Audi Q5 3.0 TDI quattro - test

Środa, 19 grudnia 2012 (10:50)

Jeden z najlepszych SUV-ów średniej wielkości po zmianach. Oto Audi Q5 3.0 TDI.

W wersji 3.0 TDI ma wszystko, czego oczekuje się od prestiżowego SUV-a . Czyli moc, osiągi i umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo. Jednostka napędowa Q5 wykazuje się też dobrymi manierami, szybko reaguje na gaz i potrafi wkręcić się prawie na 5000 obr./min.

Mimo masy niemal 2 ton, z jaką musi się zmagać, od 0 do 100 km/h rozpędza auto w 6,5 s i średnio zużywa na 100 km 9,1 l oleju napędowego. Oznacza to, że na jednym baku SUV Audi potrafi pokonać dystans ponad 820 km.

Skrzynia biegów też trzyma poziom. 7-biegowy S tronic jest szybki i bez szarpnięć zmienia przełożenia. W odwodzie ma także tryb ręczny, z którego w praktyce się nie korzysta, pozostawiając wszystko automatowi.

Warto dopłacić 6090 zł do amortyzatorów z regulacją siły tłumienia. Dzięki układowi Audi Drive Select istnieje możliwość wyboru jednego z 5 trybów jazdy. W skrajnych - Comfort i Dynamic - różnica w sposobie traktowania pasażerów jest wyraźna. W pierwszym z nich, nawet na 20-calowych obręczach (z oponami o rozmiarze 255/45) i typowych polskich drogach, Q5 wyróżnia się gładkim tłumieniem nierówności. Na wysoki komfort pracuje także niski poziom hałasu przy dużych prędkościach.

Sytuacja zmienia się diametralnie w trybie Dynamic. Wtedy do kabiny przedostaje się o wiele więcej informacji z kół, ale auto staje się też bardziej zwarte i chętne do szybkiej jazdy. Q5 zaskakująco dobrze tuszuje swoją masę własną w zakrętach, a przy jeździe na wprost -
jest bardzo stabilne.

Audi Q5 po liftingu ma nieco inne lampy przednie i tylne oraz wyższej jakości materiały wykończeniowe. Jest autem lepszym niż wcześniej, ale w wersji 3.0 TDI ma ten sam problem - metkę z ceną od 216 600 zł.

Audi Q5 3.0 TDI quattro: plusy

  • bardzo dobre osiągi,
  • umiarkowane zużycie paliwa,
  • wysoka jakość wykonania,
  • pewne właściwości jezdne,
  • dobry ogólny komfort.


Audi Q5 3.0 TDI quattro: minusy

  • wysoki koszt zakupu i ceny wyposażenia dodatkowego,
  • opcje wymagające często dokupienia innych elementów.

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Audi A7 Sportback 3.0 TDI quattro - TEST

Audi SQ5 także z silnikiem benzynowym - WIADOMOŚCI

Motor

Podziel się