Po części na szrot

Wtorek, 16 kwietnia 2013 (11:00)

Kupując części samochodowe na szrocie można sporo zaoszczędzić. Na dodatek niektóre używane podzespoły oryginalne są lepszej jakości od nowych zamienników.

Wielu kierowcom pojęcie szrot kojarzy się ze złomowiskiem, gdzie zalegają pordzewiałe samochody sprzed 20 lat. W rzeczywistości są to stacje demontażu pojazdów oraz firmy handlujące częściami, które oferują używane podzespoły do współczesnych aut.

Poza elementami, których montażu zabraniają przepisy, jest wiele części używanych, które bez obaw mogą zostać powtórnie użyte. W niektórych sytuacjach wręcz zaleca się zamontowanie elementów z rozbiórki, ponieważ będą lepszej jakości od tanich zamienników. Dotyczy to głównie części wyposażenia nadwozia, takich jak błotniki, lampy czy lusterka. W innych przypadkach (np. silnik) różnica w cenie pomiędzy nowymi a używanymi podzespołami jest tak ogromna, że wielu kierowców po prostu nie ma wyboru.

Warto wiedzieć

Jak kupować

Na złomowisko najlepiej zabrać ze sobą starą część na wzór. Często zdarza się, że elementy do tego samego modelu auta różnią się np. obudową. Obecność na szrocie umożliwia sprawdzenie stanu podzespołów oraz uzyskanie gwarancji i zwrot w przypadku niesprawności. Takich możliwości nie dają zakupy w internecie.

Czego nie kupować

Ze względu na bezpieczeństwo i zagrożenie dla środowiska, niektórych części używanych nie wolno ponownie zakładać do auta. Wykaz takich podzespołów zawiera rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2005 roku, a znajdują się w nim m.in.:

  • poduszki powietrzne,
  • klocki, szczęki oraz przewody hamulcowe,
  • pasy bezpieczeństwa,
  • katalizatory i tłumiki układu wydechowego,
  • elementy instalacji LPG,
  • przeguby układu napędowego i kierowniczego.


Mimo że niektórych części nie umieszczono w rozporządzeniu, nie zaleca się ich stosowania, głównie ze względu na problemy z oceną stanu i zużycia. Należą do nich m.in. amortyzatory, tarcze i bębny hamulcowe czy paski napędowe i ich napinacze. Ponadto odradzamy kupowanie używanych sprężyn zawieszenia, łożysk czy czujników elektronicznych.

Błotnik/zderzak

Oryginalne, używane elementy blacharskie są zwykle lepiej zabezpieczone antykorozyjnie i lepiej pasują do samochodu niż nowe zamienniki. Ważne jest, aby posiadały nienaruszone wszystkie uchwyty montażowe.

UWAGA NA USZKODZONE

Ślady napraw (szpachlowanie, klejenie czy spawanie) dyskwalifikują części nadwozia.

Lusterko/szyba boczna

Ze względu na podatność na uszkodzenia nie zaleca się kupowania używanych szyb przednich. Wybierając boczną należy ocenić jej kolor i stopień zaciemnienia podkładając biały papier pod spód i porównując z szybami w aucie.

ANGIELSKIE LUSTERKA

Uwaga! Lusterka z angielskich samochodów mogą mieć inne wymiary i pole widzenia.

Obudowa filtra/kolektor dolotowy

Uszkodzone w wyniku wypadku czy wystrzału w instalacji LPG elementy układu dolotowego należy zabrać na wzór. Tu nie powinny występować nawet drobne różnice w stosunku do oryginału. Powinno się sprawdzić uchwyty i klipsy montażowe.

DOKŁADNE OGLĘDZINY

Nawet drobne pęknięcia elementów wpływają negatywnie na pracę silnika.

Osłona silnika/listwa ozdobna

Kupując elementy ozdobne, takie jak np. listwy drzwiowe czy progowe, poza kompletnością i stanem należy zwrócić uwagę na ich odcień i wymiary. Nawet w ramach jednego modelu i rocznika samochodu takie części mogą się od siebie różnić.

WAŻNY STAN UCHWYTÓW

Elementy plastikowe powinny mieć nieuszkodzone uchwyty na spinki montażowe.

Zbiornik wyrównawczy/spryskiwaczy

Kupując zbiorniczek wyrównawczy czy płynu do spryskiwaczy należy sprawdzić stan uchwytów montażowych oraz króćców, na których osadzane są przewody. Warto wiedzieć, że zbiorniczki wykonane są z tworzywa, na którym ciężko zauważyć pęknięcia.

PRÓBA SZCZELNOŚCI

Dla pewności warto na miejscu sprawdzić szczelność zbiorniczków nalewając wody.

Reflektor przedni/lampa tylna

Podczas wyboru elementów oświetlenia należy sprawdzić stan zaczepów montażowych. Dodatkowo w kupowanych lampach nie powinno być wilgoci, a klosze nie mogą być porysowane ani matowe. Warto wiedzieć, że tylne lampy mogą mieć różne odcienie.

UWAGA NA ANGIELSKIE

Przednie reflektory z samochodów z Anglii nie mogą być używane w Polsce.

Silnik/skrzynia biegów

Silnik i skrzynię biegów można na szrocie ocenić jedynie orientacyjnie (wyczuwalna kompresja podczas kręcenia wałem czy brak wycieków). Pełną diagnostykę tych podzespołów można przeprowadzić dopiero po zamontowaniu do samochodu.

PISEMNA GWARANCJA

Nie powinno się kupować silnika czy skrzyni biegów bez pisemnej gwarancji.

Alternator/rozrusznik

Ciężko jest samodzielnie ocenić stan rozrusznika czy alternatora, dlatego te elementy powinno się sprawdzać w warsztacie elektromechanicznym. Kontrola kosztuje ok. 20 zł, a ewentualna regeneracja to wydatek 50-250 zł.

RÓŻNE RODZAJE

Ze względu na możliwe różnice (nawet dla tego samego auta), alternator i rozrusznik należy porównać ze starym.

Fotel/boczek drzwiowy

Elementy wnętrza z samochodów z Anglii zwykle nie zdają egzminu. Często fotel kierowcy posiada regulację wysokości, a na drzwiach kierowcy znajduje się sterowanie wszystkimi szybami. Takie części są bezwartościowe.

KOMPLETNE MOCOWANIE

Boczki drzwiowe nie mogą mieć uszkodzonych mocowań spinek montażowych.

Felga/zacisk hamulcowy

Uszkodzoną po wjechaniu w dziurę felgę najlepiej wymienić na identyczną ze szrotu. Należy ją sprawdzić na wyważarce. Zacisk hamulcowy nie może mieć wycieków, a tłok i prowadniki muszą dać się poruszyć.

SPRAWDZENIE ZACISKU

Używany zacisk hamulcowy powinien być dodatkowo sprawdzony przez mechanika.

Tekst i zdjęcia: Paweł Tyszko

Rzecznik udzieli pomocy prawnej - PORADY

Towar dobry, ale do zwrotu? - EKSPLOATACJA

Motor

Podziel się