Stara opona hamuje gorzej

Piątek, 28 czerwca 2013 (13:30)

Przepisy nie ograniczają stosowania starych opon. Warto jednak wiedzieć, że ogumienie traci swoje własności wraz z wiekiem, nawet jeżeli nadal ma głęboki bieżnik.

Procesy starzenia się gumy opon przebiegają na tyle wolno, że użytkując przez wiele lat komplet tych samych kół, trudno zauważyć różnicę. Jednak pogarszanie się przyczepności opon wraz z wiekiem jest faktem. Warto wiedzieć, jak czas wpływa na parametry ogumienia.

Istnieje duża różnica w intensywności procesów starzenia się opon w zależności od warunków otoczenia. Zdecydowanie najwolniej starzenie zachodzi w trakcie magazynowania, gdzie na ogumienie nie działają ani wysoka temperatura, ani światło słoneczne, ani siły odkształcające i drgania. Według badań przeprowadzanych przez Michelina, tydzień starzenia gumy opon w trakcie ich użytkowania odpowiada aż 17 tygodniom leżakowania ogumienia w magazynie. Dlatego nawet opony z DOT-em (datą produkcji) sprzed 3 lat teoretycznie mogą być sprzedawane jako nowe. W praktyce jednak kierowcy nie chcą płacić pełnej ceny za kilkuletni towar i dlatego producenci raczej nie trzymają opon dłużej niż rok. Jednak jeżeli nieużywane ogumienie przechowywane jest w niewłaściwych warunkach (np. latem zimówki leżą w blaszanym garażu, gdzie temperatura sięga 40 stopni), to w żaden sposób nie można tego porównać z magazynowaniem fabrycznym.

Sam proces starzenia powoduje zwiększanie się twardości gumy, w wyniku czego pogarsza się skuteczność jej dopasowania do mikronierówności nawierzchni. Np. zbadane przez nas nowe opony zimowe Dunlop miały twardość 62 Shore, natomiast cztery lata starsze - już 76 Shore. To odpowiada różnicy dzielącej fabrycznie nowe opony zimowe i letnie. Kto próbował na letnich oponach zahamować na mokrej nawierzchni w okolicach zera stopni, doskonale zrozumie tę różnicę.

W trakcie testów opon mieliśmy okazję porównywać ogumienie nowe oraz 8-letnie tej samej marki. Na suchej nawierzchni droga hamowania ze 100 km/h wydłużyła się z 44,7 m do 47,1 m, natomiast na mokro wzrosła z 70 do 82,7 m. Odpowiada to z grubsza różnicy pomiędzy oponami premium a chińskimi.

Jako granicę bezpiecznego użytkowania opon przyjmuje się wiek 10 lat od daty produkcji. Po jej przekroczeniu mogą się już bowiem pojawić problemy nie tylko z pogorszeniem przyczepności gumy, ale również proces parcenia czy pękania gumy. To, po jakim czasie zjawiska te wystąpią, zależy głównie od ekspozycji na światło, wysokie temperatury oraz silne drgania, ale proces jest nieuchronny.

Różnice parametrów opony nowej i 8-letniej

Opona nowa

Opona 8-letnia

Hamowanie na sucho

Hamowanie na mokro

Sztywność bieżnika

*skala twardości o zakresie od 0 (najbardziej miękka) do 100 (najtwardsza)

Korekcja ciśnienia - OPONY/FELGI

Czy etykieta ma znaczenie? - PORADY

Motor

Podziel się