Orlen chce mieć więcej stacji paliw

PKN Orlen chce dalej rozwijać sieć stacji paliw. Koncern ogłosił właśnie wejście do Słowacji, ale nie wyklucza też podboju innych rynków. Zapowiada, że będzie wyczekiwał ciekawych okazji. W ostatnim kwartale segment detaliczny wypracował rekordowy wynik.

Na koniec zeszłego roku Orlen miał 2803 stacje, o dwadzieścia więcej niż rok wcześniej. W Polsce jego sieć liczyła 1787 stacji, w Niemczech 582, w Czechach 409, a na Litwie - 25 stacji.

- Zanotowaliśmy w ostatnim kwartale 2018 roku rekordowy wynik segmentu detalicznego, 917 mln zł na poziomie EBITDA LIFO. Było to możliwe dzięki wzrostowi wolumenów sprzedaży i zwiększeniu marż detalicznych. Wolumen sprzedaży ogółem wzrósł o 6 proc. - poinformował podczas konferencji prasowej członek zarządu ds. rozwoju, Zbigniew Leszczyński. Najbardziej wolumeny wzrosły na Litwie - o 11 proc. Wzrost w Niemczech wyniósł 8 proc., w Czechach o 7 proc., a w Polsce o 5 proc.

Reklama

Przedstawiciele koncernu podkreślają korzystny wpływ otoczenia makroekonomicznego - na wszystkich rynkach, na których działa Orlen, zanotowano wzrost PKB. Jednocześnie w każdym z krajów, gdzie spółka posiada stacje paliw, rosły udziały rynkowe. Największy wzrost, o ponad 2 punkty procentowe, nastąpił w Czechach, a to na skutek pełnego włączenia do sieci Benzina stacji przejętych od OMV.

Spółka rozwijała też ofertę pozapaliwową, otwierając blisko 70 kolejnych punktów sprzedaży na stacjach. Na koniec roku było ich 2016, w tym 1667 Stop Cafe w Polsce (włączając w to 354 sklepy convenience pod marką O!SHOP), 270 w Czechach, 23 na Litwie i 56 Star Connect w Niemczech. Zwiększaniu obrotów sprzyja zakaz handlu w niedzielę. - Oferujemy produkty pierwszej potrzeby. Staramy się rozbudowywać ofertę, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów. Ale odnotowujemy wzrosty sprzedaży nie tylko w niedzielę, również w pozostałe dni. Rozbudowujemy też część gastronomiczną - powiedział Leszczyński. W czwartym kwartale 2018 r. otwarty został też pierwszy punkt Orlenu, w którym można skorzystać z usługi gastronomicznej, nie wychodząc z auta.

Nowe rynki w grze

Orlen poinformował właśnie, że zamierza wejść ze sprzedażą detaliczną pod marką Benzina na rynek słowacki. Marka ta działała na tamtejszym rynku prze kilka dekad i cieszy się rozpoznawalnością wśród 2/3 słowackich kierowców. Pierwsza stacja zostanie uruchomiona ma przełomie marca i kwietnia tego roku. Sieć ma być rozwijana w ramach współpracy franczyzowej z mniejszymi operatorami lub poprzez przejęcia. W pierwszym roku działalności spółka zakłada otwarcie dziesięciu obiektów. Już dziś 20 proc. sprzedaży hurtowej na Słowacji stanowią produkty pochodzące z rafinerii Orlenu. Przedstawiciele spółki oceniają, że to solidna baza, która pozwoli na budowanie sprzedaży w detalu. Na Słowacji funkcjonuje obecnie około 900 stacji paliw, z których blisko połowa jest zarządzana przez trzech największych operatorów.

- Mamy bardzo duże kompetencje w obszarze sprzedaży detalicznej i chcemy to wykorzystać. Realizujemy bardzo dobre wyniki, notujemy wzrosty wolumenów - powiedział Leszczyński. Dodał, że spółka obserwuje też kolejne rynki. - Nie wykluczamy, że pojawimy się również w innych miejscach, ale to będzie wynik analiz biznesowych. Jeśli pojawi się okazja, będziemy z niej korzystać. Bo detal to nasza perła w koronie, przynosi bardzo dobre wyniki. Będziemy dokładnie obserwować rynki. Jeśli pojawi się dla nas szansa, na pewno z niej skorzystamy - dodał.

W tym roku wydatki inwestycyjne w obszarze detalicznym mają wynieść 800 mln zł. Koncern chce otworzyć 35 nowych stacji własnych, dalej rozwijać koncept Stop Cafe 2.0 (o kolejnych 180 punktów), a także wprowadzać nowe produkty i usługi.

Orlen inwestuje we wszystkich segmentach

Ale obszar detaliczny jest tylko jednym z elementów rozwoju całej grupy. Całkowity poziom wydatków inwestycyjnych przewidzianych na 2019 rok to 5 mld zł. Około 3 mld zł spółka zainwestuje w segment downstream, a 800 mln zł w rozwój wydobycia. Pozostałe 400 mln zł to wydatki na tzw. funkcje korporacyjne.

Wśród głównych zadań na 2019 roku znalazła się rozbudowa mocy produkcyjnych w Anwilu, a także budowa instalacji polietylenu w Czechach, budowa instalacji w ramach programu rozwoju petrochemii, projekt przygotowawczy do budowy instalacji visbreakingu w Płocku, a także budowa ładowarek do samochodów elektrycznych w Polsce i prace przygotowawcze związane z planami budowy farm wiatrowych na Bałtyku. Spółka wyda też 600 mln zł na rozwój wydobycia w Kanadzie i 200 mln zł w Polsce.

Program rozwoju petrochemii raczej bez poślizgu

Orlen podtrzymuje, że do 2023 roku zamierza ukończyć duży, pięcioletni program rozwoju petrochemii. Pozwoli on zdywersyfikować działalność grupy, wzmacniając jej nogę petrochemiczną. Krok ten ma uchronić firmę przed spodziewanym w dłuższej perspektywie spadkiem popytu na tradycyjne paliwa w związku z rozwojem aut elektrycznych i zaostrzaniem się norm środowiskowych. Całkowity jego koszt opiewa na 8,3 mld zł. Program ma zwiększyć moce w obszarze pochodnych aromatów, olefin i fenolu. W ramach programu powstanie też centrum badawczo-rozwojowe w Płocku. - W pierwszych latach, gdy będziemy mieć w większym stopniu do czynienia z fazą projektową i koncepcyjną, wydatki będą niższe. W latach 2019-2020 wyniosą po około 0,8 mld zł. W następnym okresie, 2021-23, będziemy przeznaczać na inwestycje w ramach tego programu od 1,5 do 3 mld zł rocznie - powiedział Leszczyński.

Mimo planowanych dużych inwestycji Orlen chce dalej dzielić się zyskiem z akcjonariuszami. - Naszym celem jest wypłata w kolejnych latach nie mniejszej dywidendy niż w latach ostatnich. Nie ma zagrożenia, że z niej zrezygnujemy - zapewnia Leszczyński. Z zysku za 2017 i 2016 rok PKN wypłacał dywidendę w wysokości 3 zł na akcję.

W czwartek grupa Orlenu podała wyniki za cztery kwartały 2018 roku. Zysk netto grupy w zeszłym roku wyniósł 5,5 mld zł, zysk EBITDA 9,8 mld zł, a przychody blisko 110 mld zł.

Monika Borkowska

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: stacja paliw | Orlen
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »