Coś wyje w aucie? Podpowiadamy, jak samemu rozpoznać źródło awarii

Piątek, 16 lutego (15:00)

Pojawienie się wycia zwiastuje usterkę auta. Jak poznać, które elementy trzeba wymienić?

Każdy uruchomiony samochód wydaje wiele odgłosów, które są dla kierowców naturalne i nie wzbudzają ich zainteresowania. Jednak gdy podczas jazdy, a nawet postoju, pracy auta zaczyna towarzyszyć wycie, świadczy to o usterce któregoś z podzespołów.

Takiej sytuacji nie powinno się bagatelizować, ponieważ w większości przypadków wyjący element z czasem ulega całkowitemu zepsuciu, co prowadzi do znacznie poważniejszej awarii. Np. gdy stanie łożysko w rolce napinacza czy pompie wody, zerwaniu ulega pasek rozrządu, co wiąże się z koniecznością kosztownego remontu głowicy silnika.

W wielu przypadkach nawet mniej doświadczeni kierowcy mogą samodzielnie postawić wstępną diagnozę. Często za charakterystyczne wycie mogą odpowiadać zlokalizowane niedaleko od siebie elementy, jednak w różnych warunkach odgłos ten może się zmieniać

CO WYJE I JAK TO ZLOKALIZOWAĆ?

ALTERNATOR

Wycie z alternatora oznacza zużycie łożysk wałka wirnika. W celu diagnostyki należy zdemontować pasek.

Jak rozpoznać:

  • odgłos słyszalny jest nawet po zakręceniu koła pasowego ręką
  • wycie nasila się wraz z obrotami

UWAGA

Wyjące łożysko prowadzi do zablokowania alternatora. Wtedy auto traci ładowanie, a pasek ulega zerwaniu. Przestają funkcjonować pozostałe agregaty napędzane paskiem, a dalsza jazda jest niemożliwa.

KOMPRESOR KLIMATYZACJI

Odgłosy wycia świadczą o zużyciu łożyskowania. Kompresor jest elementem rozbieralnym, a łożyska można wymienić.

Jak rozpoznać:

  • wycie słyszalne po zakręceniu za koło pasowe
  • na wycie nie ma wpływu załączanie kompresora

TO MUSISZ WIEDZIEĆ

Łożysko znajduje się przed sprzęgiełkiem i wycie utrzymuje się też po wyłączeniu kompresora.

ŁOŻYSKA W PIASTACH KÓŁ

Zużycie łożysk w piastach kół to jeden z częstszych powodów wycia podczas jazdy. W takim przypadku odgłos może występować jedynie w określonym przedziale prędkości oraz zmieniać natężenie na zakrętach.

Jak rozpoznać:

  • wycie słyszalne po zakręceniu kołem (po podniesieniu auta)
  • możliwy luz na kole
  • zmiana natężenia wycia wraz ze zmianą kierunku jazdy

TO MUSISZ WIEDZIEĆ

W przypadku wielu samochodów nie jest możliwa wymiana samego łożyska. Element jest zintegrowany z piastą, co podnosi koszty naprawy.

PODPORA WAŁU NAPĘDOWEGO

Problem dotyczący samochodów z napędzaną tylną osią. Odgłosy pojawiają się wraz ze zużyciem łożyska podpory wału.

Jak rozpoznać:

  • wycie spod auta podczas jazdy
  • odgłos zmienia się wraz ze zmianą prędkości jazdy
  • wycie nie jest uzależnione od obrotów ani obciążenia silnika

UWAGA

Jazda z uszkodzonym łożyskiem podpory może prowadzić do uszkodzenia innych elementów wału napędowego. Jego wymiana jest często bardzo droga.

ROLKI PASKÓW

Zużycie łożysk w rolkach prowadzących czy napinających paski objawia się charakterystycznym wyciem spod maski.

Jak rozpoznać:

  • wycie z okolicy paska osprzętu lub spod pokrywy rozrządu
  • odgłos uzależniony od obrotów silnika

UWAGA

Zaniedbanie wyjących rolek jest niebezpieczne w przypadku rozrządu. Prowadzi do zerwania paska i kosztownej naprawy.

TYLNY MOST

Zużycie tylnego mostu najbardziej słyszalne jest podczas przyspieszania.

Jak rozpoznać:

  • wycie uzależnione od obciążenia
  • wycie zmienia się w zależności od tego, czy się przyspiesza, czy hamuje silnikiem

TO MUSISZ WIEDZIEĆ

Zwykle wycie mostu nie grozi unieruchomieniem auta.

PODPORA PÓŁOSI NAPĘDOWEJ

Zużyte łożysko podpory półosi wydaje podobne odgłosy jak w przypadku łożyska piasty koła. Różnicą jest brak wpływu zmiany kierunku jazdy na wydawany odgłos. Podpora znajduje się na dłuższej półosi, czyli w większości przypadków przy prawym kole.

Jak rozpoznać:

  • wycie towarzyszy obracaniu się koła
  • odgłos zależy od prędkości
  • wycie nie zmienia się wraz ze zmianą kierunku jazdy

TO MUSISZ WIEDZIEĆ

Wycie z podpory półosi często mylone jest z usterką łożyska koła, dlatego kupno części powinno być poprzedzone diagnostyką na podnośniku.

POMPA WSPOMAGANIA

Zużyciu pompy może też towarzyszyć osłabienie wspomagania.

Jak rozpoznać:

  • wycie nieco wzrasta podczas kręcenia kierownicą
  • odgłos niesłyszalny podczas kręcenia ręką za koło pasowe

UWAGA

Z wyjącej pompy często wydostają się opiłki, które krążąc w układzie, mogą uszkodzić przekładnię kierowniczą.

SKRZYNIA BIEGÓW

Wycie świadczy o zużyciu kół zębatych w skrzyni biegów. Często jest spowodowane zbyt niskim stanem oleju.

Jak rozpoznać:

  • wycie na konkretnym biegu
  • wycie ustające po wciśnięciu sprzęgła
  • odgłos zmienia się podczas przyspieszania i hamowania silnikiem

TO MUSISZ WIEDZIEĆ

Jeżeli w skrzyni brakowało oleju, to po naprawieniu nieszczelności trzeba go wymienić. W starym oleju zwykle są opiłki metalu.

POMPA CIECZY CHŁODZĄCEJ

Uszkodzenie łożyska pompy wody często jest spowodowane zbyt mocnym naciągiem paska napędzającego.

Jak rozpoznać:

  • wycie z okolicy paska osprzętu lub spod pokrywy rozrządu
  • wycie zależne od obrotów silnika
  • odgłos niezależny od obciążenia silnika

UWAGA

Nie powinno się bagatelizować wycia pompy wody. W większości przypadków jest ona napędzana paskiem rozrządu, a z czasem może spowodować jego zerwanie.

OPONY

Wycie opon często jest mylone z odgłosem uszkodzonego łożyska. W tym przypadku hałas nie zmienia się podczas zmiany kierunku jazdy.

Jak rozpoznać:

  • wycie dochodzące z zewnątrz pojazdu
  • odgłos zależny od szybkości jazdy, często występujący tylko w określonym zakresie prędkości
  • wyciu opon najczęściej towarzyszy ich nierównomierne zużycie (tzw. wyząbkowanie)

TO MUSISZ WIEDZIEĆ

Jeżeli w aucie zaczynają wyć opony i wyczuwalne jest wyząbkowanie bieżnika, świadczy to o usterce układu kierowniczego lub zawieszenia. Zakładanie nowych opon przed naprawą auta nie ma sensu.

Tekst: Paweł Tyszko, zdjęcia: autor, Robert Magdziak; "Motor" 41/2017

Niepokojące bicia w aucie - przyczyny i konsekwencje – PORADY

Pięć powodów, dla których auto nie zapala na ciepło – EKSPLOATACJA

Motor

Podziel się
Ewela1234

Ewela1234 -

Mam problem z wyciem w subaru imprezie 99 2.0n/a otoz wyje wraz ze wzrostem predkosci wiec na 99% lozysko kola ale ktore bo podnoszenie auta nic nie daje bo nie ma wyczowalnego luzu a zakrecic kolem na tyle zeby cos uslyszec sie nie da-staly naped 4x4 wiec jakies propozycje diagnozy czy wymiana po kolei wszystkich...

Piszesz jako Gość