Te silniki biorą olej! Czarna lista modeli wymagających ciągłych dolewek

Piątek, 7 września (13:10)

Niektóre modele spalają znaczne ilości oleju. Jeżeli kierowca nie kontroluje jego stanu, może dojść do zatarcia silnika.

Byłoby idealnie, gdyby znajdujący się w silniku zapas oleju pozwalał na przejechanie bez dolewek założonego przez producenta okresu międzyprzeglądowego, czyli 10-30 tys. km. Olej bywa jednak spalany w tempie przekraczającym 1 l/1000 km, generując wymierne koszty dodatkowe.

Za litr oleju 5W30 trzeba zapłacić nawet 30-40 zł. Instrukcje obsługi informują, że zużycie na poziomie 0,5-1,0 l/1000 km jest normalne i może ulec zwiększeniu, gdy auto jest użytkowane na krótkich dystansach lub jeździ z wysokimi prędkościami. Dla sportowych modeli próg bywa podniesiony do 1,5 l/1000 km! Doproszenie się o naprawę gwarancyjną może więc być bardzo trudne.

Niekorzystne osady w silniku

Spalania oleju, za które w wielu modelach odpowiadają zużyte lub obarczone wadą fabryczną pierścienie zgarniające na tłokach, nie należy utożsamiać z lepszym smarowaniem silnika. Produktem spalania oleju jest nagar (osadzający się w komorach spalania i na zaworach), który pogarsza warunki pracy jednostki napędowej. Sadza może zablokować pierścienie tłokowe w rowkach. Zapycha też katalizatory i filtry cząstek stałych oraz może zaburzyć pracę kierownicy spalin w turbosprężarce, powodując kilkunastoprocentowy spadek mocy.

To nie zawsze awaria

Wysilone jednostki miewają luźno spasowane elementy, dzięki czemu nawet po osiągnięciu bardzo wysokiej temperatury silnik jest w stanie poprawnie działać. Źródłem ubytków bywają uszczelnienia wirnika turbosprężarki. Pracujący pod obciążeniem silnik (np. na autostradzie) potrafi spalić 0,3-0,5 l/1000 km. Warto o tym pamiętać i wyrobić sobie nawyk kontrolowania poziomu oleju przy każdym tankowaniu. Maksymalny i minimalny stan na bagnecie dzieli zwykle litr oleju.

W niektórych silnikach newralgicznym punktem są pierścienie tłokowe. W starszych autach ich wymiana oraz szlifowanie bloku nie mają ekonomicznego uzasadnienia. Tempo zużywania oleju czasami można ograniczyć bez remontu silnika.

Ryzykownym sposobem - szczególnie w nowoczesnych jednostkach - jest wlanie tzw. motodoktora, czyli preparatu zagęszczającego olej. Bezpieczniejsza będzie zmiana oleju (np. 5W40 na 10W40 albo 15W40), o ile producent dopuszcza użycie środków smarnych o różnych parametrach.

MODELE, KTÓRYCH UŻYTKOWNICY SYGNALIZUJĄ ZNACZNE ZUŻYCIE OLEJU

BMW 4.4 V8

  • Olej spalają różne silniki BMW - w tym N52 czy M54. Największym rozczarowaniem okazał się jednak N63/S63, czyli podwójnie doładowane 4.4 V8, które potrafi "wypić" 1 l/1000 km już po przebiegu 100 tys. km.
  • W jednostkach produkowanych od 2013 r. wprowadzono poprawki, które ograniczyły zużycie oleju. Problem nie został jednak definitywnie rozwiązany.

WYSTĘPOWANIE

BMW serii

5 (F07/F10/G30),

6 (F06/F13),

7 (F01/G11),

X5 (E70/F15),

X6 (E71/F16).

CITROEN/PEUGEOT 1.8 16V

  • Kierowcy najczęściej narzekają na silnik 1.8 16V, ale spalanie znacznych ilości oleju bywa też obserwowane w jednostkach 1.6 16V, 2.0 16V i doładowanym 1.6 THP.
  • Jeżeli oleju nie przepuszczają uszczelki silnika, to winne są zwykle uszczelniacze zaworowe i pierścienie tłokowe.

WYSTĘPOWANIE

m.in.

CITROEN:

Xsara,

C4,

C4 Picasso,

C5,

C8.

PEUGEOT:

206,

306,

406,

307,

407.

FIAT 1.4 16V/1.8 16V

  • Problem nadmiernego zużycia oleju pojawia się przy różnych przebiegach i ma różne nasilenie. W niektórych autach oscyluje w okolicach 0,5 l/1000 km, w innych przekracza próg litra.
  • Użytkownicy Fiatów sygnalizują, że nawet kapitalny remont silnika, obejmujący wymianę pierścieni tłokowych i uszczelniaczy zaworowych może jedynie ograniczyć, a nie zatrzymać spalanie oleju.

WYSTĘPOWANIE

FIAT:

500,

Barchetta,

Bravo,

Grande Punto,

Punto,

Stilo.

FORD 1.6/1.8/2.0

  • Opracowany we współpracy z Yamahą silnik 1.6 Zetec-SE jest ceniony za niskie zużycie paliwa i niezłą dynamikę. Spalanie oleju powyżej 0,5 l/1000 km może pojawić się przy przebiegach znacznie przekraczających 200 tys. km. Zużycie środka smarnego nasila się, jeżeli kierowca często zmusza silnik do pracy na wyższych obrotach.
  • W starszych konstrukcyjnie jednostkach 1.8/2.0 Zetec-E olej również może być spalany, ale często największe ubytki są następstwem wycieków.

WYSTĘPOWANIE

FORD:

Focus,

Fusion,

Mondeo.

HONDA 1.6 16V VTEC

  • W przypadku silników Hondy - 1.6 VTEC, ale też i innych jednostek - zużycie oleju zazwyczaj nie jest awarią, a cechą, wynikającą z charakterystyki silnika ze zmiennymi fazami zaworowymi, który domaga się wysokich obrotów i dopiero przy nich zapewnia najlepsze osiągi.
  • Jeżeli kierowca często z nich korzysta, nie powinien zapominać o kontrolowaniu stanu środka smarnego.

WYSTĘPOWANIE

HONDA:

Accord VI,

Civic (IV, V, VI),

CR-X,

CR-X Del Sol,

HR-V.

Rover:

416.

MAZDA 1.3 RENESIS

  • Za smarowanie uszczelnień znajdujących się na wierzchołkach dwóch trójkątnych tłoków silnika Wankla Mazdy RX-8 odpowiadają wtryskiwacze podające olej do cylindrów. Zużycie oleju jest więc wpisane w cykl pracy silnika rotacyjnego.
  • Nawet taki system nie zapewnił imponującej trwałości uszczelnień komory spalania. Po przebiegu ok. 100 tys. km powinny zostać wymienione. Zestaw niezbędnych części kosztuje 5500 zł.

WYSTĘPOWANIE

MAZDA RX-8.

NISSAN 1.5 16V/1.8 16V

  • Olej przenika do komór spalania przez pierścienie tłokowe o niewystarczającej trwałości. Pomogłaby ich wymiana, ale przy obecnej wartości samochodów użytkownicy - zamiast inwestować ok. 3000 zł w naprawę - decydują się najwyżej na stosowanie gęstszego oleju. Montowanie używanego silnika to loteria.
  • Układ smarowania mieści zaledwie 2,7 l, więc nawet ubytek 1 l oleju może drastycznie skrócić żywot silnika.

WYSTĘPOWANIE

NISSAN:

Almera,

Almera Tino,

Primera.

OPEL 1.6/1.8

  • Zwiększone zapotrzebowanie na olej jest obserwowane w różnych silnikach benzynowych Opla z przełomu XX i XXI wieku.
  • Z racji popularności jest często sygnalizowane w jednostkach 1.6 i 1.8 - zarówno z 8-, jak i 16-zaworowymi głowicami. Naprawa może nie przynieść spektakularnej poprawy, gdyż nawet producent uznaje spalanie oleju w tempie 0,7 l/1000 km za zupełnie normalne. Mimo tej przypadłości nieskomplikowane silniki są żywotne i dobrze znoszą montaż instalacji LPG.

WYSTĘPOWANIE

OPEL:

Astra G,

Corsa,

Meriva,

Vectra B/C,

Zafira A,

Signum.

TOYOTA 1.8 VVT-i/VVTL-i

  • Źle zaprojektowane pierścienie tłokowe sprawiają, że olej z silnika 1.8 VVT-i może ubywać w tempie przekraczającym 1 l/1000 km. Problem okazał się na tyle duży, że w niektórych autach silniki były wymieniane w ramach gwarancji. Jeżeli kierowca nie miał nawyku kontroli poziomu oleju, mogło dojść do zatarcia silnika.
  • Użytkownicy Toyot sygnalizują spore zużycie oleju w silnikach 1.4 oraz 1.6. Winę ponoszą zwykle pierścienie tłokowe.

WYSTĘPOWANIE

TOYOTA:

Avensis,

Celica,

Corolla.

VOLKSWAGEN 1.8 TSI/2.0 TSI

  • Cienkie pierścienie tłokowe silników z rodziny EA888 miały obniżyć opory pracy i zużycie paliwa. Pierścienie zgarniające okazały się podatne na zużycie, czego efektem jest spalanie oleju sięgające 1,2 l/1000 km.
  • Źródłem ubytków bywa też separator oleju w odmie, który przepuszcza do układu dolotowego zbyt dużą ilość oparów oleju. Usterkę odmy może sygnalizować komunikat o zubożonej mieszance paliwowo-powietrznej i świst powietrza z okolic odmy przez kilka sekund po zgaszeniu silnika.
  • Silniki 1.8/2.0 TSI zostały poprawione w 2011 r. Skuteczna naprawa starszych jednostek jest możliwa, jednak wiąże się z montażem tłoków ze zmodernizowanymi pierścieniami (trzeba wymienić także korbowody) lub przygotowania tłoków z eksploatowanego już silnika do montażu akcesoryjnych pierścieni.
  • Kto planuje podniesienie mocy, może połączyć naprawę silnika z montażem wzmocnionych tłoków tuningowych.

WYSTĘPOWANIE

AUDI:

A3 8P,

A4 B8,

A6 C6,

Q5 I,

TT II.

SEAT:

Altea,

Leon II.

SKODA:

Octavia II,

Superb II,

Yeti.

VW:

Beetle,

CC,

Golf VI,

Passat B6/B7,

Scirocco.

VOLKSWAGEN 1.9 TDI

  • Legendarna trwałość silnika 1.9 TDI, szczególnie starszych wersji z pompą wtryskową, sprawia, że wielu kierowców uznaje turbodiesla Volkswagena za całkowicie bezobsługową jednostkę.
  • Tymczasem nasilające się ubytki oleju sygnalizują, że nadszedł czas, by przyjrzeć się kondycji turbosprężarki lub uszczelniaczy zaworowych, co można zrobić bez zdejmowania głowicy.

WYSTĘPOWANIE

AUDI:

A3,

A4,

A6.

SEAT:

Altea,

Ibiza,

Leon,

Toledo.

SKODA:

Fabia,

Octavia,

Roomster,

Superb.

VW:

Caddy,

Passat,

Polo,

Golf,

Touran,

Transporter,

Sharan.

PODSUMOWANIE

Olej jest spalany z różnych powodów i nie zawsze oznacza to skrajne wyeksploatowanie silnika. Zjawisko może być następstwem warunków jazdy bądź błędów konstrukcyjnych. W nowszych samochodach remont lub wymiana jednostki napędowej na udoskonaloną może mieć sens. W starszych pozostaje kontrolowanie poziomu oleju i uzupełnianie niedoborów.

Tekst: Łukasz Szewczyk, zdjęcia: archiwum; "Motor" 24/2018

Typowe usterki najpopularniejszych silników Diesla – SILNIK

Typowe usterki najpopularniejszych silników benzynowych – SILNIK

Jak dbać o silnik z turbosprężarką – EKSPLOATACJA

Motor

Podziel się

~m4ght -

Nie wiem czy autor nie zaszalał. Tu są wymienione prawie wszystkie silniki benzynowe 1,6-1,8 jeżdżące w Polsce. Wątpię, aby tak było w rzeczywistości. Może te silniki poprostu biorą olej przy wysokich przebiegach, o których właściciel nie ma pojęcia, bo kupił sprowadzony samochód z przebiegiem 192 tysiące, zamiast 392 tysiące.

Gość

Piszesz jako Gość