Przewodnik po oznaczeniach kodowych modeli Mercedesa

Niedziela, 22 października 2017 (01:40)

Mercedes to marka od wielu lat znana ze stosowania oznaczeń kodowych. Jest ich rekordowo dużo. Wyjaśniamy ten skomplikowany temat.

Niemiecki producent spod znaku gwiazdy swoje oznaczenia kodowe stosuje już od czasów przedwojennych. Przez dziesiątki lat kombinacja litery "W" i następujące po niej liczby pomagały odróżnić od siebie poszczególne modele Mercedesa, które do celów handlowych miały tylko proste oznaczenia liczbowe, np. 220. Dla ułatwienia w wielu krajach nadawano też Mercedesom "przezwiska", tak jak w Polsce "beczka" czy "baleron". To już przeszłość, dziś gama Mercedesa jest zbyt szeroka, by dawało się używać przydomków, a każda klasa liczy kilka generacji - tym bardziej warto znać oznaczenia kodowe.

Z początku wszystkie modele opisywanej marki miały oznaczenie rozpoczynające się od litery "W". Potem wprowadzono zróżnicowanie na wersje nadwozia: "W" zaczęło oznaczać sedana lub hatchbacka, "S" - kombi, "C" - coupe, "A" - kabriolet, a "X" - model uterenowiony.

Jednak nie należy doszukiwać się w tym zbytniej konsekwencji, bo zarówno SUV klasy ML, jak i typowa terenówka klasy G mają typowe oznaczenie z literą "W" na początku. Z drugiej strony SUV klasy średniej GLK otrzymał oznaczenie "X204". Niełatwo to opanować... dlatego przyda się nasz przewodnik po oznaczeniach kodowych.

KLASA A

W168

lata produkcji: 1997-2004
lifting: 2001
silniki: 1.4-2.1, 60-140 KM

Pierwszy Mercedes z przednim napędem. Wywrotka w teście łosia wymusiła dodanie seryjnego ESP. Wersja wydłużona dostępna od 2001 r. ma oznaczenie V168.

W169

lata produkcji: 2004-2012
lifting: 2008
silniki: 1.5-2.0, 82-193 KM

Druga generacja jest podobna do pierwszej - także ma "kanapkową" konstrukcję z silnikiem umieszczonym pod kątem 60° do nadwozia. W ofercie był też mało popularny model trzydrzwiowy.

W176

w produkcji: od 2012 r.
lifting: 2015
silniki: 1.5-2.1, 90-381 KM

Koniec z warstwową konstrukcją. Aktualna klasa A to typowy hatchback. Bardzo szeroka gama silników: od diesli 1.5 zapożyczonych z grupy Renault do dwulitrowego AMG o mocy 360-381 KM. Duży sukces rynkowy.

KLASA B

T245

lata produkcji: 2005-2011
lifting: 2008
silniki: 1.5-2.0, 95-193 KM

Według nomenklatury Mercedesa pierwsza generacja klasy B jest następcą wydłużonej klasy A (V168). Zastosowano tu niespotykaną wcześniej literę "T". Konstrukcyjnie klasa B odpowiada drugiej generacji klasy A. Auto dobrze się sprzedawało, powstało aż 700 000 sztuk.

W246

w produkcji: od 2011 r.
lifting: 2014
silniki: 1.5-2.1, 90-211 KM

Druga generacja klasy B powróciła do oznaczenia z literą "W". Kod W246 odnosi się do wersji z napędem spalinowym, natomiast wariant elektryczny to W242. Silnik umieszczono już standardowo, poprzecznie z przodu w pozycji pionowej, zachowano jednak przy tym jednobryłowy kształt minivana. Najsłabsze wersje napędza diesel 1.5 90 KM produkcji Renault, najmocniejsze - 211-konny silnik benzynowy 2.0 Turbo łączony z siedmiobiegowym "automatem".

KLASA C

W202

lata produkcji: 1993-2000
lifting: 1997
silniki: 1.8-5.4, 75-347 KM

W202 to pierwsza klasa C, od 1997 r. dostępna także jako kombi pod nazwą S202. To także pierwszy Mercedes z dieslem common rail. Do napędu posłużyły silniki R4, R5, R6, a w wariancie AMG - także V8. Wielki sukces komercyjny, obecnie populację W202 trzebi korozja.

W203

lata produkcji: 2000-2007
lifting: 2004
silniki: 1.8-5.4, 102-367 KM

Druga generacja klasy C zyskała przód w stylu większej klasy E, ale nie urosła znacząco w stosunku do poprzednika. Nowością był dostępny od 2005 r. diesel 3.0 V6 CDI, który zastąpił 5-cylindrową jednostkę 2.7. Można było także zamówić napęd na 4 koła 4MATIC. Trzydrzwiowe coupe/hatchback na bazie klasy C otrzymało oznaczenie "CL203".

W204

lata produkcji: 2007-2015
lifting: 2011
silniki: 1.6-6.2, 120-457 KM

Radykalna zmiana stylistyki i znaczący wzrost jakości wykonania nadwozia - to wszystko zadziałało na korzyść klasy C W204, która sprzedawała się znakomicie i nadal jest autem wysoko cenionym. Duży lifting nastąpił w 2011 r., przy jego okazji pokazano także wersję coupe: oznaczenie C204.

W205

w produkcji: od 2014 r.
lifting: brak
silniki: 1.6-4.0, 116-510 KM

Kolejna rewolucja stylistyczna, a przy okazji także techniczna: wycofano wszystkie silniki wolnossące. Każda klasa C W205 ma jedną lub dwie turbosprężarki. Zadebiutowały także nowe skrzynie automatyczne o 9 przełożeniach. Z oferty zniknął trzylitrowy diesel V6. Do sedana i kombi dołączyły w zeszłym roku wersje coupe i cabrio, czyli C205 i A205 oraz 510-konna wersja AMG.

KLASA E

W210

lata produkcji: 1995-2002
liftingi: 1998, 2000
silniki: 2.0-6.3, 88-354 KM

O tym modelu producent wolałby raczej nie pamiętać. Niezwykle wygórowane oczekiwania względem jakości, które pozostawił po sobie poprzednik (W124), nie zostały wypełnione. W210 wsławił się głównie fatalnym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Obecnie to jeden z najtańszych Mercedesów, dużo tańszy niż poprzednik. Jeśli W210 - to tylko po liftingu, może być z 2.7 CDI.

W211

lata produkcji: 2002-2009
lifting: 2006
silniki: 1.8-6.2, 122-514 KM

Problemy z rdzą całkowicie usunięto, a dużą część nadwozia wykonano z aluminium. Styl "okulara" z oddzielnymi reflektorami z przodu pozostał, choć wielu klientów go krytykowało. Początkowe egzemplarze trapiły problemy z elektroniką, w szczególności z pompą hamulcową wyposażoną w licznik cykli działania. Po 2006 r. została ona wycofana.

W212

lata produkcji: 2009-2016
lifting: 2013
silniki: 1.6-6.2, 136-585 KM

Przez pierwsze 4 lata produkcji klasa E W212 miała jeszcze podwójne reflektory przednie, ale lifting z 2013 r. usunął je na rzecz pojedynczych. W tym modelu wycofano diesle V8 i postawiono na benzynowe silniki turbo o pojemności od 1,6 do 3,0 l.

W213

w produkcji: od 2016 r.
lifting: brak
silniki: 2.0-4.0,150-612 KM

Zupełnie nowa klasa E - zupełnie nowe silniki, w tym dwulitrowy diesel o mocy 150-231 KM. Stylizacja nawiązuje mocno do aktualnej klasy C i S, a auto zbudowano na nowej modularnej platformie. Dostępność skrzyni manualnej okrojono do najsłabszej wersji E 200.

KLASA S

W140

lata produkcji: 1991-1998
lifting: 1994
silniki: 2.8-6.0, 150-408 KM

Pierwsza klasa S z silnikiem V12. Ten model za sprawą swojej masywnej, ostentacyjnej stylizacji był uwielbiany przez celebrytów, głowy państw i gangsterów. Obecnie nabiera statusu klasyka. Wprawdzie wariant V12 zachwyca kulturą pracy, ale na co dzień lepiej sprawdza się równie szybki, a oszczędniejszy 5.0 V8.

W220

lata produkcji: 1998-2005
lifting: 2002
silniki: 2.8-6.3, 197-612 KM

W220 popsuł reputację klasy S tak samo jak W210 zaszkodził klasie E: auto psuło się na potęgę (elektronika, pneumatyczne zawieszenie) i nadzwyczaj szybko rdzewiało. Ceny na rynku wtórnym: groszowe w stosunku do początkowej wartości. Ten samochód nie ma potencjału na youngtimera.

W221

lata produkcji: 2005-2013
lifting: 2009
silniki: 2.1-6.2, 204-525 KM

Nie będzie przesady w stwierdzeniu, że klasa S generacji W221 oznaczała powrót Mercedesa do jakości, do jakiej przyzwyczaił klientów w latach 70. i 80. XX w. Tradycyjnie można było wybrać między standardowym lub wydłużonym rozstawem osi (303/316 cm) oraz między napędem na tylne lub na wszystkie koła. Każdy W221 ma automatyczną skrzynię biegów, a w 2011 r. do gamy dołączył po raz pierwszy silnik 4-cylindrowy - 204-konny turbodiesel o pojemności 2,1 l. Najmniej atrakcyjna wersja to ciężki, awaryjny i paliwożerny diesel V8 biturbo. W bazowych wersjach stosowano zawieszenie pneumatyczne, w najmocniejszych - hydrauliczne ABC. Model S600 ma oczywiście silnik V12.

W222

w produkcji: od 2013 r.
lifting: brak
silniki: 2.1-6.0, 204-530 KM

W klasie S W222 postawiono na rozwój funkcjonalności mających wspomagać kierowcę, a w przyszłości zupełnie go zastąpić. Jeśli chodzi o oznaczenia, to pojawił się pewien chaos, mianowicie wersja standardowa nazywa się W222, wydłużona - X222 (choć "X" zwykle odnosi się do SUV- ów), a wariant specjalny S Maybach - VV222. Rolę bazowej wersji pełni hybrydowy diesel S 300 h.

KLASA SLK

R170

lata produkcji: 1996-2004
lifting: 2000
silniki: 2.0-3.2, 136-354 KM

SLK to "mniejszy brat" roadstera SL. Od początku stosowano tu sztywny dach składany. Pierwsza generacja ma silniki R4 (także z kompresorem) i V6.

R171

lata produkcji: 2004-2011
lifting: 2007
silniki: 1.8-5.5, 163-400 KM

Kompletnie zmieniony wygląd, w gamie pojawiają się jednostki 8-cylindrowe z "automatem" 7G-TRONIC.

R172

w produkcji: od 2011 r.
lifting: 2016
silniki: 1.6-5.5, 156-422 KM

Jeśli Mercedes, to z dieslem - uznał producent i wyposażył R172 w 4-cylindrowego diesla 2.1 biturbo o mocy 204 KM. Od 2015 r.: automat 9-biegowy. W 2016 r.: lifting. Po liftingu zmieniono też oznaczenie na "klasa SLC", w ramach ujednolicania nazewnictwa.

KLASA CLK

C208

lata produkcji: 1997-2003
lifting: 1999
silniki: 2.0-5.4, 136-347 KM

Przedziwny model z frontem od klasy E W210, ale znacznie mniejszy. Sukcesu rynkowego nie było.

C209

lata produkcji: 2002-2010
lifting: 2005
silniki: 1.8-6.2, 150-507 KM

Proporcjonalne coupe (lub cabrio) z techniką klasy C W203 doczekało się bardzo mocnej wersji 6.2, ale było dostępne także z prostym dieslem 2.1.

KLASA SL

R107

lata produkcji: 1971-1989
liftingi: wiele
silniki: 2.8-5.6, 185-240 KM

Właściwie ten model pasuje bardziej do sekcji "klasyki", ale trudno byłoby opisać linie modeli SL z pominięciem rodziny C107 (coupe) i R107 (roadster). Ten niezwykle udany model był wytwarzany aż 18 lat i kilkakrotnie modernizowany. Pod maską silniki R6 i V8 z wtryskiem paliwa.

R129

lata produkcji: 1989-2001 r.
lifting: 1998, 2000
silniki: 2.8-6.0, 190-394 KM

Powszechnie (i słusznie) uważany za najlepszy model z serii SL, R129 występował tylko jako roadster z symboliczną ławką za przednimi fotelami - de facto dwumiejscowy. Silniki: R6, V8 i topowy V12. Lifting odebrał mu urok wczesnych lat 90.

R230

lata produkcji: 2001-2011
liftingi: 2006, 2008
silniki: 3.0-6.2, 231-670 KM

Nowocześniejszy i szybszy niż R129, ale jakość jakby gorsza. Uwaga: lifting z 2008 r. radykalnie zmienił wygląd R230. Zlikwidowano wtedy podwójne reflektory.

R231

w produkcji: od 2012 r.
lifting: brak
silniki: 3.0-6.0, 306-630 KM

Aktualny SL nie został znacząco zmieniony wizualnie w stosunku do poprzednika po lifcie. Nadal ma także elektrycznie chowany, sztywny dach. Tylko w bazowym silniku 3.5 V6 nie zastosowano układu podwójnego doładowania. W ofercie "automaty" o siedmiu lub dziewięciu przełożeniach.

KLASA CL

C140

lata produkcji: 1992-1998
lifting: 1996
silniki: 4.2-6.0, 279-394 KM

Nazwa "klasa CL" po raz pierwszy pojawiła się w odniesieniu do C140, który zadebiutował wprawdzie pod wcześniejszym oznaczeniem "SEC", ale bardzo szybko przemianowano go na CL-a. Ten samochód o wdzięku czołgu wyposażano w silniki V8 i V12 oraz mnóstwo systemów elektronicznych.

C215

lata produkcji: 1999-2006
lifting: 2002
silniki: 5.0-6.3, 306-612 KM

W przypadku drugiej generacji CL-a nastąpiło rozdzielenie kodów fabrycznych: klasa S na tym podwoziu nazywa się W220, coupe - C215. Silniki - oczywiście tylko V8 i V12, seryjna skrzynia automatyczna (niestety, 5-biegowa) i zawieszenie hydrauliczne Active Body Control.

C216

lata produkcji: 2006-2013
lifting: 2010
silniki: 4.7-6.2, 388-360 KM

C216 bazuje na klasie S W221. W ofercie pojawiła się nowość w postaci napędu na 4 koła, dostępnego w przypadku silników V8. CL 4MATIC ma zawieszenie pneumatyczne, a wersje tylnonapędowe - hydrauliczne ABC. Stosowano cztery zupełnie różne silniki V8 o pojemności 4,7, 5,5 i 6,2 l - ten  ostatni tylko jako AMG. "Automat": do V8 siedmiobiegowy, do V12 - pięciobiegowy.

C217

w produkcji: od 2014 r.
lifting: brak
silniki: 3.0-6.0, 367-630 KM

Ściśle trzymając się nazewnictwa, nie jest to już klasa CL, a "S Coupe". Jednak ten model niezaprzeczalnie przynależy do tej samej rodziny. Zamiast hydraulicznego zawieszenia ABC wprowadzono rozwiązanie pod nazwą Magic Body Control, które skanuje powierzchnię drogi. Wszystkie silniki mają dwie turbosprężarki, ale w V12 nie zastosowano wtrysku bezpośredniego.

KLASA ML

W163

lata produkcji: 1997-2005
lifting: 2002
silniki: 2.3-5.4, 150-347 KM

Pierwsza generacja ML-a ma ramę i powstawała w Stanach Zjednoczonych. Samochód był powszechnie krytykowany za złą jakość wykonania.

W164

lata produkcji: 2005-2011
lifting: 2008
silniki: 3.0-6.2, 190-510 KM

Dużo lepszy niż W163. Seryjny "automat" i napęd na 4 koła. Niestety, diesle 3.0 potrafią się zatrzeć.

W166

w produkcji: od 2011 r.
lifting: 2015
silniki: 2.1-5.5, 204-585 KM

Od 2015 r. ML przestał być ML-em, a stał się "klasą GLE". Nie zmieniło się jednak oznaczenie fabryczne. W ofercie pojawił się za to niespotykany do tej pory model: 4-cylindrowy diesel bez napędu 4x4. Trudno pojąć jego sens, ale może rynek go zweryfikuje.

KLASA GL

X164

lata produkcji: 2006-2012
lifting: 2009
silniki: 3.0-5.5, 224-388 KM

GL to powiększony, siedmiomiejscowy ML, stąd bardzo podobny kod fabryczny. Gigant: długość 509 cm.

X166

w produkcji: od 2012 r.
lifting: 2015
silniki: 3.0-5.5, 258-585 KM

Ten "drogowy tankowiec" o długości 512 cm został w 2015 r. zmodernizowany, a nazwę zmieniono na GLS. Silniki bez zmian: V6 i V8.

KLASA GLA

X156

w produkcji: od 2013 r.
lifting: brak
silniki: 1.5-2.1, 122-381 KM

GLA bazuje na aktualnej klasie A i jest to najmniejszy SUV Mercedesa. Kody fabryczne obu modeli nie mają jednak ze sobą nic wspólnego. Od 2014 r. w ofercie znalazł się silnik Diesla 1.5 z Renault. Napęd na 4 koła łączy się tylko z siedmiobiegowym "automatem".

KLASA GLK

X204

lata produkcji: 2008-2015
lifting: 2012
silniki: 2.1-3.5, 143-272 KM

Kod fabryczny GLK wyraźnie podpowiada, że ten SUV ma wspólne podwozie z klasą C W204 i tak w rzeczywistości jest. Błędem było niezaoferowanie oszczędnych silników benzynowych, jedynie paliwożerne wersje V6. Diesle mają 4 cylindry (2.1) lub 6 (3.0).

KLASA GLC

X253

w produkcji: od 2015 r.
lifting: brak
silniki: 1.6-4.0, 136-476 KM

Niemal zupełnie nowy SUV na bazie klasy C wygląda atrakcyjnie, jednak oznaczenia silników mogą wprowadzać pewne zamieszanie: bazowa wersja to 1,6-litrowy diesel pochodzący z Renault (GLC 200 d), następna półka to już 2.1 biturbo (GLC 220/250 d). Silniki benzynowe to 2.0 R4 oznaczony jako GLC 250, 300 lub 350, V6 nazywa się "GLC 43", a V8 "GLC 63".

KLASA G

W460, W461, W463

w produkcji: od 1979 r.
liftingi: wiele
silniki: 2.0-6.3, 72-571 KM

Nie sposób ująć w trzech zdaniach historii modelu G, jest to jednak najdłużej produkowany Mercedes w historii. Obecnie stracił swój użytkowy charakter i utrzymuje się go w produkcji jako auto dla bogatych ekscentryków, którzy nie chcą SUV-a. Najważniejsze: 1979-1990 r. to zawsze oznaczenie W460, od 1990 r. linia dzieli się na W463 (osobowe) i W461 (użytkowe).

KLASYKI

W123

lata produkcji: 1976-1984
liftingi: 1979, 1982
silniki: 2.0-3.0, 54-185 KM

W Polsce W123 to po prostu "beczka". Nazwa ta jest używana powszechnie do dziś. Coupe w tym nadwoziu nosiło oznaczenie C123, a kombi S123. Ten model był hegemonem rynku niemieckiego, doskonale także sprzedawał się na rynkach eksportowych, a liczba wyprodukowanych egzemplarzy sięgnęła 2,7 mln aut. Jego klekoczące diesle wprawdzie nie zapewniały dobrych osiągów, ale z łatwością przekraczały 1 mln km przebiegu.

W124

lata produkcji: 1984-1996
liftingi: 1989, 1993
silniki: 2.0-5.0, 72-326 KM

W Polsce zwany "baleronem", rzadziej "puchaczem": W124 to jeden z bardzo nielicznych modeli, które przekroczyły 30 lat stażu rynkowego, a zarazem są stale widywane w codziennym użytku. Auto wydaje się nie mieć górnej granicy trwałości. Gorzej oceniane są tylko rdzewiejące egzemplarze po 1993 r.

W126

lata produkcji: 1979-1991
lifting: 1985
silniki: 2.6-5.6, 121-300 KM

Nie brak opinii, że klasa S W126 to najlepszy Mercedes w historii. Ponadczasowy kształt zaprojektowany przez Bruno Sacco i mechanika stworzona tak, żeby przetrwała wieki - to wszystko powoduje, że kolekcjonerzy chętnie inwestują w ten model, a to pompuje jego wartość. Najbardziej poszukiwane są wczesne wersje, najdroższe - te z silnikiem 5.0 V8.

W201

lata produkcji: 1982-1993
lifting: 1988
silniki: 1.8-3.2, 72-235 KM

To pierwszy "mały" Mercedes (stąd często używana nazwa "Baby-Benz"), który poprzedził klasę C i był protoplastą klasy średniej w gamie producenta. Dzięki W201 na Mercedesa mogło pozwolić sobie wielu klientów, którzy wcześniej nie brali takiego auta pod uwagę. Pod maskę trafiły silniki rzędowe o 4, 5 lub 6 cylindrach - wszystkie słyną z ogromnej trwałości. W201 z początku produkcji to już klasyk. Te późne ciągle służą swoim właścicielom na co dzień.

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 37/2016

Przewodnik po oznaczeniach kodowych modeli Audi – PORADY

Używane Mercedesy - co się w nich psuje – OPINIE O SAMOCHODACH

Motor

Podziel się