Najlepsze silniki 2013 roku

Wtorek, 9 lipca 2013 (13:30)

O tytuł „Silnika roku” walczy kilkadziesiąt jednostek. Jednak nawet zwycięstwo w konkursie nie gwarantuje, że konstrukcje sprawdzają się w praktyce.

Tytuły "Silników roku" przyznaje jury składające się z 87 dziennikarzy z 35 krajów świata. Na podstawie swojego doświadczenia mają oceniać jednostki napędowe pod kątem zużycia paliwa, kultury pracy, osiągów, wydawanych odgłosów czy ogólnej przydatności w codziennej eksploatacji. Oprócz zwycięzców w klasyfikacji generalnej (czyli "Silników roku" właśnie), ogłaszane są także wyniki w podkategoriach (ośmiu przedziałach pojemności skokowej oraz dla najlepszego debiutanta, silnika sportowego i proekologicznego).

Główną nagrodę przyznano silnikowi Ford 1.0 EcoBoost. To klasyczny przykład stosowania się do zasad downsizingu: mała, 3-cylindrowa jednostka ma turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk benzyny, układ zmiennych faz rozrządu i rozwija maksymalną moc 125 KM. Docelowo zajmie miejsce tradycyjnych silników o pojemności 1,6 litra. Nie jest to niszowa konstrukcja będąca pokazem możliwości firmy, ale zwykła, masowo produkowana jednostka montowana do najpopularniejszych modeli Forda: m.in. Fiesty, Focusa czy C-Maxa. Z czasem trafi także i do dużego Mondeo. Przyznanie tej nagrody nie budzi większych kontrowersji - silnik robi bardzo dobre wrażenie, ma niezłe osiągi i przyjemny odgłos pracy. Kierowca, dopóki nie zajrzy do dokumentów, może nie zdawać sobie sprawy, z jaką jednostką ma do czynienia.

Downsizing w ogóle wydaje się najlepszym przepisem na sukces w tym konkursie. Spośród 12 zwycięzców wszystkich kategorii właściwie tylko silniki Ferrari, Porsche i Audi oparły się w większym stopniu temu trendowi. Króluje mała pojemność i doładowanie. Rysuje się też być może nowy trend: zaskakującym zwycięzcą w kategorii "Nowy silnik" została jednostka Volkswagena z odłączanymi dwoma cylindrami. Dzięki temu możliwość dostosowania parametrów jednostki do aktualnych potrzeb jest jeszcze większa - przy małych obciążeniach silnik wykorzystuje tylko połowę swojej pojemności skokowej, co daje dalsze zmniejszenie zużycia paliwa.

Konkurs "Silnik roku" w dużym stopniu przypomina plebiscyt "Samochód roku". Jest to szczególnie widoczne, jeśli prześledzi się historycznych zwycięzców rankingów - wśród zdobywców tytułów nie brakuje rynkowych przebojów, jednak sporo jest też przykładów ewidentnych wpadek. Samochodami roku były w sumie mało znane auta jak Simca/Talbot Horizon oraz trochę zapomniane, np. Ford Scorpio czy Opel Omega. Trudno mówić, by przetrwały próbę czasu. W przypadku silników roku tytuł także nie jest gwarancją sukcesu. Hybrydowy napęd Hondy Insight bez wątpienia był oryginalny, ale technologia była jeszcze zbyt nowatorska, by sprawdzała się w zwykłym użytkowaniu. Smutny jest także los jedynego silnika Wankla w tym zestawieniu. Udany napęd Mazdy RX-8 poległ w starciu z normą Euro 5.

Podział na kategorie

MIĘDZYNARODOWY SILNIK ROKU - wybierany spośród jednostek, które wygrały w poszczególnych klasach pojemności.

NOWY SILNIK - kwalifikowały się jednostki, które wprowadzono do sprzedaży po czerwcu 2012 r. Silniki muszą mieć zastosowanie w autach osobowych sprzedawanych w co najmniej 2 krajach.

SILNIK SPORTOWY - kwalifikowały się jednostki zaprojektowane do aut sportowych lub mających dostarczać przede wszystkim przyjemność z jazdy.

"ZIELONY" SILNIK - kwalifikowały się jednostki zaprojektowane z myślą o ograniczeniu zużycia paliwa i redukcji emisji szkodliwych związków, wykorzystujące w tym celu specjalne systemy.

KLASY POJEMNOŚCI SILNIKA - udział w konkursie mogły brać silniki, które montowane są autach osobowych sprzedawanych w co najmniej 2 krajach. Liczy się stan na czerwiec tego roku.

Silnik roku 2013

1. Ford EcoBoost 1.0

Dane techniczne: 999 cm3, 125 KM, R3
Modele: m. in. Ford Fiesta, Focus, C-Max
Pomimo małej pojemności i tylko 3 cylindrów, zaskakuje dynamiką i kulturą pracy.

2. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger

Modele: m.in. Audi A1, A3, Skoda Fabia RS, Volkswagen Polo GTI, Golf, Passat

3. BMW 2.0 TwinPower Turbo

Modele: BMW 125i, 320i, 328i, 520i, 528i, Z4 20i, Z4 28i, X1 20i, X1 28i, X3 20i

Nowy silnik

1. Volkswagen 1.4 TSI ACT

Dane techniczne: 1395 cm3, 140 KM, R4
Model: Volkswagen Golf
ACT to skrót od Active Cylinder Technology. Chodzi o system odłączania dwóch cylindrów przy małym obciążeniu silnika. Dla kierowcy moment, w którym to następuje, jest praktycznie nieodczuwalny.

2. Ferrari 6.3

Model: Ferrari F12berlinetta

3. Mazda 2.5 Skyactiv-G

Modele: Mazda 6, CX-5

Silnik sportowy

1. Ferrari 6.3

Dane techniczne: 6262 cm3, 740 KM, V12
Model: Ferrari F12berlinetta
Silnik w klasycznym stylu Ferrari: dwanaście cylindrów, żadnego doładowania. Ta jednostka to mieszanka potężnej mocy, niesamowitego brzmienia, ale także zaawansowanych rozwiązań technicznych.

2. Ferrari 4.5

Modele: Ferrari 458 Italia/Spider

3. McLaren 3.8

Model: McLaren MP4-12C

„Zielony” silnik

1. Fiat 0.9 TwinAir CNG

Dane techniczne: 875 cm3, 80 KM, R2
Modele: m.in. Fiat Panda, 500L
Fabryczne wersje na gaz ziemny są tak samo praktyczne jak samochody zasilane konwencjonalnie (butle nie ograniczają miejsca we wnętrzu), a dzięki niskim cenom paliwa są bardzo tanie w eksploatacji.

2. GM 1.4 range extender

Modele: Chevrolet Volt, Opel Ampera

3. Silnik elektryczny Tesla

Model: Tesla Model S

Pojemność poniżej 1.0

1. Ford 1.0 EcoBoost

Dane techniczne: 999 cm3, 125 KM, R3
Modele: m.in. Ford Fiesta, Focus, C-Max
W epoce agresywnego downsizingu, rywalizacja w tej kategorii stała się bardzo zacięta i wyrównana. Zwycięski silnik jest oceniany tak dobrze, że wygrywa także w klasyfikacji ogólnej i to drugi raz z rzędu.

2. Fiat 0.9 TwinAir

Modele: m.in. Fiat 500, 500 L, Panda

3. Volkswagen 1.0

Modele: m.in. Skoda Citigo, VW up!

Pojemność od 1.0 do 1.4

1. VW 1.4 TSI Twincharger

Dane techniczne: 1390 cm3, 140-185 KM, R4
Modele: Audi A1, Skoda Fabia RS, VW Polo GTI
Etatowy zwycięzca - w tej kategorii wygrywa ósmy raz z rzędu (w sumie to już 11. triumf). Jurorzy niezmiennie doceniają moc, elastyczność i niewielkie zużycie paliwa podwójnie doładowanej jednostki.

2. Volkswagen 1.4 TSI

Modele: m.in. Audi A1, Skoda Fabia RS

3. Volkswagen 1.2 TSI

Modele: m.in. Skoda Fabia, VW Golf

Pojemność od 1.4 do 1.8

1. BMW-PSA 1.6 turbo

Dane techniczne: 1598 cm3, 211 KM, R4
Modele: m.in. Citroen DS3, DS4, DS5, Mini Cooper S, Peugeot 208 GTi, RCZ
Doceniono zaawansowane rozwiązania techniczne, np. system sterowania wzniosem zaworów i fazami rozrządu, przez co wyeliminowano klasyczną przepustnicę.

2. Volkswagen 1.8 TSI

Modele: m.in. Audi A3, A4, Skoda Octavia

3. Ford/Volvo 1.6 turbo

Modele: m.in. Ford Focus, Volvo V40

Pojemność od 1.8 do 2.0

1. BMW 2.0 TwinPower Turbo

Dane techniczne: 1997 cm3, 245 KM, R4
Modele: m.in. BMW 125i, 320i, 328i, 520i, 528i, X1 20i, X1 28i, X3 20i
Zastąpił tradycyjne jednostki 6-cylindrowe. Wykorzystuje najnowsze rozwiązania techniczne opracowane przez BMW (m.in. system Valvetronic, turbo twin-scroll).

2. Volkswagen 2.0 TSI

Modele: m.in. Audi TT, Q5, VW Golf R,

3. BMW 2.0d TwinPower Turbo

Modele: m.in. BMW 118d, 320d, 525d

Pojemność od 2.0 do 2.5

1. Audi 2.5 TFSI

Dane techniczne: 2480 cm3, 340 KM, R5
Modele: m.in. Audi RS 3, TT RS
Pomimo olbrzymiego zapasu mocy, w całym zakresie obrotów zadowala się umiarkowaną ilością paliwa. Nie do przecenienia jest też niesamowity odgłos pracy 5-cylindrowej jednostki napędowej.

2. Mazda 2.2 Skyactiv-D

Modele: m.in. Mazda 6, CX-5

3. Mercedes 2.1 CDI

Modele: m.in. Mercedes C 200 CDI

Pojemność od 2.5 do 3.0

1. Porsche 2.7

Dane techniczne: 2706 cm3, 265-275 KM, B6
Modele: Porsche Boxster, Cayman
Jury doceniło doskonałe osiągi silnika bez doładowania, żywo reagującego na dodanie gazu. Liczy się także zaawansowana konstrukcja jednostki, wykorzystująca m.in. system zmiany wzniosu zaworów.

2. BMW 3.0 TwinTurbo

Modele: BMW 1 M Coupe, Z4 35is

3. BMW 3.0d TwinPower Turbo

Modele: m.in. BMW 330d, 535d, 740d

Pojemność od 3.0 do 4.0

1. McLaren 3.8

Dane techniczne: 3799 cm3, 625 KM, V8
Model: McLaren MP4-12C
Dzięki kompaktowym gabarytom silnik zamontowany jest nisko w nadwoziu, a to poprawia stabilność jazdy. Podwójne turbodoładowanie eliminuje problem niedostatku mocy w całym zakresie obrotów.

2. BMW M 4.0

Model: BMW M3

3. Audi 4.0 TFSI

Modele: m.in. Audi S6, RS 6, S7, S8

Pojemność powyżej 4.0

1. Ferrari 6.3

Dane techniczne: 6262 cm3, 740 KM, V12
Modele: Ferrari F12berlinetta
Silnik to rozwinięcie konstrukcji stosowanych we wcześniejszych modelach Enzo i FF. Jury konkursu oceniło tę potężną jednostkę wolnossącą uwielbiającą wysokie obroty jako prawdziwe dzieło sztuki.

2. Ferrari 4.5

Modele: Ferrari 458 Italia/Spider

3. Mercedes AMG 5.5

Modele: m.in. Mercedes E 63 AMG, ML 63 AMG

Silniki roku w poprzednich latach: czy odniosły rynkowy sukces?

Rok 1999: Toyota 1.0 VVT-i

Dane techniczne: 997 cm3, 68 KM, R4
Model:
Toyota Yaris
Jak na swoje czasy, była to nowoczesna jednostka z czterema zaworami na cylinder i zmiennymi fazami rozrządu. Silnik sprawdzał się dobrze, ale miejsca w gamie modelowej długo nie zagrzał. W drugiej generacji Yarisa został zastąpiony jednostką 3-cylindrową 1.0.

NASZYM ZDANIEM: udana konstrukcja, szkoda, że producent z niej zrezygnował.

Rok 2000: Honda 1.0 IMA

Dane techniczne: 995 cm3, 68 KM, R3
Model: Honda Insight
Na początku XXI w. auta hybrydowe były pojazdami eksperymentalnymi o ograniczonej funkcjonalności. Hybrydowy zespół napędowy Hondy (oprócz silnika benzynowego jest elektryczny o mocy 13 KM) nie był zbyt wydajny, a akumulatory zajmowały mnóstwo miejsca.

NASZYM ZDANIEM: raczej ciekawostka konstrukcyjna niż praktyczne źródło napędu.

Rok 2001: BMW M 3.2

Dane techniczne: 3246 cm3, 343 KM, R6
Model: BMW M3
Znakomite osiągi, wysoka niezawodność, rasowy odgłos pracy to cechy sprawiające, że BMW M3 z silnikiem 3.2 pozostaje obiektem pożądania. Nie przez przypadek mocne, rzędowe silniki 6-cylindrowe były i są znakiem firmowym bawarskiej marki.

NASZYM ZDANIEM: ten silnik do dziś może służyć za przykład sportowej jednostki napędowej.

Rok 2002: BMW 4.4

Dane techniczne: 4398 cm3, 333 KM, V8
Modele: m.in. BMW serii 6, 7, X5
Silnik pochodzi jeszcze sprzed obecnej "ery turbo", ale wykorzystuje typowe dla BMW systemy zmiennych faz rozrządu i kontroli wzniosu zaworów. Trafiał pod maski największych modeli marki i pasował do nich znakomicie. Zapewniał znakomite osiągi i kulturalną pracę.

NASZYM ZDANIEM: trwały i solidny silnik benzynowy, odpowiedni do flagowych limuzyn czy aut GT.

Rok 2003: Mazda Renesis

Dane techniczne: 1308 cm3, 250 KM, silnik Wankla, 2 rotory
Model: RX-8
Mazda, jako ostatni producent, podtrzymywała rozwój silników Wankla z obracającymi się tłokami. Jednostka do RX-8 miała wiele zalet - niepowtarzalny charakter, dobre osiągi, małe gabaryty. Niestety, z zasady pracy wynikały ograniczenia natury ekologicznej.

NASZYM ZDANIEM: udana konstrukcja, która poległa w starciu z normą emisji spalin Euro 5.

Rok 2004: Toyota 1.5 HSD

Dane techniczne: 1497 cm3, 76 KM, R4
Model: Toyota Prius II
Niewątpliwy sukces Toyoty - dzięki Priusowi kierowcy oswoili się z samochodami hybrydowymi, które zaczęły zyskiwać na popularności. Zespół napędowy działający na takiej samej zasadzie (choć z innymi komponentami) stosowany jest przez japoński koncern do dziś.

NASZYM ZDANIEM: pomysłowy i trwały zespół napędowy, wykorzystujący potencjał hybrydy.

Lata 2005/2006: BMW M 5.0

Dane techniczne: 4999 cm3, 507 KM, V10
Modele: BMW M5, M6
To najmocniejszy silnik roku w historii i zarazem jedna z ostatnich jednostek sprzed czasów downsizingu. W chwili debiutu zapewniał modelowi M5 miano jednego z najszybszych sedanów świata. Samochód bez wątpienia odniósł rynkowy sukces w swojej klasie.

NASZYM ZDANIEM: świetna jednostka napędowa zapewniająca znakomite osiągi.

Lata 2007/2008: BMW 3.0 TwinTurbo

Dane techniczne: 2979 cm3, 306 KM, R6
Modele: m.in. BMW 135i, 335i
Najbardziej charakterystyczną cechą tej jednostki było zastosowanie dwóch niedużych turbosprężarek. Z tego rozwiązania BMW praktycznie się wycofało - aktualnie w silnikach benzynowych stosowana jest najczęściej jedna sprężarka typu twin-scroll.

NASZYM ZDANIEM: silnik miał wadliwą pompę paliwa i z tego powodu lepiej go unikać.

Lata 2009/2010: VW 1.4 TSI Twincharger

Dane techniczne: 1390 cm3,
140-185 KM, R4
Modele: m.in. VW Golf, Touran
Jednostka z podwójnym doładowaniem (turbo+kompresor) ma wiele zalet - np. znakomite osiągi i niewielkie zużycie paliwa. Wielu użytkowników, zwłaszcza pierwszych egzemplarzy, skarżyło się jednak na nietrwały układ rozrządu i pękające pierścienie tłokowe.

NASZYM ZDANIEM: łączy dobre osiągi z niskim zużyciem paliwa, ale miał wady konstrukcyjne.

Rok 2011: Fiat 0.9 TwinAir

Dane techniczne: 875 cm3, 80 KM, R2
Modele: m.in. Fiat 500, Panda
Nietuzinkowa konstrukcja z dwoma cylindrami, turbodoładowaniem i rozrządem MultiAir. W praktyce rozczarowuje pod względem osiągów i zużycia paliwa, zwłaszcza przy bardziej dynamicznej jeździe. Odgłos pracy przypominający Malucha budzi przyjemne wspomnienia.

NASZYM ZDANIEM: wysokie spalanie i dyskusyjna kultura pracy sprawiają, że nie cieszy się wzięciem.

Rok 2012: Ford 1.0 EcoBoost

Dane techniczne: 999 cm3, 125 KM, R3
Modele: m.in. Ford Fiesta, Focus
Jest to jednostka wystawiona "na pierwszą linię", montowana do wielu popularnych modeli. Jak na razie zbiera pozytywne opinie za osiągi i kulturę pracy. Trudno jednak jeszcze powiedzieć, jak mały silnik Forda będzie się spisywał na dłuższą metę.

NASZYM ZDANIEM: zapowiada się obiecująco, choć póki, co trudno ocenić trwałość konstrukcji.

Podsumowanie

Zwycięstwo w konkursie na "Silnik roku" nie jest przepustką do rynkowego sukcesu. Dopiero w praktyce okazuje się, czy dana jednostka spełnia pokładane w niej oczekiwania dotyczące małej awaryjności, praktyczności oraz zapewnienia odpowiedniego kompromisu między osiągami a zużyciem paliwa.

Bartosz Zienkiewicz

Klasa S wyznacza kierunek - TECHNIKA

Silniki, które zużywają olej - EKSPLOATACJA

Motor

Podziel się