Audi A6 Allroad 3.2 FSI - test

Wtorek, 2 kwietnia 2019 (23:00)

W "Motorze" nr 42 z 16 października 2006 roku - test Audi A6 Allroad z 3,2-litrowym benzynowym, wolnossącym silnikiem V6 FSI.

W porównaniu z poprzednim modelem o tej nazwie nowy Allroad wyraźnie złagodniał. Przynajmniej z wyglądu — zrezygnowano z masywnych zderzaków poprzednika, przednia część nadwozia wygląda teraz niemal identycznie z tą w innych odmianach A6 Avant, główna różnica to wlot powietrza do chłodnicy — w odmianie Allroad jest w całości chromowany.

Z boku różnic jest więcej — na drzwiach pojawiły się nakładki, a felgi mają zastrzeżony dla Allroada wzór. Właśnie, felgi. Dość dziwnym pomysłem jest stosowanie obręczy w tak skomplikowanym kształcie (z dokręcanymi elementami z tworzywa) w aucie, które z założenia ma dość często zjeżdżać z asfaltu. Doczyszczenie ich z błota wymaga... szczoteczki do zębów i wielkiego samozaparcia.

Różnice między A6 Avant (nawet z napędem quattro) a Allroadem nie sprowadzają się jedynie do wyglądu.

Tylko ten drugi ma pneumatyczne zawieszenie z dodatkowym poziomem regulacji — w tej pozycji (nazwanej "lift") prześwit wynosi 185 mm (o 65 mm więcej niż w A6). Korzystając z niego, można pokonywać trudniejsze przeszkody z prędkością do 35 km/h. Po przekroczeniu tej prędkości zawieszenie automatycznie obniża się o 10 mm, do pozycji "allroad". Zawieszenie jest więc "mądrzejsze" od kierowcy, samoczynnie obniża się dalej po przekroczeniu 80 km/h o 15 mm i o kolejne 20 mm po przekroczeniu 120 km/h. Gdy ustawimy pozycję "automatic", prześwit wynosi 140 mm, jeśli jedziemy ze stałą prędkością powyżej 120 km/h, obniży się o 15 mm, do pozycji "dynamic".

Wnętrze bez zmian (a szkoda) przeniesiono z A6. I w Allroadzie jest więc system MMI, obsługujący m.in. radioodtwarzacz i pneumatyczne zawieszenie. Jego obsługa wymaga jednak przyzwyczajenia.

3,2-litrowy silnik znakomicie radzi sobie z ważącym 1750 kg autem. Prędkość maksymalna testowanej odmiany z automatyczną skrzynią biegów to 240 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 7,7 sekundy. Co ciekawe, zużycie paliwa nie jest zbyt duże — podczas testu rzadko przekraczało 13 l/100 km. A nie zapominajmy, że auto ma napęd na cztery koła. Mechanizm Torsen rozdziela napęd w proporcjach 50:50, jednak w razie potrzeby na jedną z osi może trafić do 75% momentu obrotowego.

Co wybrać — Allroada czy "zwykłe" A6 Avant? To chyba kwestia gustu. Cena Allroada jest nieznacznie wyższa od A6 Avant (po dodaniu "brakującego" pneumatycznego zawieszenia). Ktoś, kto chce rzucać się w oczy, powinien wybrać ten pierwszy samochód. Bardziej dyskretni z pewnością zdecydują się na Avanta.

AUDI A6 ALLROAD 3.2 FSI: NASZYM ZDANIEM

PLUSY

Bardzo dobre osiągi, dopracowane zawieszenie i napęd na cztery koła, pojemny bagażnik, umiarkowane zużycie paliwa, dobre wykończenie wnętrza.

MINUSY

Wysoka cena, wymagający przyzwyczajenia system MMI, brak w standardzie ksenonowych reflektorów. Zbyt wolna praca skrzyni biegów w trybie D.

Tekst: Witold Blady, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 42/2006

Używane Audi A6 C6 (2004-2011) - test długodystansowy – SAMOCHODY UŻYWANE

Audi A6 Allroad Quattro 3.0 TDI 245 KM - test – TESTY I PORÓWNANIA

Używane Audi Q7 (2005-2015) - opinie użytkowników – OPINIE O SAMOCHODACH

Przewodnik po oznaczeniach kodowych modeli Audi – PORADY

Motor

Podziel się