Innowacje na kolei mają służyć pasażerom

Poniedziałek, 9 października (09:00)

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz PKP PLK wydadzą po 25 mln zł na wprowadzanie innowacji na kolejach. Chodzi w nich o to, żeby pociągi mogły jeździć szybciej i bez zbędnych przestojów, pasażerowie podróżowali bardziej komfortowo, a infrastruktura kolejowa mniej szkodziła środowisku i mniej się psuła.

Obie instytucje ogłosiły konkurs i oczekują w nim na projekty, które będą służyły bezpieczeństwu, zwiększeniu efektywności ruchu kolejowego oraz zmniejszeniu hałasu i wibracji, które szkodzą środowisku. Jak wiadomo PKP PLK realizują Krajowy Program Kolejowy, który liczy ponad 220 projektów inwestycyjnych o wartości ponad 66 mld zł. To głównie pieniądze z funduszy Unii Europejskiej mające przynieść wielką zmianę polskich kolei.

Efektem KPK ma być poprawa ruchu kolejowego w aglomeracjach i standardu podróżowania na trasach regionalnych. Budowana jest nowa infrastruktura, żeby sieć kolejowa w kraju była bardziej spójna, pociągi mogły jeździć szybciej na dłuższych odcinkach torów, a więc żeby podróże były krótsze. Równie istotna jest poprawa konkurencyjności przewozów towarowych kolejami, głównie z portów na południe Polski.

Przedsięwzięcie NCBR i PKP PLK pod nazwą Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej, czyli BRIK ma "dołożyć" do tego wszystkiego wartości innowacyjne. Chodzi o takie rozwiązania, głównie informatyczne, jakich do tej pory nie wymyślono przynajmniej w zarządzaniu infrastrukturą kolejową.  

- Celem tego przedsięwzięcia jest podnoszenie innowacyjności. W różnych dziedzinach chcemy wiele poprawić. Doprowadzić do tego, żeby infrastruktura była lepiej eksploatowana, znaleźć rozwiązania przyczyniające się do tego, żeby lepiej pracowała, mniej się zużywała, żebyśmy wiedzieli więcej o niej i warunkach, w jakich funkcjonuje, żeby była mniej uciążliwa dla środowiska - mówił na konferencji prasowej Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PKP PLK.

Przedstawiciele NCBR i PKP PLK mówią, że ważne będą zwłaszcza innowacyjne systemy bezpieczeństwa oraz różnego rodzaju symulatory, na których pracownicy sterujący ruchem mogą się uczyć, jak zapobiegać sytuacjom krytycznym. Ważna jest także optymalizacja ruchu, by pociągi nie musiały zatrzymywać się i przepuszczać inne. Oczekiwane są projekty, które poprawią wygodę używania peronów przez niepełnosprawnych, jak również takie, które dostarczą pomysłów na przeciwdziałanie oblodzeniu trakcji i usterkom urządzeń. W sumie na program BRIK składa się pięć obszarów tematycznych.

- Chcemy wiedzieć, gdzie i jakie pociągi jeżdżą, z jaką prędkością, z jakich są złożone wagonów. Te dane mogą nam służyć do różnego rodzaju opracowań, między innymi do tego, żeby wiedzieć, gdzie infrastruktury jest za mało, planować, gdzie powinniśmy ją udoskonalić - powiedział wiceprezes PKP PLK.

- Ważne jest nie tylko to, żeby nie oddziaływać źle na środowisko, powodować mniej hałasu i wibracji, ale także żeby zużywać mniej energii - dodał.

BRIK jest pierwszym tak dużym programem badawczym poświęconym infrastrukturze kolejowej. 25 mln zł wniesione przez NCBR pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Projekty, na które przeznaczone ma być dofinansowanie, można składać od 30 października do 29 grudnia. Zostaną one ocenione do końca I kwartału przyszłego roku.

Jacek Ramotowski

INTERIA.PL

Podziel się