Zmiany w testach spalania

Wtorek, 27 marca 2018 (16:40)

Obowiązuje już nowy sposób mierzenia fabrycznego zużycia paliwa: cykl pomiarowy WLTP. Zastępuje on stary cykl NEDC.

Od lat narzekano na to, że fabryczne testy zużycia paliwa za bardzo odbiegają od rzeczywistych warunków jazdy. Cykl pomiarowy NEDC, opracowany w 1992 r, a mający swoje korzenie jeszcze w latach 60., zupełnie nie przystawał do dzisiejszych warunków. W końcu nadeszła zmiana: od 1 września 2017 r. wszystkie nowo wprowadzane modele obowiązuje nowy cykl pomiarowy WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Dokładnie rok później procedura obejmie wszystkie nowe auta i cykl NEDC powoli odejdzie do historii.

Bardziej realne warunki

Przez wiele ostatnich lat w całej Europie ośrodki zajmujące się badaniami homologacyjnymi zbierały dane dotyczące ruchu i emisji spalin. Na autach uczestniczących w normalnym ruchu drogowym zamontowana była aparatura pomiarowa i w oparciu o wiele tysięcy pomiarów stworzono nowy cykl pomiarowy. Schemat WLTP zdecydowanie bardziej przystaje warunkom dzisiejszego ruchu drogowego.

Nadal na hamowni

Badanie zużycia paliwa oraz emisji spalin nadal odbywa się na hamowni, natomiast zmieniły się warunki testu. Nowe badanie trwa 30 minut zamiast 20, średnia prędkość wzrosła o 37%, cykl zawiera cztery fazy o różnej dynamice, a udział jazy miejskiej i pozamiejskiej wynosi, odpowiednio, 52% i 48%. Poza tym zmieniło się wiele innych czynników (masa samochodu, sposób badania na hamowni, temperatura itp.). Niezależnie od testu WLTP wykonywanego na hamowni przeprowadzane będą także badania w warunkach drogowych RDE (Real Driving Emissions), które mają potwierdzić poziomy emisji zmierzone w WLTP i wyeliminować możliwość oszustw.

Dwa wyniki spalania?

Przez rok w danych technicznych mogą się pojawiać dwa wyniki zużycia paliwa: stare, według NEDC i nowe, według WLTP. Te nowe są przeciętnie o kilkanaście procent wyższe i bardziej odpowiadają temu, czego możemy doświadczyć w normalnym ruchu.

CO SIĘ ZMIENIA W TESTACH ZUŻYCIA PALIWA

JAK BARDZO ZMIENIAJĄ SIĘ FABRYCZNE WYNIKI ZUŻYCIA PALIWA

BMW X6
3.0d xDrive

NEDC: 5,9 l/100 km
WLTP: 6,9 l/100 km +17%

OPEL MOKKA X
1.6 Ecotec 115

NEDC: 6,6 l/100 km
WLTP:
8,2 l/100 km +24%

PEUGEOT 308 SW
1.2 PureTech 130

NEDC: 4,8 l/100 km
WLTP:
5,3 l/100 km +12%

VOLVO XC60
2.0 D4 AWD

NEDC: 5,0 l/100 km
WLTP:
5,4 l/100 km +8%

VOLVO XC90
2.0 D5 AWD Geartronic

NEDC: 5,6 l/100 km
WLTP:
6,5 l/100 km +16%

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: producenci, archiwum; "Motor" 48/2017

Filtry sadzy także do silników benzynowych – SILNIK

Poznaj przyczyny włączenia się kontrolki "check engine" i... nie panikuj – PORADY

Motor

Podziel się