Używany Fiat Tipo (1988-1996) - typ przeciętniaka

Środa, 4 października 2017 (00:21)

W "Motorze" nr 37 z 12 września 2005 r. - prezentacja sylwetki używanego Fiata Tipo.

Zadaniem Fiata Tipo miało być zdobycie uznania europejskich klientów i skuteczna walka z niemiecką konkurencją. Nie udało się, ale samochód ma przecież swoje zalety.

W 1988 roku włoski koncern miał wielkie nadzieje. Wprowadzenie do sprzedaży modelu Tipo miało mu pomóc ostatecznie zerwać z wizerunkiem producenta sprzedającego samochody gorszej jakości niż konkurenci z Niemiec. I to w popularnej klasie kompaktów. Zabieg nie był prosty. wszak wszyscy kierowcy pamiętali owianego złą sławą Fiata Ritmo — poprzednika modelu Tipo.

Niestety, pierwsze egzemplarze kompaktowego Fiata okazały się awaryjne. Sytuacja poprawiła się w 1993 r., kiedy to przeprowadzono face lifting, poprawiając dodatkowo jakość montażu elementów wnętrza.

Spokojne linie

Linie nadwozia Fiata Tipo nie "kłują" w oczy - są stonowane, ale wciąż atrakcyjne.

Od 1990 r. gamę uzupełniły sedan (znany pod nazwą Tempra) i kombi (Tempra SW), natomiast w 1993 r. rozpoczęto produkcję wersji trzydrzwiowej. Wszystkie odmiany zaprojektowane zostały ze smakiem godnym włoskich pracowni kreślarskich.

Ciekawostką jest, że np. tylną klapę wykonano z tworzywa sztucznego. Dzięki temu udało się uniknąć problemu z jej korozją, znanego wszystkim użytkownikom Punto. W zasadzie cała karoseria Tipo jest dobrze zabezpieczona przed korozją. Jej oznaki można odnaleźć jedynie na tylnych błotnikach.

Spora przestrzeń

Wnętrze Tipo jest przestronne. Fotele zapewniają przyzwoity komfort, ale przed zakupem warto zwrócić uwagę na stan tapicerki. Materiały zwykle nie wytrzymują próby czasu — zwyczajnie przecierają się.

Zwróćmy także uwagę na stan kokpitu. Tworzywa użyte do jego wykończenia, szczególnie w egzemplarzach z początku produkcji, są marnej jakości i podatne na zarysowania.

Za to do ergonomii nie można mieć zastrzeżeń — może z wyjątkiem czytelności zestawu wskaźników wersji "digital" z cyfrowym prędkościomierzem.

Oprócz przestronności, kompaktowy Fiat ma jeszcze jedną zaletę — komfortowe zawieszenie. Pozwala ono na dość bezpieczne pokonywanie łuków przy wyższych prędkościach, choć należy pamiętać, że sportowym samochodem Tipo z pewnością nie jest (może poza najmocniejszą wersją 2.0 16V). Niestety, nie jest ono trwałe, szczególnie jeśli chodzi o tylne wahacze.

Ponadto można mieć zastrzeżenia do hałasu panującego wewnątrz — bardzo uciążliwy jest szum powietrza opływającego nadwozie.

Cieszy za to wielkość bagażnika. Zarówno w wersji trzy- jak i pięciodrzwiowej do dyspozycji mamy przestrzeń o objętości 350 l. To dobry wynik, a załadunek ciężkich przedmiotów ułatwia wysoko unoszona klapa bagażnika.

Jazda kosztuje

Podstawową jednostką napędową zastosowaną w Tipo jest silnik z rodziny FIRE (Fully Integrated Robotized Engine) o pojemności 1,1 l i mocy 55 KM. W zasadzie tylko tę jednostkę napędową (spośród benzynowych) można określić jako ekonomiczną — zużywa średnio 6,5 l benzyny na 100 kilometrów.

Wersja z silnikiem o pojemności 1,4 l i mocy 71 KM potrafi spalić nawet 10 I paliwa w ruchu miejskim.

Amatorom sportowej jazdy radzimy wybrać auto z szesnastozaworowym silnikiem o pojemności 2 l i mocy 148 KM. Tipo w tej wersji rozpędza się od zera do 100 km/h w około 8 s.

Bogata oferta

Rynek samochodów używanych pełen jest ofert odsprzedaży Fiatów Tipo, nie warto więc spieszyć się z zakupem. Ten Fiat nie jest wolny od usterek, dlatego najlepiej wybierać egzemplarze z końca produkcji. Zwłaszcza teraz, kiedy ceny aut używanych znacząco spadły.

Radzimy unikać egzemplarzy z dużymi przebiegami, noszących znaczne ślady zużycia. Mimo że nawet w ASO ceny części zamiennych są dość niskie.

UŻYWANY FIAT TIPO (1988-1996): INFORMACJE UŻYTKOWE

FIAT TIPO: HISTORIA MODELU

1988: Zaprezentowano model Fiat Tipo. Samochód zdobył tytuł "Car of the Year 1989".

1990: Ofertę rozszerzono o wersję sedan pod nazwą Tempra oraz kombi — Tempra SW. Ponadto w ofercie znalazła się odmiana Tipo AGT z silnikiem o pojemności 1,6 l.

1993: Przeprowadzono face lifting. Poprawiono także jakość wykończenia wnętrza. Dodatkowo do produkcji wprowadzono wersję trzydrzwiową.

1995: Wycofano z produkcji modele z silnikami 1,8i, 2,0i.

1996: Zakończono produkcję Fiata Tipo.

UŻYWANY FIAT TIPO: NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE USTERKI

Fiat Tipo nie jest samochodem bezawaryjnym. Tak naprawdę wiele zależy od kondycji konkretnego egzemplarza. Wśród opinii użytkowników pojawiają się takie, które wychwalają bezproblemową eksploatację, oraz takie, w których kierowcy narzekają na ponadprzeciętną usterkowość. Najmniej trwałe okazuje się zawieszenie. Szybko zużywają się wahacze. Ponadto dochodzi często do drobnych usterek układu elektrycznego. Jednostki napędowe są trwałe, ale lepiej wymieniać pasek rozrządu częściej, niż zaleca producent. Jest to wada wszystkich Fiatów. Z wiekiem parcieją przewody (fot.).

UŻYWANY FIAT TIPO: ZDANIEM WŁAŚCICIELA

FIAT TIPO: INNE WERSJE

[1] Trzydrzwiowy: Zwarta i dynamiczna linia nadwozia spodobała się młodym kierowcom. Szczególnie w najmocniejszej odmianie.

[2] Sedan: W tej wersji kusi wielkość bagażnika — aż 500 l. Na rynku używanych ceny Tempr są podobne do Fiatów Tipo.

[3] Kombi: Tempra SW oferuje największy przedział bagażowy. Bagażnik o pojemności 550 l da się powiększyć aż do 1550 l.

ALTERNATYWA DLA FIATA TIPO Z ROKU 1995 - OKOŁO 10 000 ZŁ

[1] Ta sama klasa: VW Golf III z silnikiem o pojemności 1,4 l wyprodukowany w 1994 r. Obszerność wnętrza i bagażnika na podobnym poziomie. Samochód z pewnością będzie trwalszy.

[2] Klasa niższa: Za około 10 tys. zł możemy kupić Opla Corsę z silnikiem o pojemności 1,4 l z roku 1995 r. Samochód ma mniej obszerne wnętrze, ale w mieście będzie bardziej poręczny.

[3] Klasa wyższa: Peugeot 405 wyprodukowany w 1995 r., napędzany silnikiem o pojemności 1,8 l. Koszty eksploatacji będą niewiele wyższe, podobnie zresztą jak komfort jazdy.

Tekst: Tomasz Korniejew, zdjęcia Paweł Tyszko; "Motor" 37/2005

Wejście Tipo – PREZENTACJA

Kupujemy używanego Fiata - poradnik kupującego – OPINIE O SAMOCHODACH

Motor

Podziel się