Dobór zamienników opon

Środa, 8 maja 2013 (13:30)

Do tego samego samochodu możemy wybrać jeden z kilku rozmiarów opon.

Rozmiar opon wybrany przez producenta samochodu musi umożliwiać jednoczesne spełnienie wielu, często przeciwstawnych kryteriów. Podczas badań przedprodukcyjnych nowego modelu wybierane są w drodze testów takie koła, które zapewnią jednocześnie dobre własności jezdne, odpowiedni komfort jazdy i możliwie niskie opory toczenia. Jednak to, co dobre dla szerokiej rzeszy kierowców, nie musi być idealnym rozwiązaniem dla każdego. Jeżeli przykładowo zależy nam na dobrym prowadzeniu w zakrętach i jak najkrótszej drodze hamowania, to optymalnym wyborem będą szersze opony niskoprofilowe. Z kolei kierowcy stawiający na komfort i jak najniższe zużycie paliwa powinni pozostać przy wysokich oponach o niedużej szerokości.

Wybór zamiennika

Jeżeli chcemy sprawdzić, czy opona o innym rozmiarze będzie pasować do naszego auta, to w pierwszej kolejności poszukajmy naklejki na słupku drzwiowym, gdzie mogą być wymienione dopuszczalne rozmiary wraz z zalecanymi ciśnieniami powietrza. Jeżeli tego nie znajdziemy, to drugim krokiem będzie poszukanie informacji w instrukcji obsługi auta. Jeżeli i tu nie znajdziemy niezbędnych danych, to możemy się pokusić o samodzielny wybór zamiennika. Zasada jest bowiem taka, że zewnętrzna średnica koła musi pozostać jak najbliższa tej z koła oryginalnego. Zaleca się utrzymanie różnicy nie większej niż 2%.

Jak to policzyć? Trzeba zacząć od obliczenia średnicy zewnętrznej oryginalnego koła. Poniżej sposób obliczania.

W ten sam sposób obliczamy średnicę zewnętrzną koła, które chcemy zamontować. Jeżeli nie różni się ona więcej niż 2% od oryginalnego, to znaczy, że zamiennik jest dobrany właściwe. W przypadku opon 195/65 R15 oraz 205/55 R16 będzie to zaledwie 0,4% (2,6 mm/634,5 mm*100%=0,4%).

Ilość miejsca

Czynnością niezbędną przy zamianie opon na większe jest sprawdzenie ilości miejsca w przestrzeni nadkola. W sporadycznych przypadkach zdarza się, że szeroka opona może ocierać o elementy podwozia, np. przy skręcie. Najlepszym sposobem jest przymierzenie większych kół przed zakupem.

Warto wiedzieć

Pamiętaj o śrubach

Zaworki tylko nowe

Wpływ rozmiaru opon na parametry samochodu

Wybieramy zamiennik do naszego samochodu

Dobór właściwych felg

Bardzo często zachodzi konieczność zakupu kompletu felg do samochodu. Jak wybrać te właściwe? Najprostszą rzeczą jest oczywiście wybranie ich z katalogu, wyszukując nasz model auta. Sprawa wygląda jednak bardziej skomplikowanie, jeżeli decydujemy się chociażby na zakup felg używanych. Wtedy musimy znać takie parametry, jak rozstaw śrub mocujących w naszym aucie, niezbędne odsadzenie ET oraz wielkość otworu centrującego. Mając te dane, jesteśmy w stanie dopasować właściwe felgi do wybranych przez nas opon.

6,5 J x 16 H2 ET30

6,5 (lub 6½) - szerokość felgi w calach.
J - kształt obręczy (J - typowy dla większości aut, K, JK oraz B - stosowane sporadycznie).
16 - średnica nominalna felgi w calach (mierzona w punktach, na których opiera się stopka opony).
H2 - sposób osadzenia stopki opony (H - normalny, FH - płaski, EH2 - zabezpieczający przed zsuwaniem się opony typu run flat, EH2+ - nowy profil do opon typu run flat).
ET30 - odsadzenie 30 mm, czyli odległość od osi symetrii felgi do płaszczyzny mocowania piasty. Im odsadzenie jest mniejsze, tym koło jest bardziej wysunięte na zewnątrz auta, a więc rozstaw kół jest większy.

Felgi stalowe

Felgi aluminiowe

Jak widać, wielu różnych producentów samochodów stosuje takie same rozmiary felg. Ta tabela pozwoli dobrać tańszy zamiennik. Nie zapomnijmy jednak o różnicach w otworach centrujących - czasami trzeba zastosować tuleje redukcyjne.

Marcin Klonowski

Czy etykieta ma znaczenie? - PORADY

Czy na dojazdówce jest bezpiecznie? - BEZPIECZEŃSTWO

Motor

Podziel się