Używany Jeep Liberty (2001-2007)

Środa, 1 maja 2019 (00:00)

W "Motorze" nr 50 z 11 grudnia 2006 roku - prezentacja Jeepa Liberty, który okresowo zastąpił model Cherokee.

W 2001 roku Jeep Cherokee z kanciastej terenówki stał się modnym SUV-em, a na rynku amerykańskim zmienił nazwę na Liberty.

Jeep to legenda, dlatego nawet zabierając się do przygotowania pojazdu o modnym wyglądzie, konstruktorzy byli zobowiązani, by stworzyć auto naprawdę zdolne poruszać się po bezdrożach. I taki jest też Jeep Liberty, którego można też spotkać na naszym rynku.

Jest to oczywiście model sprowadzany z USA, ale wśród aut używanych zdecydowanie częściej spotyka się europejskiego Cherokee, szczególnie z 2,8-litrowym turbodieslem. I tak naprawdę to właśnie jest najciekawsza odmiana: wystarczająco mocna, a jednak w miarę oszczędna.

Opisywany "amerykanin" ma pod maską silnik 3.7 V6 — brzmi on niebrzydko (choć brak rasowego klangu), pozwala jeździć w miarę żwawo, ale pochłania gigantyczne jak na europejskie normy ilości paliwa. Tymczasem modeli Liberty z instalacją LPG nie ma zbyt wiele.

Z serwisowaniem tego auta nie powinno być problemów. Po pierwsze, Jeep jest bardzo solidny: silnik, pod warunkiem dokonywania przeglądów, praktycznie się nie psuje, a zawieszenie dobrze znosi nasze dziurawe drogi.

Jednostka napędowa nie jest wysilona (214 KM z prawie 4 litrów), a układ jezdny przystosowano do jazdy w terenie.

Części do Liberty jest pod dostatkiem, bo tak naprawdę to przecież europejski Cherokee, a tych modeli — choć nie jest to przebój rynkowy — na ulicach jest całkiem sporo.

Jakie, oprócz trwałości, są zalety Liberty? Na pewno niezły wizerunek marki i — mimo że to raczej SUV — niezłe własności terenowe.

Wady? Należą do nich dość ciasne wnętrze, przeciętna jakość wykonania oraz nie najlepsze własności jezdne na równym asfalcie. Zawieszenie wysokiego Liberty jest bardzo miękko ustawione, co na krętej drodze zupełnie się nie sprawdza. Nie ma jednak cudów: to cena za komfort i możliwość podróżowania po bezdrożach.

JEEP LIBERTY: HISTORIA MODELU

2001: Prezentacja amerykańskiego Jeepa Liberty w Detroit, w Europie auto przyjęło tradycyjną nazwę Cherokee.

2002: Jesienią pojawiają się wersje Renegade (z "terenowymi" detalami) oraz 2.8 CRD/150 KM (tylko w Europie).

2004: Drobne zmiany w ramach kuracji odmładzającej, także wzmocnienie 2,8-litrowego turbodiesla do 163 KM.

UŻYWANY JEEP LIBERTY (2001-2007): NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE USTERKI

Pojazd ten okazuje się niezawodny. Mechanika jest solidna.

Odpowiednio serwisowany silnik jest niemal nie do zdarcia.

Zawieszenie też dzielnie znosi trudny teren, jakim są nasze dziurawe drogi.

Jeepa trapią tylko problemy wynikające z przeciętnej jakości montażu: to przede wszystkim drobne usterki elektryki lub np. odpadające pokrętła.

UŻYWANY JEEP LIBERTY (2001-2007): OFERTA RYNKOWA

Jeep Liberty to auto nieczęsto u nas spotykane, większość kupowała bowiem europejski model, czyli Cherokee, zwykle z 2,8-litrowym turbodieslem (ceny od 50 do nawet 100 tys. zł). Ten pochodzący z USA to właściwie jedynie odmiana z 3,7-litrowym silnikiem V6.

Egzemplarze z 2002 roku kosztują ok. 45 tys. zł, zaś modele roczne i z niewielkim przebiegiem — nawet 90 tys. zł. Sporo zależy też od stanu technicznego.

UŻYWANY JEEP LIBERTY (2001-2007): NASZYM ZDANIEM

PLUSY

Efektowna sylwetka, solidne zawieszenie, rozsądne możliwości w terenie, niemal bezawaryjny silnik.

MINUSY

Niezbyt przestronna kabina jak na wielkość auta, duży apetyt na paliwo, przeciętne własności jezdne.

Tekst: Jarosław Horodecki, zdjęcia: Paweł Tyszko; "Motor" 50/2006

Używany Jeep Cherokee KJ (2001-2008) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używany Jeep Cherokee XJ (1984-2001) – OPINIE O SAMOCHODACH

Motor

Podziel się