Używana Honda CRX (1987-1992) - GTI po japońsku

Wtorek, 13 listopada 2018 (22:00)

W "Motorze" nr 16 z 16 kwietnia 2007 roku - charakterystyka Hondy CRX drugiej generacji (1987-1992).

Honda CRX to wciąż atrakcyjne auto. Jest niedroga i zapewnia emocje. Reprezentowała klasę tanich aut sportowych i temu zawdzięcza swój sukces.

Jednak cena samochodu była tylko dopełnieniem całości. Przede wszystkim CRX prowokowała wyglądem. Zwarte nadwozie coupe jest pełne dynamizmu, niska, szeroka sylwetka przekonuje, że pomimo iż jest to "wyścigówka" z niższej półki, to jest w stanie zapewnić dawkę emocji na odpowiednim poziomie.

Honda jeździ po asfalcie jak po szynach. Twardo zestrojone zawieszenie i krótki rozstaw osi sprawiają, że świetnie czuje się w ciasnych zakrętach.

O jednostkach napędowych użytkownicy wypowiadają się w samych superlatywach. W zasadzie już podstawowe silniki o pojemności 1,6 l i mocy 107 KM zapewniały całkiem przyzwoite osiągi.

Rarytasem jest oczywiście stosowany w CRX silnik 1.6 VTEC, o mocy 150 KM. Najwięcej radości z jazdy sportowa Honda zapewnia, gdy wskazówka obrotomierza przesuwa się w czerwonym polu. Jednak uwaga, samochód "lubi" spalić wtedy dość dużo oleju. Należy pamiętać o jego regularnym uzupełnianiu i wymianach.

Honda CRX to dość ekonomiczny samochód. W mieście spalanie wynosi 8-9 l benzyny na 100 kilometrów, natomiast w trasie autu wystarczy około 7 l/100 km.

Także serwisowanie CRX nie jest drogie, o ile korzystamy z zamienników oryginalnych części. A tych, jeżeli chodzi o elementy mechaniczne, nie brakuje. Klocki hamulcowe dostępne są od 80 zł/komplet, a tarcze od 150 zł/2 szt. Wybijające się silentbloki dostępne są od 30 zł/szt. Przedni reflektor kupimy za 280 zł, jednak mogą się pojawić problemy z dostępnością elementów blacharskich poza ASO. Tutaj pomocy należy szukać na giełdach części używanych.

HONDA CRX: HISTORIA MODELU

1987: Do produkcji wprowadzono drugą generację CRX-a.

1989: Pojawia się silnik o mocy 150 KM.

1992: Rozpoczęto sprzedaż trzeciej generacji modelu CRX, nazywanej Del Sol.

UŻYWANA HONDA CRX (1987-1992): NAJCZĘSTSZE USTERKI

Silnik ma tendencję do dość szybkiego spalania oleju.

Poza tym na nierównych drogach cierpi zawieszenie (silentbloki wahaczy przednich i wleczonych tylnych).

W wielu egzemplarzach problemem jest korozja (fot.).

UŻYWANA HONDA CRX (1987-1992): OFERTA RYNKOWA

Przy wyborze konkretnego auta warto zwrócić uwagę na jego stan techniczny. Często zdarzają się egzemplarze mocno wyeksploatowane. Za CRX-a z 1987 r. na giełdzie żądano ok. 6000 zł, egzemplarze z 1992 r. wyceniane są na ok. 10 tys. zł. Najbardziej zadbane modele kosztują ok. 20 tys. zł.

UŻYWANA HONDA CRX (1987-1992): NASZYM ZDANIEM

PLUSY

Rewelacyjne właściwości jezdne, trwałe i dynamiczne silniki, wciąż atrakcyjny wygląd.

MINUSY

Stosunkowo wysokie koszty eksploatacji (zużycie paliwa, części blacharskie).

Tekst: Tomasz Korniejew, zdjęcia: Paweł Tyszko; "Motor" 16/2007

Używana Honda CRX. To auto się nie starzeje – OPINIE O SAMOCHODACH

Honda CR-Z - pierwsza jazda – TESTY I PORÓWNANIA

Honda NSX po (drobnych) zmianach – WIADOMOŚCI

Motor

Podziel się