymyślone zostały głównie w celach marketingowych. Producenci postanowili skusić nowych klientów pozornie niższymi kosztami eksploatacji. Do nowej rzeczywistości dostosowywano technikę i nie w każdym przypadku się to udało. Przykładowo, za częste zatarcia silników Renault dCi obwinia się po części także rzadkie okresy między wymianami oleju.

CO ZALECA "MOTOR"

Jeżeli zależy nam na trwałości i niezawodności silnika, to warto wymieniać olej co 10 tys. km lub maksymalnie co 15 tys. km, jeżeli dużo podróżujemy w trasach. Pamiętajmy, że szczególnie jazda miejska, na krótkich dystansach, nie służy olejowi. Takie warunki skłaniają do wymiany oleju co 10 tys. km, gdyż w większym stopniu dostaje się do niego paliwo i para wodna.


Czytaj dalej na następnej stronie: Wymieniaj z głową, cz. II

Motor

Podziel się