Peugeot 607 - mieszanie biegami

Wtorek, 18 kwietnia 2017 (14:00)

W "Motorze" nr 49 z 2 grudnia 2003 roku - test Peugeota 607 2.2 HDI.

Flagowa limuzyna Peugeota musi jeszcze poczekać na restyling z prawdziwego zdarzenia, zanim do niego dojdzie, zdecydowano się jednak wprowadzić w modelu 607 drobne zmiany.

Peugeot, wprowadzając do sprzedaży w połowie 2000 r. limuzynę 607, z 2,2-litrowym turbodieslem, nie krył swej dumy. Francuscy inżynierowie podkreślali, iż jest to pierwszy samochód osobowy z silnikiem wysokoprężnym, w którym zastosowanie znalazł filtr cząstek stałych. Krótko mówiąc, mieliśmy do czynienia z samochodem bez wątpienia luksusowym, w miarę żwawym, lecz jednocześnie przyjaznym dla środowiska i bardzo oszczędnym.

O bieg więcej

W wersji 2.2 HDI montowana była wówczas 5-biegowa przekładnia manualna. Najwyraźniej później odkryto, iż do silnika dysponującego wysokim momentem obrotowym, ale o szczególnej, dość płaskiej charakterystyce, zdecydowanie lepiej pasować będzie skrzynia o sześciu przełożeniach.

Wyjąwszy dodatkowy bieg i zmienione przełożenia, tegoroczny 607 2.2 HDI niemal niczym nie różni się od poprzedniej wersji: 16-zaworowy turbodiesel, z wtryskiem bezpośrednim common rail, ma niezmienioną moc równą 136 KM i taki sam jak poprzednio moment obrotowy - 314 Nm. Znaczna jego część (250 Nm) dostępna jest w zakresie 1200-3800 obr/min.

Nie szybciej, ale sprawniej

Dzięki nowej przekładni udało się jednak nieco zoptymalizować osiągi auta. Wprawdzie przyspieszenie do setki pozostało bez zmian i równe jest 11,5 s, za to udało się skrócić czasy rozpędzania na wyższych biegach. Przykładowo, zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h na piątym biegu zamiast 11,8 trwa teraz 11,5 s. To rzecz jasna zasługa skróconych przełożeń: na piątce przy 1000 obr/min poprzednio auto jechało z prędkością 47,06 km/h, obecnie zaś - 44,2.

Z kolei dłuższa "szóstka" pozwala ograniczyć zużycie paliwa i hałas w kabinie, podczas autostradowej jazdy. Przy prędkości 130 km/h silnik pracuje o 350 obr/min wolniej niż z 5-biegową przekładnią, co skutkuje zużyciem paliwa mniejszym niż dotychczas o 0,45 l/100 km. Dodajmy, iż średnie zużycie paliwa (wedle normy EU) zmalało o 0,1 l i wynosi 6,6 l/100 km. W tej wielkości limuzynie to wynik naprawdę godny uwagi.

Kilka dodatków

Wraz z wprowadzeniem nowej skrzyni biegów, producent zadbał też o kilka innych nowinek. W 607 znajdziemy teraz opcjonalne boczne airbagi, montowane z tyłu, automatycznie unoszoną i zamykaną pokrywę bagażnika oraz samościemniające się lusterka wsteczne (także boczne). Sporą wygodą jest też zintegrowany zestaw głośnomówiący, dostosowany do telefonów komórkowych wyposażonych w bezprzewodową transmisję, w standardzie Bluetooth. Pozwala on korzystać z zamontowanych w samochodzie głośników i mikrofonu, bez potrzeby tzw. galwanicznego podłączania komórki. Jeśli chcemy skorzystać z zewnętrznej anteny lub naładować baterię - przewidziano też gniazdo na telefon.

Tekst: Jarosław Horodecki, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 49/2003

Używany Peugeot 607 (1999-2010) – OPINIE O SAMOCHODACH

Peugeot 508 (2010-) – SAMOCHODY UŻYWANE

Motor

Podziel się