Używane: Fiat Bravo II, Seat Leon II

Poniedziałek, 1 lipca 2013 (14:30)

Fiat Bravo II i Seat Leon II to wyjątkowo równorzędni rywale. Oba auta prezentują wysoki poziom, ale zdobywają punkty w różnych kategoriach.

Pierwszy na rynku debiutował Seat Leon II. W swoim czasie wniósł świeży - czy może raczej sportowy - powiew do klasy kompaktowej. Pod względem technicznym to tak naprawdę VW Golf V, tylko z innym, zdecydowanie bardziej awangardowym nadwoziem.

Fiat Bravo II został zaprezentowany 2 lata później. W przeciwieństwie do Hiszpanów, Włosi nie pokazali żadnej rewolucyjnej formy. Zbudowali po prostu przyjemny dla oka, dość przestronny kompakt, którego głównym atutem była bardzo korzystna relacja ceny do oferowanej wartości.

Tylko pięciodrzwiowe

Bravo i Leon występują wyłącznie w wersjach pięciodrzwiowych. Bravo lepiej chroni swoich pasażerów (zdobył 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, Leon - tylko cztery). W kwestii zabezpieczenia antykorozyjnego oba modele wypadają podobnie - nieźle, ale nie idealnie. W wybranych egzemplarzach Bravo na dolnych krawędziach tylnych drzwi pojawiają się ogniska korozji, a niektórzy użytkownicy Leonów narzekają na niską jakość lakieru, który łatwo się rysuje i lubi odpryskiwać.

Oba samochody przez cały okres produkcji praktycznie nie były modernizowane. Producenci ograniczyli się jedynie do zmian kosmetycznych. W 2009 roku w Leonie pojawił się nowy grill z odświeżonym logo, nowe lampy i nowa tylna klapa. We wnętrzu uwagę zwraca jasne podświetlenie wskaźników i ciekawsze rozplanowanie konsoli centralnej. Na liście opcji Leona pojawił się system XDS, czyli elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Fiat Bravo był modernizowany w 2010 roku, a jego styliści wykazali się jeszcze większą powściągliwością. Zmienił się jedynie kształt atrapy chłodnicy, która występuje w dwóch wersjach - czarnej i chromowanej. Przyciemniono także przednie reflektory. Po liftingu wszystkie wersje mają klamki i lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia.

Na dwa sposoby

Podwozie Fiata Bravo wykorzystuje proste rozwiązania, które sprawdziły się w Stilo. Z przodu producent postawił na układ McPherson. Z tyłu na belkę skrętną. Z jednej strony można zatem powiedzieć, że ta konstrukcja jest przestarzała. Z drugiej - trudno nie doceniać jej zestrojenia, trwałości i niskich kosztów serwisowania.

Podwozie Seata Leona jest znacznie bardziej zaawansowane. Z przodu ma układ McPherson, z tyłu zastosowano konstrukcję wielowahaczową. Porównując oba rozwiązania, można powiedzieć tak: podwozie Seata znacznie lepiej nadaje się do szybkiej jazdy. Podwozie Fiata w codziennej eksploatacji okazuje się całkowicie wystarczające, i na dodatek tańsze w naprawach.

Oba modele mają elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Fiat daje kierowcy możliwość wyboru między dwoma poziomami wydajności - normalnym i parkingowym.

Mocny i bardzo mocny

W gamach silników obu konkurencyjnych modeli można znaleźć niezbędne minimum, czyli po jednej trwałej jednostce benzynowej i po jednym trwałym turbodieslu.

W przypadku Fiata można polegać na podstawowej wersji 1.4 16V, która jest trwała i tania w serwisowaniu. Identyczną charakterystykę można wystawić jeszcze prostszemu silnikowi Seata - 1.6 8V.

Jeśli chodzi o diesle - polecamy jednostki 1.9 M-Jet z Bravo oraz 1.9 TDI PD z Leona. W przypadku konstrukcji włoskiej jest to nowoczesny, cichy, dynamiczny i oszczędny silnik z zasilaniem common rail w kilku wersjach mocy. W przypadku Seata - to stara pompowtryskiwaczowa jednostka. Niezawodna i oszczędna, ale głośna na wolnych obrotach.

Wszystkie mocniejsze silniki benzynowe Fiata są wyposażone w turbodoładowanie, a jeden z nich - 1.4 MultiAir Turbo ma nawet nowatorski, bezstopniowy rozrząd. Górny pułap mocy został ograniczony na poziomie 150 KM. W przypadku diesli, obok wspomnianej jednostki 1.9 M-Jet do wyboru jest jeszcze jej następca - 2.0 M-Jet oraz 1.6 M-Jet (wprowadzony po liftingu, oszczędny, o zadowalających osiągach).

Jak widać wybór jest spory, ale Seat oferuje jeszcze więcej. Najbardziej popularne na rynku jednostki benzynowe to 1.4 16V (nie polecamy), 1.2 TSI (polecamy), 1.4 TSI (nie polecamy), 1.8 TSI (polecamy), oraz 2.0 TSI (polecamy). Gama jednostek wysokoprężnych Leona oprócz wspomnianego 1.9 TDI obejmuje także silnik 2.0 TDI PD (nie polecamy), 2.0 TDI CR (z zasilaniem common rail, polecamy) i 1.6 TDI CR (także polecamy). Przewagę Seata pieczętuje fakt, że najmocniejsza wersja wysokoprężna ma 170 KM, a benzynowa - 265 KM (Cupra R). Co ciekawe - w 2008 roku Seat wypuścił nawet limitowaną serię o mocy 310 KM.

Seat Leon II (2005-2013)

Seat Leon II: historia modelu
2005: prezentacja Leona II.
2006: do gamy dołącza Cupra.
2009: dyskretny lifting.
2012: prezentacja trzeciej generacji modelu.

Seat Leon II: wyposażenie
Najbardziej popularne wersje wyposażeniowe przed liftingiem to Audience i Stylance. Po liftingu - Reference, Style i Sport. W opcji do mocniejszych wersji pojawiła się elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Na szczycie znajdują się modele FR, Cupra i Cupra R, które wyróżniają się osiągami i stylizacją.

Seat Leon II: typowe usterki i problemy

  • Awarie pompowtryskiwaczy i głowic w silnikach 2.0 TDI PD.
  • Awarie łańcuchów rozrządu w silniach 1.4 TSI.
  • Zbieranie się nagaru w układzie dolotowym głowic silników TSI z początkowego okresu produkcji.
  • Awarie czujników ciśnienia paliwa w dieslach TDI CR.
  • Awarie układu EGR.


Seat Leon II: plusy

  • Solidne wykonanie.
  • Szeroka gama silników.
  • Wzorowe zaplecze części zamiennych.


Seat Leon II: minusy

  • Głośna praca diesli z pompowtryskiwaczami.
  • Brak innych wersji nadwozia.
  • Ryzyko kradzieży.


Seat Leon II: silniki
Jeśli diesel, to tylko starszy 1.9 TDI PD, albo nowsze z zasilaniem common rail (niezależnie od pojemności). W gamie benzynowej gwarancję niskich kosztów daje tylko 1.6 8V. Pozostałe jednostki oznaczone symbolem TSI mają bezpośredni wtrysk paliwa i są droższe w naprawach.

Fiat Bravo II (2007-)

Fiat Bravo II: historia modelu
2007: Fiat Bravo II (zastąpił model Stilo produkowany w latach 2001-2007).
2010: lifting modelu.
2012: wersja Street.

Fiat Bravo II: wyposażenie
Fiat podzielił wersje wyposażenia na poziomy Fresh, Active, Dynamic, Sport i Emotion. Manualna klimatyzacja była seryjnym wyposażeniem dopiero w wersji Dynamic. W tańszych oferowano ją za dopłatą ok. 3 tys. zł. Każde Bravo ma natomiast minimum dwie poduszki powietrzne, ABS, EBD, centralny zamek i dzieloną kanapę.

Fiat Bravo II: typowe usterki i problemy

  • Wycieki oleju z zespołu napędowego.
  • Awarie układu EGR.
  • Parujące reflektory przednie (głównie w autach sprzed liftingu).
  • Awarie zautomatyzowanej skrzyni biegów Duallogic.
  • Awarie przełącznika zespolonego pod kierownicą.
  • Problemy z filtrem cząstek (podnosi się poziom paliwa).


Fiat Bravo II: plusy

  • Duży wybór aut na rynku.
  • Bardzo atrakcyjne ceny.
  • Niezawodność.
  • Szeroka dostępność części.


Fiat Bravo II: minusy

  • Słaba widoczność do tyłu.
  • Niezbyt wyszukane materiały.
  • Mało wydajna wentylacja.
  • Brak innych wersji nadwozia.


Fiat Bravo II: silniki
Godne zaufania są jednostki benzynowe 1.4 16V oraz wszystkie diesle. Niestety, w przypadku tych ostatnich użytkownicy sygnalizują problemy z filtrami cząstek stałych. Odradzamy natomiast zakup wersji benzynowych z turbodoładowaniem, szczególnie modelu 1.4 T M-Air.

Fiat Bravo, Seat Leon - podsumowanie

Oba modele prezentują bardzo wysoki poziom i zasługują na remis. Leon punktuje szerszą gamą silnikową, większą dbałością o detale i bardziej precyzyjnym wykonaniem nadwozia. Bravo prezentuje lepszy stosunek ceny do oferowanej wartości (łatwiej kupić młodszy egzemplarz za mniejsze pieniądze), ma nieznacznie bardziej przestronne wnętrze i 5 gwiazdek w testach EuroNCAP.

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum

Używane: Fiat Multipla, Honda FR-V - OPINIE

Używane: Renault Laguna Coupe, Peugeot 407 Coupe - OPINIE

Motor

Podziel się