Audi A1 Sportback 1.4 TFSI S tronic Ambition - test

Poniedziałek, 19 marca 2012 (12:00)

Audi A1 Sportback to auto dla singli i par mieszkających w mieście. Z silnikiem 1.4 TFSI o mocy aż 185 KM potrafi podnieść poziom adrenaliny we krwi.

Po niepowodzeniu modelu A2, Audi przez 5 lat nie miało w swojej ofercie małego samochodu. Dopiero w 2010 r. na rynek wprowadzono A1 z nadwoziem 3-drzwiowym. Pod koniec 2011 r. zaprezentowano odmianę 5-drzwiową o nazwie Sportback, która od kilku tygodni jest dostępna w sprzedaży w Polsce.

Komfortowo? Z przodu

Auto należy do segmentu samochodów miejskich, ale tych z półki premium. Z jednej strony przekłada się to na cenę, a z drugiej na jakość wykonania, co widać po zajęciu miejsca w środku. Nie bez znaczenia jest też długość listy z elementami wyposażenia podnoszącymi bezpieczeństwo i komfort podróżowania. W przypadku A1 obejmuje ona m.in. tempomat, reflektory ksenonowe czy podstawkę mocującą
do fotelika dla niemowląt, zapewniającą mu
większą stabilność.

A1 Sportback jest seryjnie czteromiejscowe, ale na życzenie - bez dopłaty - może być pięciomiejscowe. Niezależnie od liczby pasażerów, osoby podróżujące z tyłu nie czują się zbyt komfortowo, bo brakuje im miejsca na nogi, a i nad głową nie jest go specjalnie dużo. Docenić za to można wygodę jazdy z przodu. Nie bez znaczenia jest przy tym świetne wyprofilowanie foteli należących do pakietu wyposażenia S line. Obejmuje on ponadto listwy progowe w kolorze aluminium, spojler dachowy, przeprojektowane zderzaki i nieco inaczej wyglądające progi.

Kompresor i turbo

Jak na małe auto przystało, A1 świetnie radzi sobie w ruchu miejskim. Znalezienie dla niego miejsca postojowego nie stanowi większego problemu, a dzięki benzynowemu silnikowi o mocy aż 185 KM wyprzedzanie i ruszanie spod świateł to czysta przyjemność.

Jednostka ma pojemność zaledwie 1,4 l, a doskonałe osiągi są efektem doładowania odbywającego się z wykorzystaniem kompresora i turbosprężarki. Kompresor włącza się przy 1500 obr./min i w większości sytuacji wyłącza przy 2400 obr./min. Najpóźniej przy 3500 obr./min całą pracę związaną z doładowaniem przejmuje turbosprężarka.

Moc przekazywana jest na przednie koła z wykorzystaniem siedmiobiegowej, dwusprzęgłowej przekładni S tronic, która jest standardowym wyposażeniem wersji 185-konnej. Biegi można zmieniać ręcznie - za pomocą dźwigni lub łopatek umieszczonych przy kierownicy. W sportowym trybie pracy i przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu, silnik osiąga maksymalnie 7000 obr./min, zanim nastąpi zmiana przełożenia. W trybie standardowym "piątka" jest wrzucana już przy 45 km/h, szósty bieg przy 55 km/h, a siódmy - przy niespełna 70 km/h.

Jeśli chodzi o zużycie paliwa, to zbliżenie się do danych fabrycznych (5,1 l/100 km w trasie i 7,5 l/100 km w mieście) jest trudne. W teście zapotrzebowanie na benzynę wyniosło 6,6 l/100
km poza miastem i 8,7 l/100 km w mieście.

Na sportowo

185-konne A1 Sportback jest szybkie. Do setki rozpędza się w 7,1 sekundy, a jego sprawne prowadzenie przy większych prędkościach nie jest trudne m.in. dzięki sportowemu, utwardzonemu zawieszeniu (standardowe wyposażenie) i precyzyjnie pracującemu układowi kierowniczemu.

Tekst: Maciej Pobocha, zdjęcia Robert Brykała

Audi A3 2.0 TDI Ambiente - TEST

Używane Audi A2 (2000-2005) - OPINIE

Motor

Podziel się