Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników

Wtorek, 11 lipca 2017 (06:00)

W 2017 roku 74 proc. ankietowanych zdeklarowało, że w ich miejscach pracy zatrudnionym przysługują świadczenia dodatkowe. Wpływ na popularność przyznawania świadczeń ma pochodzenie firmy, jej wielkość oraz branża.

Z reguły dostępność do benefitów zależy od szczebla zarządzania. 60 proc. osób zatrudnionych na stanowiskach szeregowych otrzymuje świadczenia pozapłacowe, podczas gdy w przypadku pracowników na szczeblu dyrektor/zarząd odsetek ten wynosi 83 proc.

Wśród osób, których firmy oferują benefity aż 90 proc. zdecydowało się skorzystać z oferty benefitowej.

Jakie benefity najczęściej otrzymują pracownicy?

Zdecydowanie najpowszechniejszym benefitem od lat są karnety na siłownie i do klubów fitness. W 2017 roku odsetek osób otrzymujących ten benefit wyniósł 47,9 proc. Na drugim miejscu w rankingu najpopularniejszych świadczeń znalazł się telefon służbowy do użytku prywatnego (43,5 proc.). Trzecie miejsce to ubezpieczenia na życie (38,9 proc.).

58 proc. badanych pracujących w branży IT zadeklarowało, że najpopularniejszym benefitem w ich firmie jest elastyczny czas pracy - jest to najwyższy odsetek na tle innych branż. Karnety na siłownie i do klubów fitness okazały się najpopularniejsze w branży telekomunikacyjnej (66 proc.), IT (63 proc.) i bankowości (59 proc.).

Preferencje pracowników

Preferencje pracowników nieco odbiegają od oferty pracodawców. Najbardziej pożądanym benefitem okazał się rozszerzony pakiet opieki medycznej. Przez 46,1 proc. ankietowanych został on uznany za najbardziej atrakcyjny. Na drugim miejscu znalazł się samochód służbowy do użytku prywatnego - 24,4 proc. Na trzecim - elastyczny czas pracy (21,2 proc.).

Udział benefitów w wynagrodzeniu całkowitym

Największa grupa respondentów (44 proc.) chciałaby otrzymywać benefity o wartości od 5 proc. do 10 proc. swojego wynagrodzenia całkowitego. 38 proc. badanych wolałaby, żeby świadczenia dodatkowe stanowiły maksymalnie 5 proc. ich wynagrodzenia całkowitego. Jedynie 3 proc. ankietowanych zgodziłoby się, aby udział benefitów w wynagrodzeniu całkowitym był większy niż 20 proc.

Aż 76 proc. badanych nie otrzymuje od pracodawcy informacji o wartości otrzymanych świadczeń dodatkowych. To duży odsetek, zwłaszcza że według koncepcji WorladatWork wynagrodzeniem jest "wszystko to, co pracownik postrzega jako wartość" (WorladatWork, 2006).

Wśród osób uzyskujących informacje o wartości otrzymywanych benefitów ok. połowa (50,1 proc.) otrzymuje benefity o wartości nie przekraczającej 200 zł miesięcznie. 23,1 proc. badanych otrzymuje benefity o wartości od 201 zł do 400 zł. Świadczenia, których miesięczna wartość przekracza 800 zł, otrzymuje 9,8 proc. pracowników.

Forma przekazywania informacji o świadczeniach

W 2017 roku 85 proc. pracowników zdeklarowało, że są im przekazywane informacje na temat oferty benefitów. Spośród pracowników, którzy są informowani o benefitach, największa część (58 proc.) odpowiedziała, że firmy robią to za pośrednictwem wiadomości e-mail. 24 proc. informacje na temat benefitów czerpie ze strony internetowej firmy. 18 proc. pracowników wskazało na spotkania grupowe.

Dodatkowo zaledwie 17 proc. badanych odpowiedziało, że w firmach, w których pracują, bada się satysfakcję z benefitów.

Wypełnij ankietę i SPRAWDŹ ZAROBKI - Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń 2017

Karolina Jurczak
Sedlak & Sedlak

Niniejszy artykuł stanowi podsumowanie raportu "Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2017 roku" wydanego przez Sedlak & Sedlak. Raport powstał w oparciu o badanie ankietowe, przeprowadzone na próbie 2 962 osób w dniach od 2.03.2017 do 8.05.2017.

wynagrodzenia.pl

Podziel się