Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic 4x4 Tekna - test

Piątek, 1 września (16:00)

SUV klasy średniej Nissana wreszcie otrzymał jednostkę napędową, jakiej potrzebował – dwulitrowego turbodiesla o mocy 177 KM.

Nissan X-Trail od momentu premiery w 2013 roku był oferowany tylko z jedną jednostką wysokoprężną - 1.6 dCi (130 KM, 320 Nm). Dla sporego, ważącego ponad 1,6 tony SUV-a klasy średniej jest to silnik, który nie gwarantuje osiągów, jakich by się oczekiwało. Podczas redakcyjnych pomiarów X-Trail 1.6 dCi ze skrzynią CVT przyspieszył od 0 do 100 km/h w 11,8 s, a do 140 km/h - w 26,7 s.

Na szczęście Nissan uznał, że SUV-owi tej wielkości niezbędny jest także mocniejszy silnik i X-Traila można teraz kupić również z dieslem 2.0 dCi rozwijającym więcej o 47 KM i 60 Nm. A to w zupełności wystarcza, by zdecydowanie poprawić osiągi.

W trakcie pomiarów nowa odmiana X-Traila rozpędziła się do "setki" w 9,4 s, co nie tylko jest wynikiem o 2,5 s lepszym niż 1.6 dCi, ale przy okazji to 0,6 s szybciej niż wynika z danych fabrycznych. W sprincie do 140 km/h różnice są jeszcze wyraźniejsze - wariant 2.0 dCi jest szybszy aż o 7,1 s.

Dwulitrowy turbodiesel przekonuje także spokojną, cichą pracą i zdecydowaną reakcją na dodanie gazu.

Warto przy tym podkreślić, że nie należy do paliwożernych. Podczas spokojnej jazdy w trasie zużycie paliwa wynosi 6 litrów na 100 km, a przy prędkości 140 km/h jest to 8,8 l/100 km.

Testowane auto ma napęd 4x4, który działa sprawnie i bez opóźnień. Przydatną funkcją jest możliwość zablokowania rozdziału momentu obrotowego między osiami (tryb Lock). Działa ona do ok. 45 km/h, po czym układ przełącza się w tryb automatyczny. Skrzynię bezstopniową tak zaprogramowano, by symulowała zmianę biegów znaną z "automatów". Zmniejsza to typowe dla przekładni CVT utrzymywanie silnika na wysokich obrotach podczas przyspieszania (czasami jednak dzieje się tak podczas delikatnego ruszenia z miejsca i powolnego rozpędzania, co bywa męczące).

WRAZ Z DIESLEM 2.0 DEBIUTUJE POŁĄCZENIE SKRZYNI CVT I NAPĘDU 4X4

Z dieslem 1.6 dCi łączona jest skrzynia CVT (Xtronic), ale tylko w aucie z napędem na przednie koła. W wersji 1.6 dCi 4x4 oferowana jest jedynie przekładnia manualna. Z mocniejszym silnikiem wysokoprężnym dostępne są kombinacje: napęd 4x2/skrzynia CVT, napęd 4x4/skrzynia manualna i napęd na wszystkie koła z przekładnią bezstopniową. To ostatnie połączenie zapewnia najlepsze właściwości trakcyjne i komfort jazdy.

NISSAN X-TRAIL 2.0 dCi XTRONIC 4X4 TEKNA: PLUSY I MINUSY

+ przestronne wnętrze
+ pojemny bagażnik
+ dobre osiągi
+ niewielkie zużycie paliwa
+ wysoki komfort jazdy
+ bogate wyposażenie

- wysoka cena zakupu
- praca skrzyni bezstopniowej wymaga pewnego przyzwyczajenia
- seryjne 19-calowe felgi

NISSAN X-TRAIL 2.0 dCi XTRONIC 4X4 TEKNA: PODSUMOWANIE

Silnik 2.0 dCi uczynił z X-Traila znacznie lepszego SUV-a. Niestety, cena nie należy do atrakcyjnych.

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 9/2017

Używany Nissan X-Trail T30 (2001-2007) – SAMOCHODY UŻYWANE

Nissan Qashqai (2007-2013) – OPINIE O SAMOCHODACH

Motor

Podziel się

~Tyrol -

Suvy Nissana to szmelc. W pierszym roku roku uzytkowania 17 razy na serwisie. Silniki benzynowe biora olej. Elektronika wariuje. Serwis na dolnym slasku pozostawia wiele do zyczenia.

~Ggg -

Super auto hehe 2l,140 km/h i spalanie 8,8 BMW M3 V8,przy 150km/h spala 9l Teraz jeszcze nalezy pogratulowac za silnik 1l do Passata!!! Europejsko-Brukselska paranoja

Piszesz jako Gość