Używane Volvo XC60 (2008-)

Piątek, 7 kwietnia (15:40)

XC60 to używany SUV, który nie ma dużej konkurencji. Jest bardzo pakowny, świetnie wykończony, oszczędny i dostępny w dwóch wersjach: 4x4 i 4x2.

VOLVO XC60
w produkcji: od 2008 r.
ceny: od 50 000 zł

Współcześni nabywcy marzą wręcz o SUV-ach, które wyglądają potężnie, ale da się nimi jeździć tak tanio jak tradycyjnymi samochodami klasy kompaktowej. Volvo XC60 to jeden z pierwszych modeli, które idealnie wpisują się w to zapotrzebowanie.

Początkowo oferowano go wyłącznie w wersjach z napędem na cztery koła (stały na przód, dołączany na tył).

W 2010 roku producent wyszedł naprzeciw oczekiwaniom nabywców i wypuścił tańszą odmianę z napędem na przednią oś. W zupełności wystarczającą do tego, by odwozić dzieci do szkoły, pakować zakupy do pokaźnego bagażnika, a raz na jakiś czas wyskoczyć z rodziną na wakacje. I większą od takich modeli jak np. Ford Kuga czy VW Tiguan.

Wysokoprężny koktajl

Oferty używanych XC60 są zdominowane przez diesle, ale nomenklatura Volvo nie ułatwia orientacji w wysokoprężnej gamie. W latach 2008-2010 wszystko było jeszcze jasne, bo oferowano wyłącznie sprawdzone, 5-cylindrowe jednostki 2.4 (oznaczone jako 2.4 D AWD oraz 2.4D DRIVe). Później w ofercie pojawił się niezbyt udany 5-cylindrowy silnik dwulitrowy, w 2013 - 4-cylindrowa "dwulitrówka" biturbo, a w 2015 - 4-cylindrowy 2.0 z pojedynczym doładowaniem.

Oznaczenia DRIVe, D3 i D4 mieszają się jak w kalejdoskopie, więc najlepiej pytać sprzedającego o liczbę cylindrów i pojemność. My polecamy wszystkie wersje z wyjątkiem 5-cylindrowej o pojemności 2 litrów.

Benzynowa potęga

Osiągi wersji benzynowych mogą wprowadzić w osłupienie każdego, kto nie kojarzy Volvo ze sportowymi możliwościami. Minimum to 203 KM generowane z bazowej, turbodoładowanej dwulitrówki (2.0T).

T5 w zależności od pojemności, liczby cylindrów i rocznika rozwija od 240 do 245 KM. W latach 2009-2012 oferowano silnik 3.2 R6 (238-243 KM) a w latach 2008-2015 - potężny doładowany model T6 (285- -304 KM). Od 2014 roku pod maską T6 pracuje podwójnie doładowana (turbiną i kompresorem) jednostka dwulitrowa generująca 306-320 KM. Wszystkie wersje można polecić - należą do najtrwalszych silników benzynowych na rynku.

Słabe strony

Kupując używanego diesla, który jeździł głównie w mieście, należy się przygotować na wymianę filtra cząstek stałych. Najsłabszą stroną modelu jest jednak elektronika - zapalająca się choinka na desce rozdzielczej lub strajkujące mechanizmy zamykania okien czy tylnej klapy to norma. Co ciekawe - producent przeprowadzał akcję serwisową wymiany wiązki przewodów w kabinie.

VOLVO XC60: HISTORIA MODELU

2007: prezentacja modelu podczas amerykańskich targów w Detroit
2008: premiera handlowa
2010: do gamy dołącza wersja z napędem przednim (tańsza średnio o 10 tys. zł), koniec produkcji wersji oznaczonych symbolem 2.4 D
2013: modernizacja modelu
2015: nowe, 4-cylindrowe silniki wysokoprężne

UŻYWANE VOLVO XC60 (2008-): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Użytkownicy skarżą się na szybkie zużycie opon i tarcz hamulcowych. Naszym zdaniem problemy wynikają z dużej masy samochodu (1700 kg).
  • Karoseria jest podatna na zarysowania, ale zwykle nie rdzewieje.
  • W 5-cylindrowych dieslach co 50 tys. km należy kontrolować pasek wielorowkowy.

UŻYWANE VOLVO XC60 (2008-): SYTUACJA RYNKOWA

Przeglądając ogłoszenia od tych najtańszych, warto zwrócić uwagę, że przez pierwsze dwa lata oferowano wyłącznie wersje AWD, a później także tańsze z przednim napędem. Za sprawą tego, auta z początku produkcji kosztują 50 tys. zł, a te z 2010 roku (FWD) 10 tys. zł więcej.

UŻYWANE VOLVO XC60 (2008-): KOSZTY EKSPLOATACJI

Ceny eksploatacyjnych części zamiennych są niskie - wymiana amortyzatorów, klocków hamulcowych czy rozrządu kosztuje tyle, ile w popularnych modelach klasy średniej. Nieco droższe jest sprzęgło. Sporo kosztują opony.

UŻYWANE VOLVO XC60 (2008-): PODSUMOWANIE

XC60 to wciąż bardzo drogi model, ale zainteresuje wszystkich, którym nie wystarczają zwykłe kompaktowe SUV-y, ponieważ oczekują większej przestrzeni oraz wyższego komfortu jazdy. Szkoda tylko, że najbardziej pożądane, proste odmiany przednionapędowe debiutowały z dwuletnim opóźnieniem i ich ceny zaczynają się od 60 tys. zł.

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 4/2017

Używane Volvo XC70 (2000-2008) – OPINIE O SAMOCHODACH

Volvo XC90 (2002-2014) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używane Volvo – PORADNIK KUPUJĄCEGO

Motor

Podziel się

~smokkrakow -

Szkoda ze autor przemilczal bardzo wysokie ceny wiekszosci czesci zamiennych,jezdzilem volvo i np kompletny rozrzad(wiem ze trudno porownywac)w fordzie to wydatek 200 zl,volvo 1000.

Piszesz jako Gość